پرسش :
پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «التوحيد ثمن الجنَّه» بهشت را به بها ميدهند نه به بهانه اين حدیث به چه معني است؟
پاسخ :
رسول خدا(ص) فرمود: «التوحيد ثمن الجنة» (بحار3/3)؛ بهشت را به بها ميدهند نه به بهانه. اگر ره آورد كسي توحيد بود، اهل بهشت است. منطق قرآن هم اين است كه اُمنيه، تمني و خواهش، معيار نيست و صِرف آرزو، عامل راهيابي به بهشت نيست: «لَيس بِأمانيكم و لا أَمانيّ أهل الكتاب» نساء/123. تنها با ايمان و عمل صالح ميتوان بهشت را خريد.
مردي از رسول خدا(ص) پرسيد: آيا بهشت را ميتوان خريد يا نه، چنانكه عدهاي بهشت را احتكار كرده و در انحصار خود ميدانند: «و قالوا لَن يَدخل الجنة اِلّا مَن كان هوداً أو نصاري» بقره/111. آن حضرت در پاسخ فرمود: بلي، بهشت را ميفروشند و ثمن هم دارد. عرض كرد: ثمن بهشت چيست؟ فرمود: «لا اله الاّ الله يَقولها العَبد مُخلصاً». كلمه «مخلصاً» در اين روايت، «التوحيد ثمن الجنه» را تبيين ميكنند آن مرد عرض كرد: مخلصاً يعني چه؟ حضرت فرمود: اخلاص به آن است كه به آنچه من بدان مبعوث شدم، ايمان آورده، عمل كند (بحار3/13).
مفاد پاسخ پيغمبر اسلام اين است كه كليد بهشت، اعقتاد به توحيد و اخلاق و عمل صالح است.
رسول اكرم(ص) شرط ديگر اخلاص در توحيد را دوستي اهل بيت گرامي خود(ع) عنوان فرمود. آن مرد پرسيد: محبت اهل بيت شما جزو اخلاص در توحيد است؟ حضرت رسول فرمود: آري از برجسته ترين حقوق توحيد، محبت اهل بيت است (بحار3/13.) بنابر اين گفتن «لا اله الاّ الله» بدون اعتقاد و التزام به ولايت عترت طاهره و بدون خضوع در پيشگاه خاندان عصمت و طهارت كه ثقل ديگري در قبال قرآن هستند ثمر بخش نخواهد بود.
رسول خدا(ص) فرمود: «التوحيد ثمن الجنة» (بحار3/3)؛ بهشت را به بها ميدهند نه به بهانه. اگر ره آورد كسي توحيد بود، اهل بهشت است. منطق قرآن هم اين است كه اُمنيه، تمني و خواهش، معيار نيست و صِرف آرزو، عامل راهيابي به بهشت نيست: «لَيس بِأمانيكم و لا أَمانيّ أهل الكتاب» نساء/123. تنها با ايمان و عمل صالح ميتوان بهشت را خريد.
مردي از رسول خدا(ص) پرسيد: آيا بهشت را ميتوان خريد يا نه، چنانكه عدهاي بهشت را احتكار كرده و در انحصار خود ميدانند: «و قالوا لَن يَدخل الجنة اِلّا مَن كان هوداً أو نصاري» بقره/111. آن حضرت در پاسخ فرمود: بلي، بهشت را ميفروشند و ثمن هم دارد. عرض كرد: ثمن بهشت چيست؟ فرمود: «لا اله الاّ الله يَقولها العَبد مُخلصاً». كلمه «مخلصاً» در اين روايت، «التوحيد ثمن الجنه» را تبيين ميكنند آن مرد عرض كرد: مخلصاً يعني چه؟ حضرت فرمود: اخلاص به آن است كه به آنچه من بدان مبعوث شدم، ايمان آورده، عمل كند (بحار3/13).
مفاد پاسخ پيغمبر اسلام اين است كه كليد بهشت، اعقتاد به توحيد و اخلاق و عمل صالح است.
رسول اكرم(ص) شرط ديگر اخلاص در توحيد را دوستي اهل بيت گرامي خود(ع) عنوان فرمود. آن مرد پرسيد: محبت اهل بيت شما جزو اخلاص در توحيد است؟ حضرت رسول فرمود: آري از برجسته ترين حقوق توحيد، محبت اهل بيت است (بحار3/13.) بنابر اين گفتن «لا اله الاّ الله» بدون اعتقاد و التزام به ولايت عترت طاهره و بدون خضوع در پيشگاه خاندان عصمت و طهارت كه ثقل ديگري در قبال قرآن هستند ثمر بخش نخواهد بود.