پرسش :
بعضي ها مي گويند ما امام زمان(عج )را ديده ايم فلان عالم يا فلان مرجع، پس دستور غيبت كبري چه مي شود؟
پاسخ :
از اين كه ما را مورد وثوق واعتماد دانسته وابهامات خودتان را درمورد چند مسأله مطرح كرده ايد سپاسگزاريم، اميدواريم بتوانيم پاسخگوي حسن اعتماد شما باشيم.
همانطور كه خوتان اشاره كرده ايد دوران غيبت امام عصرعج به دو دوره غيبت صغري و غيبت كبري تقسيم مي شود وما در حال حاضر در دوارن غيبت كبري بسر مي بريم. در اين دوران امام (ع) برخلاف دوره غيبت صغري افراد مشخصي را براي پاسخگويي به مسائل مردم و راهنمايي آنها مشخص نفرموده اند، بلكه علماي واجد شرايط، از سوي ايشان نيابت عامه دارند. امامع شرايط و ضوابط كلي را بيان فرموده تا درطول زمان هر فردي كه آن ضوابط را دارا باشد، به نيابت ازامام، درامر دين و دنيا، راهنما و مرجع شيعيان باشد.
دراين دوران مردم بايد مسائل موردنظر خودرا با نواب عام درميان بگذارند و مردم از آنان كه از پيروان صادق و راهيان حقاند و به حكم تخصصي كه دارند و نيز بنا به روايات وارده حجت مي باشند، پاسخ سؤالات خودشان را دريافت خواهند كرد.
مرحوم كشي مي نويسد : امام زمان(عج) فرمودند : عذر وبهانه اي براي هيچ كس از دوستان ما در تشكيك نسبت به آنچه افراد مورد اطمينان ازما نقل مي نمايند نيست. اينان بدانند كه ما اسرار خود را به آنان واگذار كرديم وبه ايشان داديم.(1)
مرحوم شيخ طوسي، شيخ صدوق وشيخ طبرسي از اسحاق بن عمار نقل مي نمايند كه او گفت : مولايمان حضرت مهدي(عج) درمورد وظايف شيعيان درزمان غيبت فرموده اند : هرگاه حوادث و پيشامدهايي كه براي شما واقع شد به روايت كنندگان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان حجت من بر شما هستند ومن حجت خدا برآنان مي باشم(2)
مرحوم طبرسي دركتاب احتجاج خود ازامام صادقع نقل مي كند كه حضرت ضمن حديثي مي فرمايد : هريك از فقها كه مراقب نفس ونگهبان دين ومخالف هوا وهوس و مطيع فرمان مولايش (ائمه اطهارع) باشد، برهمه مردم وشيعيان لازم است از بنابراين درعصر غيبت كبري تمام امور مسلمانان دردست ولي فقيه جامع الشرايط قرارگرفته است و تمام كارها بايد با نظر اوانجام گيرند. لذا دراين دوران برهمگان فرض و واجب است درامور خود به احكام و دستورات ولي فقيه رجوع كنند وازاو اطاعت كنند.
برادرعزيز اگر آنچه شما ذكر كرده ايد تأييد ولي فقيه و مراجع عظام مي باشد، هيچگونه خللي وارد نمي شود ولي اگر افرادي ادعاي ملاقات با امام زمان(عج) را بنمايند واز سوي ايشان پيامهايي را القا كنند كه با دستورات مراجع بزرگوار و ولي فقيه جامع الشرايط درتعارض وتضاد باشد هيچگونه حجيت وسنديتي ندارد وبرخلاف دستور صريح امام(عج) مي باشد و بايد از پيروي آنان خود داري ورزيد، آنچه براي ما دردوران حاضر حجت است اطاعت از فرامين علماي اعلام، بخصوص ولي فقيه ورهبر عالي قدر جمهوري اسلامي است. هر آنچه مؤيد ايشان باشد صحيح است و جزآن حجيت ندارد ونبايد اعتنا كرد.
پی نوشت:
(1) بحارالانوار،جلد5،ص362
(2) علي محمد علي دخيل،كتاب الامام المهدي،ص183ـ182
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام
از اين كه ما را مورد وثوق واعتماد دانسته وابهامات خودتان را درمورد چند مسأله مطرح كرده ايد سپاسگزاريم، اميدواريم بتوانيم پاسخگوي حسن اعتماد شما باشيم.
همانطور كه خوتان اشاره كرده ايد دوران غيبت امام عصرعج به دو دوره غيبت صغري و غيبت كبري تقسيم مي شود وما در حال حاضر در دوارن غيبت كبري بسر مي بريم. در اين دوران امام (ع) برخلاف دوره غيبت صغري افراد مشخصي را براي پاسخگويي به مسائل مردم و راهنمايي آنها مشخص نفرموده اند، بلكه علماي واجد شرايط، از سوي ايشان نيابت عامه دارند. امامع شرايط و ضوابط كلي را بيان فرموده تا درطول زمان هر فردي كه آن ضوابط را دارا باشد، به نيابت ازامام، درامر دين و دنيا، راهنما و مرجع شيعيان باشد.
دراين دوران مردم بايد مسائل موردنظر خودرا با نواب عام درميان بگذارند و مردم از آنان كه از پيروان صادق و راهيان حقاند و به حكم تخصصي كه دارند و نيز بنا به روايات وارده حجت مي باشند، پاسخ سؤالات خودشان را دريافت خواهند كرد.
مرحوم كشي مي نويسد : امام زمان(عج) فرمودند : عذر وبهانه اي براي هيچ كس از دوستان ما در تشكيك نسبت به آنچه افراد مورد اطمينان ازما نقل مي نمايند نيست. اينان بدانند كه ما اسرار خود را به آنان واگذار كرديم وبه ايشان داديم.(1)
مرحوم شيخ طوسي، شيخ صدوق وشيخ طبرسي از اسحاق بن عمار نقل مي نمايند كه او گفت : مولايمان حضرت مهدي(عج) درمورد وظايف شيعيان درزمان غيبت فرموده اند : هرگاه حوادث و پيشامدهايي كه براي شما واقع شد به روايت كنندگان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان حجت من بر شما هستند ومن حجت خدا برآنان مي باشم(2)
مرحوم طبرسي دركتاب احتجاج خود ازامام صادقع نقل مي كند كه حضرت ضمن حديثي مي فرمايد : هريك از فقها كه مراقب نفس ونگهبان دين ومخالف هوا وهوس و مطيع فرمان مولايش (ائمه اطهارع) باشد، برهمه مردم وشيعيان لازم است از بنابراين درعصر غيبت كبري تمام امور مسلمانان دردست ولي فقيه جامع الشرايط قرارگرفته است و تمام كارها بايد با نظر اوانجام گيرند. لذا دراين دوران برهمگان فرض و واجب است درامور خود به احكام و دستورات ولي فقيه رجوع كنند وازاو اطاعت كنند.
برادرعزيز اگر آنچه شما ذكر كرده ايد تأييد ولي فقيه و مراجع عظام مي باشد، هيچگونه خللي وارد نمي شود ولي اگر افرادي ادعاي ملاقات با امام زمان(عج) را بنمايند واز سوي ايشان پيامهايي را القا كنند كه با دستورات مراجع بزرگوار و ولي فقيه جامع الشرايط درتعارض وتضاد باشد هيچگونه حجيت وسنديتي ندارد وبرخلاف دستور صريح امام(عج) مي باشد و بايد از پيروي آنان خود داري ورزيد، آنچه براي ما دردوران حاضر حجت است اطاعت از فرامين علماي اعلام، بخصوص ولي فقيه ورهبر عالي قدر جمهوري اسلامي است. هر آنچه مؤيد ايشان باشد صحيح است و جزآن حجيت ندارد ونبايد اعتنا كرد.
پی نوشت:
(1) بحارالانوار،جلد5،ص362
(2) علي محمد علي دخيل،كتاب الامام المهدي،ص183ـ182
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام