پنجشنبه، 22 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه مي توانيم دوستاني خوب در زندگي انتخاب كنم كه مغرض نباشند، اغفالگر نباشند وخلاصه خير وصلاح مرا بخواهند در زندگي ونه موجبات گمراهي وانحراف را فراهم آورند؟


پاسخ :
براي انتخاب دوست خوب ومناسب رعايت دوچيز لازم است :1- آگاهي از ويزگيها ي يك دوست مناسب ،2-امتحان نمودن افراد جهت اين امر كه ايشان داراي اين ويژگيها مي باشند يانه درمورد اول يعني ويژگيهاي دوست مناسب بايد گفت دوست مورد نظر بايد از ويژگيهاى اخلاقى و رفتارى و فكرى خاصى برخوردار باشد تا سزاوار محبت ورزيدن و دوستى نمودن گردد. لذا به ويژگيهاى يك دوست خوب اشاره مى‏كنيم تا با رعايت آنها در انتخاب دوست خوب موفق باشيد:

الف ـ وفادارى: دوست بايد به اصول اخلاقى و تعهدات دوستى و عهد و پيمانى كه منعقد مى‏سازد پايبند و وفادار باشد.

ب ـ مؤدب بودن به آداب اجتماعى و متخلّق بودن به اخلاق نيك و پسنديده: چه آدمى متأثر از همنشين و دوست خود است و شخصى بيگانه با آداب اجتماعى نه تنها به شما آسيب مى‏رساند و به واسطه رعايت نكردن آداب اجتماعى و اخلاق نيك حيثيت شما را تهديد و به آن آسيب مى‏رساند بلكه بصورت غير مستقيم بى ادبى را به شما نيز مى‏آموزد و راه و رسم تخلف از اخلاق پسنديده و نيك را به شما ياد مى‏دهد و سد راه تخلّق به اخلاق حسنه مى‏گردد.

ج ـ آگاهى و بينش عالى داشتن. آگاهى و بينش چراغ راه و جهت دهنده حركت است و چه زيباست كه دو همراه در مسير زندگى از پرتو فيض وجود يكديگر بهرمند شده و پا بپاى يكديگر گام بردارند و در اين مسير خود را از انحرافات مصون و وجودشان را از آفات بيمه سازند و اوّلين گام در اين فعاليّت شناخت انحرافات و آفات و راه مقابله با آنها مى‏باشد و شخص جاهل و نادان از اين كار عاجز و تسليم انبوه انحرافات خواهد شد و از تشخيص راه از چاه ناتوان است. پر واضح است كه چنين فردى نه تنها خود را به اعوجاج و انحراف مى‏كشاند بلكه همراهان خود را مبتلا مى‏سازد و لذا براى مصونيت يافتن از انحرافها و پى بردن به آفات و انحرافات و شناخت راه حق داشتن دوست آگاه و مطلع يك ضرورت بى ترديد است.

د ـ ديانت و پايبندى به احكام دين و فرامين الهى. اگر اهل دين بودن يك امتياز است و پايبندى به احكام شريعت يك ضرورت مى‏باشد بايد تمام عوامل مؤثر در اين خصيصه را تأمين نمود و دوست خوب به واسطه تأثيرى كه بر رفتار شما دارد بايد شما را به سمت اين ويژگى ايده‏ال دعوت نمايد. اگر دوست شما باعث محروميّت شما از خوبى‏ها گردد و به نوعى موجب متضرر شدن شما شود - آنهم ضررى كه جبران‏ناپذير يا جبران آن سخت است - اين دوستى دوستى پسنديده و معقولى نيست.

ه ـ دور انديشى: تا قبل از بروز خلل و انحراف در زندگى و هر گونه حادثه منفى و ناخوشايندى شما را آگاه و مطلع سازد. و الاّ در آن صورت دو نفر همراه هم به خطا مبتلا مى‏شويد.

و ـ خدا پروائى و پرهيزكار بودن در همه امور به طوري كه خدا و دستور و رضايت خدا را مدّ نظر داشته باشد.

ز ـ آينه يكديگر بودن و خير خواهى نمودن و عيب يكديگر را دوستانه - نه خصمانه - متذكّر شدن.

و بالآخره يكى ديگر از شرائط دوست خوب همترازى اجتماعى دو دوست و تواضع نمودن و احترام متقابل است.

شرائط دوست ايده ال بيشتر از اين است كه برشمرديم و بيان تفصيلى سخن فراتر از حوصله اينگونه مكاتبات است ولي به اختصار بايد عرض كنيم كه دوست آن است كه:

- سخن گفتنش موجب افزونى علم و دانش شما گردد.

- رفتارش شما را به فكر آخرت بياندازد.

- ديدارش شما را به ياد خداوند اندازد.

امّا از دوستى با چه اشخاصى بايد اجتناب نمود:

از دوستى با افرادى كه ويژگيهاى زير را دارند بايد پرهيز نمود:

1- افراد سخن چين و نمّام.

2- افراد پست و تن پرور و آسوده خواه

3- افراد دروغگو

4- افرادى كه به احكام و مقررات دينى پايبند نيستند

5- كسانى كه تندخو و بد اخلاق مى‏باشند

6- افراد ترسو

7- افراد بخيل و خسيس

8- افرادى كه متهم شناخته شده و حيثيت اجتماعى مطلوب ندارند

9- افرادى كه از ستمگرى و عدم رعايت حقوق ديگران اباى ندارند

10- نادان، كم ظرفيت و پر توقع و...

