سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در صورت ورود به بهشت آيا اين باعث مغرور شدن انسانها يا ظلم به افراد نيكوكار نمي شود ؟


پاسخ :
ديدگاه محدّثان در زمينه خلود در عذاب جهنم اين است كه عذاب جاويدان اخروي فقط شامل كافران و معاندان مي‏شود و اهل ايمان براي هميشه در جهنم و عذاب‏هاي هولناك آن نخواهند ماند.
ابن‏عباس مي‏گويد: پيامبر اكرم(ص) فرمود: والّذي بَعَثني بالحقّ بشيراً و نذيراً لايعذّب‏الله بالنّار موحّداً ابدا و انَّ اهل التّوحيد يَشفعون فيشفعون... سوگند به كسي كه مرا نويد و بيم دهنده برانگيخت، خداوند هيچ يكتاپرست و موحّدي را به آتش جاودان عذاب نخواهد كرد، همانا اهل توحيد، از حق شفات برخوردار مي‏شوند. به طوري كه مي‏توانند شفيع ديگران شوند. آن گاه شفاع مي‏كنند البته شفاعت آنان پذيرفته خواهد شد{M(بحارالانوار، ج 8، ص 358، ح 23. )
برخي روايات دلالت دارد كه دوستان علي(ع) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ايشان از عذاب جاودان نجات نخواهند يافت. پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: همانا ولايت علي(ع) آن نيكي و خيري است كه با وجود آن هيچ گناهي هر چند بزرگ باشد زيان نمي‏رساند، و به سبب پاره‏اي از عذاب‏هاي اخروي تطهير مي‏شود تا به شفاعت سروران طيّب و طاهر از گناهان نجات كامل يابند و همانا دوستي و قبول رهبري و دشمنان علي(ع) و مخالفت با او گناهي است كه چيزي با آن نمي‏تواند نافع باشد و تنها سودي كه به خاطر طاعت‏هايشان در دنيا بهره آن‏ها مي‏شود اين است كه از نعمت‏هاي ظاهري و رفاه، سلامتي، گسترش زندگي برخوردار مي‏شوند. ولي چون وارد صحنه آخرت شوند براي آنان عذاب جاودان خواهد بود...بحارالانوار، ج 8، ص 352، ح 2. )
علامه مجلسي در مقام جمع روايات ياد شده بر اين باورند كه
1ـ كافران و منكران ضروريات دين اسلام در آتش جاودان خواهند بود.
2ـ گروه‏هاي غيرشيعه و كساني كه منكر ضروريات اسلام هستند اگر در تعصّب شديد و دشمني با اهل بيت(ع) سخت كوشيده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نيز در آتش جاودان خواهند بود. 3ـ
3ـ صاحبان گناهان بزرگ از شيعيان داخل آتش خواهند شد و مدتي عذاب خواهند چشيد، جز اين كه شفاعت نصيبشان خواهد شد. برخلاف شيعيان راستين كه حتّي يك نفر آنان هرگز در دوزخ ديده نمي‏شود(بحار، ج 8، ص 393، ذيل ح 41. )
در بررسي نهج‏البلاغه حضرت امير در اين زمينه به نتايج مفيدي مي‏رسيم كه: مردم از جهت انجام وظايف و ترك آن چند گروهند:
گروه اول: آن‏ها كه تمام دستورات اعتقادي، حقوقي و اخلاق را بي‏چون و چرا انجام مي‏دهند و مرتكب كوچك‏ترين خطايي نمي‏شوند. قران اين گروه را اهل بهشت معرفي مي‏كند بهشتي كه همواره در آن متنعّمند و هيچ گاه از آن اخراج نخواهند شد(توبه، آيه‏ي 72. امام علي(ع) در خطبه 109 و 85 و حكمت 387 نهج‏البلاغه به طور كامل اين موضوع را تبيين نموده است: «اما فرمان‏برداران را در جوار رحمت خويش جاي مي‏دهد و در سراي جاودان‏اش آنان را مخلّد مي‏سازد.... )
گروه دوم: كساني كه مرتكب گناهان كبيره نشده‏اند، ولي گه‏گاه تن به گناهان صغيره داده‏اند. خداوند اين گروه را نيز به خاطر دينداري و اجتنابشان از كبائر، مرهون رحمت خود كرده، اهل بهشتشان مي‏سازد.
اِنْ تجتنبوا كبائرَ ما تنهون عنه نكفّر عنكم سيّئاتكم و ندخلكم مدخلاً كريماً (نساء، آيه‏ي 31. )
گروه سوم: آنان كه مرتكب گناهان كبيره شده‏اند، اما توبه كرده و يا شفاعت و رحمت واسعه الهي بر آنان سايه افكنده است. ايشان نيز عاقبت اهل بهشت خواهند گرديد و همچون بهشتيان در آن جاودان خواهند زيست. امام رضا(ع) در اين باره مي‏فرمايد: خداوند هيچ مؤمني را داخل جهنم نمي‏كند، در حالي كه به او وعده بهشت داده است، و هيچ كافري را از جهنم نجات نمي‏دهد، در حالي كه به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏كاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مي‏شوند، و شفاعت در حق ايشان روا است(بحار، ج 8، ص 362. از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج مي‏شوند...» مي‏توان استفاده كرد كه مدّتي عذاب مي‏بينند تا تطهير شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد. )
گروه چهارم: كساني كه با سوءنيت راه كفر و نفاق در پيش گرفتند و با معارف حقه الهي دشمني كردند. اينان اهل جهنم‏اند و در آن جاودانه خواهند بود. والذين كفروا و كذّبوا باياتنا اولئك اصحاب النّار هم فيها خالدون (بقره، آيه‏ي 39. )
با توجه به نمونه‏هاي ياد شده به دست مي‏آيد كه جهنم همواره دارالعذاب است و هيچ گاه سرد نمي‏شود و كافران پيوسته در آن معذّبند و از آن خلاصي نمي‏يابند(نهج البلاغه، خطبه 109 (و اما گناهكاران، آنان را در بدترين منزلگاه جاي دهد...).
در مجموع مي‏توانيم نتيجه بگيريم نيكوكاران، در بهشت مقاماتي دارند كه اين مقامات و مراتب با ايمان و اعمال صالحه ايشان ارتباط مستقيم دارد و چه مراتب علمي و عملي ايشان در معنويات بالاتر باشد، درجات بالاتر بهشت را واجد خواهند شد و كساني از اهل ايمان كه مرتكب خطاهايي اعم از صغيره يا كبيره شده‏اند در عوامل مختلف، قبر، برزخ و قيامت برحسب حال عذاب‏هايي خواهند كشيد تا پاك شوند و از عذاب خلاصي يابند و در نتيجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب ياد شده لازم است اشاره به فرمايش خداوند در قرآن كريم بكنيم كه مي‏فرمايد: شدّت عذاب الهي در قيامت آن چنان است كه هيچ كس عذابي همانند عذاب او نمي‏كند(فجر، آيه‏ي 25 (فيومئذٍ لايُعَذِّب عَذابه اَحَد).
يعني عذاب قيامت نظير ندارد و يك لحظه‏اش براي احدي قابل تحمل نيست.
تازه بعد از اين عذاب، وقتي وارد بهشت مي‏شود اين طور نيست كه در مراتب عالي و هم‏رديف اصحاب يمين يا سابقين قرار بگيرند بلكه در جايگاهي در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزيد.
ذكر منابع مطالعاتي:
1. معاد، شهيد دستغيب(قدس سره)
2. معادشناسي، مجلّدات 11 گانه، علامه محمد حسين حسيني طهراني(ره)
3. معاد در قرآن، ص 495، آية‏الله جوادي آملي (دامت‏بركاته)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.