پرسش :
طرح صحیح اجتماعی و اسلامی برای پوشش زنان چیست؟
پاسخ :
بلقیس وقتى وارد کاخ حضرت سلیمان علیه السلام مى شود شکوه آن کاخ براى او بسیار چشمگیر و خیره کننده بوده است. زمین آن را برکه اى پر از آب یافت و گمان نمود پاى در آب مى نهد؛ از این رو پوشش پایش را تا ساقها بالا زد و ساق پاى او نمایان گردید. بلقیس زنى بود که به خداوند یکتا اعتقاد نداشت؛ از این رو نگاه به ساق عریان او اشکال نداشت. فردى مانند سلیمان که پیامبر است پاى عریان او را مى بیند. اگر مؤمنی سختگیر در آن جا بود شاید مى گفت وارد نمودن زنى نامحرم به قصر و نگاه سلیمان به او برخلاف شئون دینى است و سلیمان باید چادرى به بلقیس مى داد تا خود را با آن بپوشاند و سپس به او اجازهى ورود دهد تا او را نسبت به پوشش دینى توجیه نماید! اما سلیمان چنین نمى کند.
ما مى گوییم پوشش براى حفظ حرمت زن است و اگر زنى نمى خواهد حرمت خود را پاس دارد به مقدارى که عفت عمومى را جریحه دار ننماید اختیار دارد و اجبارى نمودن پوشش بیش از مقدار حفظ عفت عمومى الزام ندارد. بر زن واجب است پاى خود را در نظر نامحرم بپوشاند اما اگر زنى به این وظیفه ى دینى خود عمل ننمود و حرمت خود را پاس نداشت، یا بخشى از موهاى خود را نپوشاند، بر کسی واجب نیست وى را الزام به رعایت آن کند و برخوردِ به اجبار با او شرعى نیست وگرنه امور اسلامى به استبداد کشیده مى شود.البته اگر وى عریانى را به حدى برساند که عفت عمومى جریحه دار شود باید با او برخورد متناسب را داشت.
منبع: پایگاه آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).
بلقیس وقتى وارد کاخ حضرت سلیمان علیه السلام مى شود شکوه آن کاخ براى او بسیار چشمگیر و خیره کننده بوده است. زمین آن را برکه اى پر از آب یافت و گمان نمود پاى در آب مى نهد؛ از این رو پوشش پایش را تا ساقها بالا زد و ساق پاى او نمایان گردید. بلقیس زنى بود که به خداوند یکتا اعتقاد نداشت؛ از این رو نگاه به ساق عریان او اشکال نداشت. فردى مانند سلیمان که پیامبر است پاى عریان او را مى بیند. اگر مؤمنی سختگیر در آن جا بود شاید مى گفت وارد نمودن زنى نامحرم به قصر و نگاه سلیمان به او برخلاف شئون دینى است و سلیمان باید چادرى به بلقیس مى داد تا خود را با آن بپوشاند و سپس به او اجازهى ورود دهد تا او را نسبت به پوشش دینى توجیه نماید! اما سلیمان چنین نمى کند.
ما مى گوییم پوشش براى حفظ حرمت زن است و اگر زنى نمى خواهد حرمت خود را پاس دارد به مقدارى که عفت عمومى را جریحه دار ننماید اختیار دارد و اجبارى نمودن پوشش بیش از مقدار حفظ عفت عمومى الزام ندارد. بر زن واجب است پاى خود را در نظر نامحرم بپوشاند اما اگر زنى به این وظیفه ى دینى خود عمل ننمود و حرمت خود را پاس نداشت، یا بخشى از موهاى خود را نپوشاند، بر کسی واجب نیست وى را الزام به رعایت آن کند و برخوردِ به اجبار با او شرعى نیست وگرنه امور اسلامى به استبداد کشیده مى شود.البته اگر وى عریانى را به حدى برساند که عفت عمومى جریحه دار شود باید با او برخورد متناسب را داشت.
منبع: پایگاه آیت الله العظمی نکونام (دامت برکاته).