در پايان به چند راهكار در كيفيت دوستى اشاره مى‏كنيم:

دو دوست صميمى بايد از عمق جان نسبت به يكديگر همدرد و خيرخواه باشند و يك لحظه يك رنگى و صفا را فراموش نكنند و در تمام حالات از حقوق دوستى و رفاقت دفاع كنند و بر لغزشها و خطاهاى پيش آمده و غير مترقبه صبر كرد. و بردبارى نشان دهند و بر ناملايمات خنده كنند و از يكديگر توقع و انتظار نداشته باشند و دوستى را زمينه رسيدن به اميال و خواهشهاى شخصى خود قرار ندهند و از مجادله با يكديگر پرهيز كنند و در برابر يكديگر متواضع و فروتن باشند به حرف همديگر گوش دهند و از سرزنش و مذمت يكديگر پرهيز نمايند و بلكه خيرخواه و ناصح همديگر باشند در حق يكديگر دعا كنند و سرّ هم را بپوشانند با دادن هديه - در حد توان - و كلمات محبت‏آميز اظهار دوستى كنند و در شاد نمودن يكديگر بكوشند - البته به شكلى كه مرتكب گناه نشوند.

همان گونه كه عرض نموديم شرح بيشتر خواهش شما را با مطالعه كتب زير برآورده مى‏سازيم كه اميدواريم مفيد واقع شود.

1- دوستى در قرآن و حديث، آقاى رى شهرى

2- دوستى و دوستان، آقاى سيد هادى مدرس، ترجمه حميدرضا شيخى و حميدرضا آژير، از انتشارات آستان قدس رضوى، 1376

3- آئين دوستى (دوست يابى)، ديل كارنگى، انتشارات پيمان 1378

4- آئين دوستى در اسلام، آقاى بابازاده

توجه: بيان اين نكته ضرورى است كه آنچه به عنوان ويژگيهاى دوست خوب بيان شد مطلق و صد در صد نيست چه اينكه انسانها كم و بيش داراى نواقصى نيز هستند كما اينكه خود ما وقتى به كارنامه زندگى خود نگاهى مى‏افكنيم آن را بى نقص و عيب نمى‏بينيم لذا همه ويژگيهايى كه گفته شد به اين معناست كه به طور نسبى دوست خوب بايد اين خصوصيات را داشته باشد و جهت كلّى زندگى او نيز به سمت و سوى اين ويژگيها و جنبه‏هاى مثبت باشد.

در مورد امتحان كردن افراد براي دوستي بايد گفت : در روايات راه‏هاى متعددى براى امتحان نمودن دوستان مشخص شده كه عبارت است از:

الف) در حال بى‏نيازى و فقر، دوستى او عوض نشود؛ امام‏باقر فرمود: بدترين دوست كسى است كه تو را به هنگام بى‏نيازيت حفظ كند و به وقت تنگدستى رها سازد، (ميزان الحكمه، ج 1، ص 53). سعدى گويد:

دوست مشمار آن كه در نعمت زند لاف يارى و برادر خواندگى

دوست آن باشد كه گيرد دست دوست در پريشان حالى و درماندگى

ب ) به هنگام عصبانيت، بدگويى تو را ننمايد؛ امام‏صادق(ع) فرمود: دوستى كه سه بار از تو عصبانى شد ولى بدگويى تو را ننمود و كلام ناسزا از دهانش خارج نشد او را براى خود نگه‏دار، (بحارالانوار، ج 78، ص 251).

ج ) به نماز اهميت بدهد؛ قرآن مى‏فرمايد: «اى اهل ايمان با آن گروه از اهل كتاب و كافران كه دين شما را به بازيچه گرفتند دوستى مكنيد. زمانى كه شما نداى نماز بلند مى‏كنيد آن را به مسخره و بازى مى‏گيرند زيرا آن قوم مردمى نادان و بى‏خردند»، (مائده، آيه 57). سعدى در اين باره گفته است:

وامش مده آن كه بى‏نماز است گرچه دهنش زفاقه باز است

كو فرض خدا نمى‏گزارد از قرض تو نيز غم ندارد

د ) اهل نيكى در هنگام سختى و راحتى انسان باشد؛ اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «در سختى‏ها دوستان امتحان مى‏گردند»، (غررالحكم، حرف فاء لفظ في).

در اين باره نيز سعدى زيبا سروده است:

جوانى پاكباز پاك رو بود كه با پاكيزه‏رويى در گرو بود

چنين خواندم كه در درياى اعظم به گردابى درافتادند با هم

چو ملاّح آمدش تا دست گيرد مبادا كاندرين حالت بميرد

همى گفتى در ميان موج و تشوير مرا بگذار ودستِ يار من گير

ه ) هنگام زوال توانايى انسان دوستيش از بين نرود؛ حضرت امير(ع) فرمود: «هنگام از بين رفتن قدرت انسان دوست از دشمن شناخته مى‏گردد»، (غرر الحكم، حرف عين، لفظ عند).

و ) هنگام به قدرت رسيدنش از احسان به دوستان خوددارى ننمايد.

www.morsalat.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.