يکشنبه، 29 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من چگونه می‌توانم چادر پوشیدن با دلایل منطقی به دیگران توجیه کنم. یا اینکه دفاع از چادر کنیم؟


پاسخ :
حجاب منحصر در چادر و حتی مانتو نیست، بلکه هر لباسی که تمام بدن و سر و موها و برآمدگی های بدن را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافی است ولی باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می باشند حجاب نیز دارای مراتب خوب , متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد. در این جا چند نکته وجود دارد که برای روشن شدن آنها باید دید اساسا" فلسفه حجاب چیست ؟ حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند:
1) مصونیت زن در برابر طمع ورزی های هوس بازان .
2) یپشگیری از تحریکات شهوانی خارج از ضوابط و هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه. حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی پیامی قاطع و کوبنده با خود دارد, و آن این است که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام ((دور باش !)) می دهد, اکنون باید دید چه عواملی در رساندن این پیام و اثرگذاری آن مؤثر است:

1) حدود و میزان پوشش :
بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره گر ایفا می کند. اگر نگاه های آلوده را همچنان که در روایات آمده است ((تیرهای زهرآلود شیطان )) بدانیم، پوشش زن همانند قوسی است که تیر از آن کمانه می کند و منحرف می شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز می ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته اند, زیرا با وجود شرایط دیگر, بیشترین پوشش و مطمئن ترین مصونیت را فراچنگ می آورد.

2) کیفیت پوشش :
میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس خود بخش مهمی از حجاب را تشکیل می دهد بدون شک لباس های نازک و تنگ و بدن نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم های هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است . در مقابل لباس های غیربدن نما, دیده ها را از خود دور می سازد, و سلامت معنوی نفوس را تأمین می کند.

3) رنگ ها:
تردیدی نیست که برخی از رنگ ها دیده ها را خیره می سازد, و پاره ای دیگر نگاه ها را از خود می راند و دور می سازد. اکنون سؤال می شود کدامیک از این دو برای تأمین حجاب واقعی و مصونیت معنوی جامعه و خیره نکردن چشم ها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است ؟ مگر ما در جامعه ای زندگی نمی کنیم که میلیونها جوان در اوج غریزه جنسی به سر می برند و در سخت ترین شرایط جوانی از امکان ازدواج محرومند و کافی است با اندک جرقه ای شعله های غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتی ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسیله ممکن - حتی با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه - به سلامت دینی و روحی و روانی آنان کمک نکنیم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن شان در دام مفاسد نشویم ؟ در عین حال علمای دین نسبت به خصوص رنگ ها تأکید چندانی نکرده , ولی بر این مسأله پای می فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشی از آن باشد. از این رو است که در طول تاریخ زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر(ص ) و امامان (ع ) قرار گرفت , زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری می کردند, (ر.ک : حجاب در ادیان الهی , محمدی آشنانی ).

4) شیوه های رفتاری :
طرز صحبت و چگونگی راه رفتن و ... نیز بخشی از حجاب به معنای وسیع کلمه است . حفظ وقار و متانت هم همان نقشی را دارد که پوشش زن دارد و عدم رعایت آن نیز برآیندی چون برهنگی در پی دارد. از این رو قرآن مجید یکی از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعیب بیان می کند همان ((حیا)) و وقار است . سعی کنید برای راهنمایی دیگران از زبان لین و اخلاق اسلام بهره بگیرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما