نتایج یک مطالعه نشان داد؛ مغز آرامش خود را در کنار طبیعت، به دست می آورد.
 
چکیده : ورزش برای سلامت جسم و روح انسان فوق العاده مفید است. یکی از بهترین و ساده ­ترین ورزش ­های روزانه پیاده روی در طبیعت است. همین ورزش ساده موجب بهره ­مندی مغز از اکسیژن کافی، قدرت رها کردن ذهن، کاهش استرس و مشغله های ذهنی و رهایی از شر افکار منفی و مزاحم را فراهم می کند.

تعداد کلمات 590  /  تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 

مقدمه

همیشه از تاثیرات مثبت ورزش و پیاده­روی در سلامت جسم و روح  و روان انسان شنیده اید؛ اما مطالعات علمی­ای که اخیرا انجام شده است، نشان می­دهد تاثیرات ورزش و پیاده­روی در محیط‌های طبیعی، اثرات آن را دو چندان می­کند. همیشه لازم نیست روز خاصی در تقویم باشد تا به دل طبیعت بروید. پس فرصت را از دست ندهید؛ و همین حالا دل به دریا بزنید. فصل بهار، فصل طبیعت گردی است.
 

تاثیرات طبیعت بر مغز انسان

- گذران وقت در هوای آزاد باعث ایجاد آرامش و شادی می‌شود و پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند به کاهش نشخوار فکری (1) کمک کند. بسیاری از ما خود را درگیر و گرفتار افکار منفی می‌بینیم که باعث می‌شود نتوانیم آن‌طور که باید از لحظات خود لذت ببریم.
 دکترجفری­براتمن یکی از اعضای گروه پژوهشی دانشگاه استنفورد آمریکا در پژوهشی بر یک گروه کوچک از داوطلبانی که از سلامت برخوردار بودند، از آنها خواست برای یک پیاده روی به طول 5 کیلومتر به مناطق نزدیک خلیج سانفرانسیسکو بروند. نیمی از این گروه به موازات خیابان های پر رفت و آمد و نیمی دیگر در مناطق خوش منظره و با چشم اندازهای زیبای کوهستانی پیاده روی کردند.

- افرادی که در دل طبیعت پیاده­روی کرده بودند پس از طی 5 کیلومتر اضطراب، دل نگرانی و احساسات منفی کمتری داشتند و عملکرد بهتری در آزمون­ های شناختی در مقایسه با افرادی که در خیابان­ های پرهیاهو پیاده ­روی کرده بودند، از خود نشان دادند. در مراحل بعدی از مغز دو گروه افراد سالم که به مدت 90 دقیقه در مناطق شهری و نیز روستایی پیاده ­روی کرده بودند،  تصویربرداری عملکردی (2) تهیه شد تا مناطق فعال در مغز این افراد را بررسی شود.

- افرادی که به مدت ۹۰ دقیقه در محیط‌های طبیعی قدم می‌زدند، کمتر دچار نشخوار فکری می‌شدند و همچنین فعالیت بخشی از قشر مغز که مربوط به بیماری‌های عصبی است، در این افراد کمتر شده بود. اما در افرادی که در محیط‌های شهری پیاده‌روی می‌کردند، کاهش اختلال نشخوار فکری گزارش نشد. پژوهشگران با نتایجی که بدست آوردند بیان کردند افزایش زندگی شهرنشینی با افزایش افسردگی و بیماری‌های اعصاب دیگر ارتباط تنگاتنگی دارد.

تهیه و تنظیم:  خانم حدیثه اسفندیار
 

بیشتر بخوانید :
بهداشت روانی و سلامت روان
اضطراب، ترس، استرس و تفاوت آنها
برای سلامت جسم و روح ورزش کنید
راهکارهایی برای مقابله با نشخوار فکری

 

پی نوشت :
1. نشخوار ذهنی (Rumination) در روان‌شناسی به عنوان تمرکز اجبارگونه توجه یک فرد، بر علائم و علل یک پریشانی و توجه به دلایل آن و نتایجش، به جای تمرکز بر راه‌های حل آن تعریف شده است. نشخوار ذهنی مشابه نگرانی است، با این تفاوت که نشخوار ذهنی بر احساسات بد و تجارب گذشته تمرکز دارد، در حالی که توجه نگرانی بر امکان بالقوه وقوع حوادث بد در آینده است.
2. تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) یک روش نسبتا جدید است، که از عکس برداری MR برای اندازه گیری تغییرات متابولیکی کوچک که در قسمت فعالی از مغز رخ می دهد ، استفاده می کند.