شنبه، 13 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سؤالم در رابطه با سايت هاي همسريابي است، كه معمولا ارتباط در آنها از معرفي و Email زدن شروع مي شود و در نهايت به صحبت تلفني و ملاقات حضوري ... مي انجامد. اما افراد زيادي هم هستند كه بدون قصد ازدواج و به جهت دوستي هاي خياباني در آنها عضو مي شوند و لذا خيلي قابل اطمينان نيستند. سؤال من در رابطه با حكم شرعي آنهاست و اينكه اين نوع ارتباط تا كجا مشروع و كجا گناه است و چگونه مي توان صداقت افراد را تشخيص داد؟ و محتاطانه رفتار كرد تا اعتبار و شأنمان آسيب نبيند؟


پاسخ :
با سلام با توجه به تنوع این نوع سایتها نمی توانیم در مورد تک تک آنها قضاوت نماییم اما در کل ارتباط قبل از ازدواج را بسیار خطرناک می دانیم در حالیکه هرگز نمی گوییم بدون آگاهی باید تن به ارزدواج داد و کسب آگاهی لازم است ولی راه ان تنها ارتباط نیست بعد از نکته کوتاه مطالب زیر را تقدیم می کنیم
روابط و دوستي دختر و پسر هر چند به بهانه ازدواج بسيار مضر و آسيب هاي جبران ناپذيري را بدنبال دارد بنابراين اگر دختر و پسري همديگر را مي پسندند بهتر آنست كه بصورت غير مستقيم در مورد خانواده همديگر تحقيق كنند و بعد از آن با اطلاع خانواده با همديگر صحبت كنند و در صورت تفاهم ازدواج كنند. بسياري از اين ارتباطات قبل از ازدواج جنبه احساسي دارد و نيازهاي جنسي در واقع صحنه گردان است منتها براي اينكه جنبه مثبتي به آن ارتباط بدهند مي گويند براي رسيدن به تفاهم و شناخت بيشتر براي ازدواج است. لذا توصيه مي شود ابتدا خانواده همديگر را شناسايي كنيد بعد از اينكه به اين نتيجه رسيديد كه خانوده ها از ابعاد مختلف به هم نزديك هستند و وصلت بين اين دو خانواده مناسب است آنگاه از طريق آنچه عرف است و در جامعه ما مرسوم مي باشد به خواستگاري رفته و صحبتهاي ابتدايي براي تفاهم بيشتر انجام بگيرد زيرا بيشتر اوقات آن صحبت هاي دختر و پسر موجب مي شود قبل از تفاهم علاقه شديد در طرفين به وجود آيد و آنگاه همه چيز را تحت الشعاع قرار دهد و قدرت انتخاب را از آنها بگيرد كه معمولا نيز چنين مي شود و بيشتر ازدواج هاي اين چنيني نيز با شكست مواجه مي شود.
يکي از مشکلات مهمي که بر سر راه اينگونه روابط وجود دارد, مخالفت والدين است. يعني قبل از اينکه دختر و پسر اطمينان بيابند که خانواده هايشان راضي هستند و شرايط کفويت را دارا مي باشند, به هم دلبسته مي شوند و وقتي اين مشکلات بروز مي کند, ناچارند چوب اشتباه خود را بخورند و ناراحتي و افسردگي فراواني را تحمل کنند.
بنابراين اگر هدف از روابط صحبت كردن درباره ازدواج و در پي كسب شناخت از همديگر است بايد قبل از آن به كسب آگاهي هاي لازم نسبت به ملاك هاي ازدواج موفق و شرائط خاصي و ويژگي هاي همسر شايسته و لايق به نتيجه اي رسيده باشيد و پس از آن به گفتگوي مستقيم اقدام شود. پس اگر گام نخستين، شناخت از اين گونه مطالب است نمي توان از گفتگوي مستقيم (كه احتمالا همراه با تبادل احساسات و عواطف است و اين احتمال نيز بسيار زياد است) به آن دسترسي پيدا كرد. در واقع قبل از ايجاد ارتباط با فرد خاص لازم است از اصالت خانوادگي، ميزان اعتقاد فردي و خانوادگي و ويژگي هاي شخصيتي فرد از كانال هاي مختلف تحقيق كسب اطلاع كرد و در پايان به مذاكره و ارتباط رو در رو و مستقيم اقدام نمود.
