جمعه، 9 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

هدف خدا از آفرينش آدمي در اين جهان چه بوده؟


پاسخ :
در پاسخ به اين سؤال در ابتدا بايد اين نكته را مد نظر داشت كه هدف مندى هميشه با نياز تلازم ندارد، بلكه به هر ميزان موجودى كامل تر و بى نيازتر باشد به رفع نياز ديگران بيشتر اقدام مى‏كند و اين از ويژگى ها و نشانه‏هاى موجود كامل و مهربان است.
جهان هستي نيز با تمام نظم و زيبايي هايش نمادي از لطف، مهرباني، علم، قدرت، حكمت و... خداست به طوري كه بدون آفرينش، صفات جمال و جلال خدا مخفي و پنهان مي ماند و به عبارتي هر «بود»ي ، «نمود»ي دارد؛ نمي شود روغن باشد اما چربي نداشته باشد و رحمت باشد اما بخشش نداشته باشد! از اين رو فلسفه آفرينش را برخي با لطافت به زبان آورده اند:
لب بوم آمدي قاليچه تكاندي
قاليچه گرد نداشت خود نمودي!
از اين رو هستي بخشي جهان، با تمامي نظم و زيباييش و صورتگري انسان با تمامي استعداد و توامنديش، جلوه گر جلال و جمال خداست و شايسته است كه ما بايد سپاسگزار خدا و قدر شناس او باشيم.
گفتني است سؤال از هدف آفرينش جهان و انسان براي بسياري هنگامي پيش مي آيد - كه از يك سو نظاره گر برخي كاستي ها و پليدي ها مي باشند - از سوي ديگر چه بسا شاهد زلزله ها و حوادث غير مترقبه و شكنجه و كشتارها مي باشند.
از سوي ديگر با مشكلات مختلف زندگي و غم و غصه ها درگير شده اند و دست و پنجه نرم مي كنند. در اين هنگامه هاي پر فراز و نشيب، سياهي و تاريكي جلو چشم آنان را مي گيرد و هر آنچه از زيبايي هاي جهان و حكمت و عدالت خدا در نظر داشتند فرو مي ريزد و اين پرسش به طور پر رنگ در ذهن آنها نقش مي بندد.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.