چهارشنبه، 5 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در مبادله‏ اسیران دو کشورایران و عراق، همواره تعداد کمترى از اسیران ایرانى در مقایسه با اسیران عراقى آزاد و معاوضه مى ‏شدند؟


پاسخ :
این مسئله را فقط باید با توجه به حسن نیت جمهورى اسلامى ایران حل مسائل فى ما بین دو کشور و عدم صداقت رهبران بعثى عراق در این زمینه تحلیل کرد.
صدام حسین تنها پس از آغاز جنگ با کویت و قدرت‏هاى بزرگ، با عقب‏نشینى نیروها و مبادله‏ى اسیران توافق نمود و براى این منظور روز جمعه 26 مرداد 1369 را روز مبادله اسیران اعلام کرد. جمهورى اسلامى ایران نیز در مقابل براى نشان دادن حسن نیت خود، متقابلا مبادرت به آزاد کردن اسیران عراقى نمود. درست روزهایى که عراق سرگرم جنگ در کویت بود هر روز به تعداد مساوى اسیر از طرفین آزاد مى‏شدند. ولى این روند به صورت عادى پیش نرفت، و صدام حسین پس از فراغت از جنگ با قدرت‏هاى بزرگ در کویت، دیگر به حسن نیت ایران پاسخ نگفته و در مقابل آزادى اسیران عراقى از طرف ایران، اسیران ایرانى کمترى را آزاد مى‏نمود.
دولت صدام حسین بنا به دلایل گوناگون که شاید یکى از آنها ترس از تهدیدات ایران بود، در زمان درگیرى در کویت، مجبور به مبادله اسیران و همکارى موقت با جمهورى اسلامى ایران در این زمینه شد و الا این دولت هیچ حسن نیت و صداقتى براى حل مسئله اسیران نداشت و از وجود اسیران ایرانى در زندان‏هایش به عنوان ابزارى براى کسب امتیاز در چانه‏زنى‏هاى دیپلماتیک با ایران استفاده مى‏کرد.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.