به عبارت ديگر قبل از ايجاد ارتباط با فرد خاص و زمينه سازي براي ازدواج و گفتگو درباره مسائل ازدواج، به همان سنت و روش صحيح، معقول و مشروع روي آورده و به شكل رسمي به كم خانواده خود از خانواده فرد مورد نظر خواستگاري كنيد كه اگر جواب خانواده وي مثبت بود و اجازه دادند براي امر خير به خانه آنها رفته و تقاضاي خود را مطرح نمائيد در اين مرحله است كه مي توان به گفتگوي مستقيم آن هم با اشراف و آگاهي خانواده ها اقدام كرد نه اين كه بدون اطلاع خانواده ها (بخصوص خانواده دختر) صحبت ها را آغاز نموده و در پي پيدا كردن راهي جه جلب رضايت دختر مورد نظر و يا خانواده وي باشيد. زيرا اين گونه عمل كردن (از نظر عقل و شرع) حركت معكوس است. تجربه نيز مي گويد اين گونه روابط كه بدون اطلاع خانواده ها شكل مي گيرد به جاي آن كه به تبادل شناخت و كسب آگاهي از وضعيت و ويژگي هاي اخلاقي، خانوادگي و شخصيتي دو طرف پرداخته شود، بيشتر تحت تأثير ارتباطات عاطفي و احساسي دو طرف قرار گرفته و با شكل گرفتن محبت دو طرف نسبت به يكديگر امكان مطالعه دقيق شناخت صحيح نسبت به همديگر از بين مي رود. البته پيدايش اين علاقه ها در چنين فضاي غيرارادي است و چه بسا از همان ابتدا دو طرف با تصميمي راسخ و عزم جدي مي خواهند صرفا از يكديگر شناختي به منظور ازدواج پيدا كنند ولي آن چنان غريزه جنسي قوي و شديد است كه ناخودآگاه به سوي ورطه اي گام برداشته مي شود كه خود گمان نمي كرد و از ابتدا هرگز آن را نمي خواست (تجربه اين افراد بسيار زياد است و موارد زيادي اين تجربه شكست را براي ما ذكر كرده اند).
قرآن مجيد در آيه 5 سوره نساء و 25 سوره مائده مردان و زنان را از داشتن روابط پنهاني نهي كرده است. بنابراين اين گونه روابط هر چند به منظور ازدواج و آشنايي از يكديگر در محيط هاي آموزشي و دانشگاهي انجام گيرد، معقول و صحيح نيست.
هر چند ممكن است اين طرف تفكر مورد تمسخر برخي افراد قرارگيرد و بگويند اين مسائل در زمان خاصي در محيط و جامعه كنوني حل شده است و بايد از راه هاي جديد و ابتكاري سخن گفت و چنين رويكردي، رويكرد قديمي يا كليشه اي است ولي اگر متون ديني روش افراد متشرع و حتي تجربه همين جوانان امروزي را مورد دقت قرار دهيم سالم ترين و بهترين روش براي كسب اطلاع و شناخت از يكديگر همين روش پيشنهادي است.
پيامدهاي روابط افراطي دختر و پسر پيش از ازدواج
از دو منظر روانشناسانه و جامعه شناسانه مي‏توان به اين امر پرداخت.
