يکشنبه، 9 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

طرز تهیه چاشنی چغندر قند ( لبو ) را توضیح دهید.


پاسخ :
طرز تهیه:
چغندر خام ( یا همان لبوی خودمان ) را به دقت بشوئید پوست آن را بگیرید. به مدت 5 دقیقه در آب معمولی و یک قاشق چایخوری نمک کمی بپزید تا نرم شود و بعد به هر اندازه که مایلید خرد کنید فقط دقت کنید چون این چاشنی بیشتر به عنوان تزئین روی سالاد یا کنار انواع خوراک های خشک مورد استفاده قرار میگیرد ، ظاهر قطعات خرد شده یک دست باشد . میتوانید برای این منظور ( اگر حوصله داشتید ) از قالبهای ریز شیرینی نخودچی استفاده کنید .
بعد از قالب زدن یا خرد کردن چغندر ها ، آنها رو بشوئید و بگذارید آب آنها برود . بعد در یک ظرف شیشه ای بریزید .
برای سرکه روش معمول همان سرکه سفید است که معمولا روی چغندرها میریزند و بعد از یک هفته چاشنی آماده مصرف است .
در روشی دیگر یک عدد چغندر را با پوست تمیز بشوئید . بعد با مقدار خیلی کم نمک ( نصف قاشق چای خوری ) در یک ظرف لعابی کوچک همراه با 3 لیوان آب بگذارید روی حرارت خیلی خیلی ملایم حدود 2-3 ساعت بپزد . ( با درب بسته ) وقتی آب چغندر غلیظ شد آن را داخل ظرف حاوی چغندر های قالب خورده یا خرد شده بریزید و باقیمانده فضای ظرف را با سرکه سفید پرکنید . و یک قاشق چایخوری نمک داخل آن بریزید و بعد درب ظرف را ببندید و ظرف را کاملا تکان دهید تا سرکه و آب چغندر با هم مخلوط شوند .
اگر از سرکه سفید خالی استفاده کنید ، مزه چغندر خیلی تیز میشود و این چاشنی در آن صورت بیشتر به درد تزئین میخورد !! ولی اگر از این روش استفاده کنید طعم چغندر ها بسیار ملایم میشود و بعد از خودنمایی روی ظرف سالاد میتوانید به راحتی آن را میل کنید !
مدت ماندگاری این چاشنی حدود 6 ماه است . بهتر است این چاشنی را از ابتدا داخل یخچال نگهداری کنید .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.