پرسش :
آیا چهل بار رفتن به مسجد مقدس جمکران برای قضای حاجت مدرکی دارد؟
پاسخ :
درمورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد لکن از سه طریق می توان مشروعیت آنرا بهاثبات رسانید.
۱. سیرۀ متشرعۀ از علما و صلحا و اتقیا بر مداومت رفتن چهلبار به مسجد مقدس جمکران است. همان گونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام میشود.
۲. در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده که هرکس چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میگردد.(۱)
۳. از مجموعۀ روایات استفاده میشود که عدد چهل در شکوفایی قابلیتهای مادی و معنوی تأثیر بسزایی دارد،از آن جمله:
ـ تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم
ـ تأثیر شرابخوردن در عدم قبولی نماز تا چهلروز.
ـ قبولی توبۀ بهلول نبّاش بعد از چهل روز.
ـ کنارهگیری پیامبر اکرم(ص) از خدیجه بهجهت انعقاد نطفۀ حضرتزهرا(ع) بهمدت چهل روز.
ـ چهل روز دعای عهد را خواندن باعث میشود انسان از یاران امامزمان(ع) باشد.
ـ امامزمان(ع) چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
ـ طینت حضرتآدم(ع) در چهل روز تخمیر شد.
ـ حضرتموسی(ع) تا چهل روز با خداوند در کور طور ملاقات داشت.
ـ پیامبر اکرم(ص) بعد از چهلسالگی بهنبوت مبعوث شد.
ـ عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
ـ شهادت چهل مؤمن بر میت موجب مغفرت او از جانب خداوند میشود.
ـ حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور میکند.
ـ حدّ همسایه تا چهل خانه است.
ـ حریم مسجد تا چهل خانه است.
و سایر موارد.
از این احادیث و موارد دیگر استفاده می شود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن و رساندن انسان به کمالات و شکوفاشدن او تأثیر بسزایی دارد، و لذا می توانیم از این موارد الغای خصوصیت کرده، عدد چهل و چلهگیری را در تمام موارد کارهای خیر تعمیم دهیم.
سید بحرالعلوم میگوید: «ما بالعیان مشاهده کردهایم و به بیان دانسته ایم که برای این رقم از عدد «چهل» خاصیت و تأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها و تکمیل ملکات انسانی در طی منازل و پیمودن مراحل است»(۲)
پینوشتها:
۱. کافی، ج۲، ص۱۶؛ عیوناخبارالرضا، ص۲۵۸.
۲. رسالۀ سیر و سلوک، ص۲۳.
منبع : پورتال جامع مهدویت
درمورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد لکن از سه طریق می توان مشروعیت آنرا بهاثبات رسانید.
۱. سیرۀ متشرعۀ از علما و صلحا و اتقیا بر مداومت رفتن چهلبار به مسجد مقدس جمکران است. همان گونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام میشود.
۲. در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده که هرکس چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میگردد.(۱)
۳. از مجموعۀ روایات استفاده میشود که عدد چهل در شکوفایی قابلیتهای مادی و معنوی تأثیر بسزایی دارد،از آن جمله:
ـ تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم
ـ تأثیر شرابخوردن در عدم قبولی نماز تا چهلروز.
ـ قبولی توبۀ بهلول نبّاش بعد از چهل روز.
ـ کنارهگیری پیامبر اکرم(ص) از خدیجه بهجهت انعقاد نطفۀ حضرتزهرا(ع) بهمدت چهل روز.
ـ چهل روز دعای عهد را خواندن باعث میشود انسان از یاران امامزمان(ع) باشد.
ـ امامزمان(ع) چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
ـ طینت حضرتآدم(ع) در چهل روز تخمیر شد.
ـ حضرتموسی(ع) تا چهل روز با خداوند در کور طور ملاقات داشت.
ـ پیامبر اکرم(ص) بعد از چهلسالگی بهنبوت مبعوث شد.
ـ عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
ـ شهادت چهل مؤمن بر میت موجب مغفرت او از جانب خداوند میشود.
ـ حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور میکند.
ـ حدّ همسایه تا چهل خانه است.
ـ حریم مسجد تا چهل خانه است.
و سایر موارد.
از این احادیث و موارد دیگر استفاده می شود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن و رساندن انسان به کمالات و شکوفاشدن او تأثیر بسزایی دارد، و لذا می توانیم از این موارد الغای خصوصیت کرده، عدد چهل و چلهگیری را در تمام موارد کارهای خیر تعمیم دهیم.
سید بحرالعلوم میگوید: «ما بالعیان مشاهده کردهایم و به بیان دانسته ایم که برای این رقم از عدد «چهل» خاصیت و تأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها و تکمیل ملکات انسانی در طی منازل و پیمودن مراحل است»(۲)
پینوشتها:
۱. کافی، ج۲، ص۱۶؛ عیوناخبارالرضا، ص۲۵۸.
۲. رسالۀ سیر و سلوک، ص۲۳.
منبع : پورتال جامع مهدویت