به طور كلي روابط باز و آزاد دوجنس مخالف پيش از ازدواج، داراي آفت‏ها و آسيب‏هاي رواني و اجتماعي جبران ناپذيري است. در ذيل به چند نمونه از اين آسيب‏ها اشاره مي‏شود:
1. فقدان شناخت درست و واقع بينانه: معمولا ادّعا مي‏شود اين گونه روابط و دوستي‏ها به انگيزه ازدواج شكل مي‏گيرد، ولي با كمي دقّت فهميده مي‏شود، روح حاكم بر اين گونه دوستي‏ها، عشق‏ورزي كور است نه خردورزي. پاي خرد و عقل در ميدان عاشقي لنگ است. امام علي عليه السلام مي‏فرمايند: «حبّ الشّيء يعمي و يصمّ»، دوست داشتن چيزي انسان را كور و كر مي كند.
در حالي كه تصميم‏گيري درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تكيه بر عقلانيّت و خردورزي ممكن است. دوستي‏هاي قبل از گزينش همسر، راه عقل را مسدود و چشم واقع بين انسان را كور مي‏سازد و اجازه نمي‏دهد تا يك تصميم صحيح و پيراسته از اشتباه گرفته شود. اين نوع انتخاب‏ها كه در فضايي آكنده از احساسات و عواطف انجام مي‏گيرد. به دليل نبود شناخت عميق و واقع‏بينانه، زندي مشترك را تلخ و آينده را تيره و تار مي‏سازد.
2. ايجاد جو بدبيني: اين گونه دوستي ها نه تنها مشكلي را براي دختران و پسران حل نمي‏كند بلكه بر مشكلات آنان مي‏افزايد.
اين گونه دوستي‏ها و روابط اگر به ازدواج بي‏انجامد پس از مدتي از شكل‏گيري زندگي جو بدبيني و سوءظن را به دنبال خواهد داشت.
پسر به خود مي‏گويد اين دختر وقتي به راحتي با من پيوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ايمان قوي برخوردار نيست. بنابر اين از كجا معلوم پيش از ارتباط با من، با فرد ديگري طرح دوستي نريخته است. از كجا معلوم كه در آينده با اين كه همسر من است با ديگري ارتباط برقرار نكند؟
دختر نيز همين تصور را نسبت به پسر دارد.
بر اين اساس اين گونه ازدواج‏ها داراي پايه واساسي سست و متزلزل است و تجربه نشان داده كه سريع منجر به طلاق و جدايي مي‏گردد.
بر اساس يك يافته پژوهشي در آمريكا، زوج‏هايي كه پيش از ازدواج با يكديگر زندگي مي‏كنند زندگي زناشويي آنها با مشكلات عديده‏اي رو به رو است و منجر به طلاق مي‏شود. به گزارش ايسنا، دكتر «كاترين كوهان»، استاد دانشگاه ايالت پنسيلوانيا گفت: طبق آخرين تحقيقات، افرادي كه پيش از ازدواج با يكديگر رابطه داشته‏اند بعد از ازدواج در حلّ مشكلات خود عاجزند، چرا كه نسبت به يكديگر بسيار بدبين هستند. كوهان گفت: طبيعت ارتباطات آزاد اين است كه زوجين چندان انگيزه‏اي براي حل درگيري‏ها و حمايت از مهارت‏هاي خود ندارند. وي افزود: به نظر مي‏رسد ارتباطات اين افراد زودتر از افرادي كه با يكديگر دوست نبوده‏اند، سرد و منجرّ به طلاق مي‏شود. وي در پايان گفت: مي‏توانم بگويم رابطه قبل از ازدواج به هيچ وجه سبب دوام زندگي زناشويي نمي‏شود
3. افت تحصيلي يا ركود علمي: اين گونه روابط باعث مي‏شود كه دو طرف تمام فكر و توجه و تمركز خود را صرف ديدارها و ملاقات‏هاي حضوري و تلفني خود بكنند و اين بزرگ‏ترين مانع براي رشد و ترقي علمي است؛ زيرا تحصيل دانش نيازمند تمركز نيروهاي فكري وروحي است.
دل‏مشغولي و اضطرابي كه در اثر اين گونه پيوندها پديد مي‏آيد بزرگ‏ترين سد راه تعالي علمي و تحصيلي است؛ لذا متصديان امور علمي مدارس و دانشگاه‏ها توصيه مي‏كنند. حتي ايام عقد و نامزدي جوانان در بحبوحه تحصيلات نباشد تا آنان بتوانند با تمركز بيشتر فكر، در ادامه دروس و امتحانات موفق شوند.
4. عدم اسقبال از تشكيل كانون خانواده: اين گونه روابط و دوستي‏ها معمولا به انگيزه تفنّن و سرگرمي شكل مي‏گيرد و در خلال آن از خود باوري و زودباوري دختران سوء استفاده مي شود. متاسفانه در بسياري موارد بين عشق و هوس تمييز داده نمي‏شود. عشق حقيقي و پاك با هوس‏هاي آلوده و زودگذر، تفاوت جوهري دارد. برخي از اين روابط كه مبتني بر هوسراني و سرگرمي است، پس از مدتي رو به سردي و افول مي‏نهد. جاذبه و دل ربايي‏ها مربوط به روزها و ماه‏هاي اول دوستي است. ولي ديري نمي‏پايد كه اين روابط عادي شده و به جدايي مي كشد. حس تنوع طلبي انسان از يك طرف و فقدان عامل بازدارنده از طرف ديگر باعث مي‏شود برخي سراغ ازدواج و تشكيل خانواده نروند جامعه‏اي كه از تشكيل كانون خانواده استقبال نكند هيچ‏گونه ضمانتي براي رشد و شكوفايي فضايل انساني در آن وجود ندارد. عمده خوبي‏ها و كمالات والاي انساني در پرتو تشكيل خانواده‏اي سالم، به فعليت مي‏رسد.
5. اضطراب، تشويش و احساس نگراني:در دوستي‏هاي موجود بين دختران و پسران، از آنجا که مقاومتي بسيار قوي از طرف پدر يا مادر يا جامعه براي ممانعت از برقراري اين دوستي‏ها وجود دارد، اين گونه دوستي‏ها با مخاطرات رواني گوناگوني از جمله اضطراب و تشويش همراه است.
وجود افکار ديگري چون احساس گناه، نگراني از تهديداتي که توسط پسر براي فاش کردن روابطش با دختر صورت مي‏گيرد، يک تعارض دروني و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد.
بنابر اين وجود چنين دلهره‏ها و اضطراب‏هايي که گاهي لطمه‏هاي جبران ناپذيري بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسيب‏هاي اين گونه روابط است.
6. محروميت از ازدواج پاك: هر انساني در سرشت و نهاد خويش به دنبال پاكي‏ها و نجابت است. دختراني كه در پي اين روابط آلوده هستند در حقيقت پشت پا به سرنوشت خود زده‏اند و اين امر باعث مي‏شود كه آن‏ها به جرم آلودگي به اين روابط شرايط ازدواج پاك را از دست بدهند. البته اين گونه روابط ناسالم حتي در ازدواج پسران نيز تاخير ايجاد شود و دختران بيش از پسران در معرض اين آسيب قرار دارند. در پايان به چند پرسش اساسي اشاره مي‏شود:
1. به نظر شما يك رابطه و پيوند مطلوب چه ويژگي‏هايي دارد؟
2. آيا روابطي كه بر پايه هوسراني‏ها و سرگرمي‏هاي زودگذر است، مي‏تواند روابطي پايا و پويا باشد؟
3. آيا هر انساني با هر صفت و ويژگي شايسته ارتباط و دوستي است؟
4. آيا پسنديده نيست كه انسان سرمايه عشق و محبت خود را براي زندگي آينده خويش پس انداز کند.
5. از كجا مطمئن هستيد كه فرد مورد نظر قصد فريب شما را نداشته و در صورت ارتباط نجابت و شرافت شما لكه دار نخواهد شد.
ضمنا در پايان براي كسب اطلاع بيشتر از پشتوانه سخن خود و استدلال هاي منطقي آن مي توانيد مطالب ضميمه نامه را نيز مطالعه فرمائيد كه در نشريه الكترونيك اداره مشاوره دفتر نهاد منتشر شده است. آدرس نشريه الكترونيك: www.porseman.org
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.