جراحی سزارین باعث افزایش درد، از جمله سردرد و کمر درد، و همچنین افزایش خطر خونریزی و پارگی رحم می‌شود.
 

مقدمه

تحقیقات نشان می‌دهند که شیوه‌ی سپری کردن دوران بارداری و انجام زایمان در زنان، برای رابطه‌ی مادر و فرزند و تجربیات فرزند آینده‌ی وی بسیار اهمیت دارد. متاسفانه، ما در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که زنان از  فواید زایمان طبیعی اطلاعات کمی دارند بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که زنان دوباره به اهمیت زایمان طبیعی پی ببرند و به آن روی بیاورند.

طبق نظر دکتر جودیت لوتیان، که کتاب “چرا زایمان طبیعی” را برای Journal of Perinatal Education نوشت، زنان به طور ذاتی قادر به زایمان هستند، آمادگی عمیق و درونی در مورد تولد دارند، و در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرند و شرایط راحتی برای‌شان فراهم شود، قادر هستند بدون نیاز به مداخله و بدون درد، زایمان کنند. انتخاب زایمان طبیعی، بدون مداخله، اجازه می‌دهد تا مادر احساس کند که به طور کامل تجربه‌ی زایمان خود را تحت کنترل دارد و در واقع زایمان طبیعی دارای مزایای زیادی برای مادر و کودک است.
 

زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی زمانی است که یک زن تصمیم می‌گیرد بدون استفاده از هر گونه دارو یا مداخلاتی زایمان کند. در عوض، او از تکنیک‌هایی مانند کنترل تنفس و موقعیت قرارگیری بدن برای تسکین درد جهت مقابله با درد زایمان استفاده می‌کند. مادر از طریق زایمان طبیعی، کنترل بدن خود را در اختیار دارد، و او به کمک سیستم پشتیبانی که خودش انتخاب کرده در طی مراحل زایمان پیش می‌رود. زنانی که زایمان را به عنوان یک حادثه‌ی طبیعی می‌بینند، در نهایت پس از تجربه‌ی زایمان احساس توانمندی دارند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنانی که در هنگام وضع حمل، خود را در مقام کنترل فرایند می‌بینند، در نهایت راضی‌تر خواهند بود. بر طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال زیست‌شناسی و پزشکی ییل، زایمان طبیعی نوعی آمادگی فکری، هیجانی و جسمانی برای زایمان است تا تضمین شود که مادران حاملگی و وضع حمل سالم‌تر و شادتری را تجربه می‌کنند. با انتخاب زایمان طبیعی، زنان فرایند زایمان را بهتر تجربه می‌کنند و قادر هستند با وضع حمل به طور کنشگرانه‌تری کنار بیایند.
 

مهمترین فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

۱. زایمان طبیعی به شما امکان این را می‌دهد تا از مداخلات پرهیز کنید
اولین گزینه در فواید زایمان طبیعی این است که شما از مداخله‌ای که گاهی با زایمان‌های متعارف همراه است، جلوگیری می‌کنید. زنان بدون آگاهی از استراتژی‌های مقابله‌ای که برای مقابله با درد در نظر گرفته می‌شوند، درنهایت روش اپیدورال را برای کنترل درد انتخاب می‌کنند. هنگامی که یک زن زایمان اپیدورال دارد، مقدار کمی مواد بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال که اطراف نخاع است تزریق می‌شود. مواد بی‌حس‌کننده عصب‌های نخاعی را بی‌حس می‌کند و سبب مسدود شدن سیگنال‌های درد می‌شود، که همین منجر به بروز عوارض جانبی می‌شود. عوارض جانبی شایع اپیدورال عبارت است از افت فشار خون و تب.

هنگام استفاده از روش اپیدورال، زمان وضع حمل نیز طولانی‌تر می‌شود و ممکن است برخی از نوزادان برای رسیدن به بهترین موقعیت برای متولد شدن دچار مشکل شوند. به همین علت، پژوهش‌ها نشان می‌دهند هنگامی که یک خانم زایمان اپیدورال را تجربه می‌کند، احتمال بیش‌تری دارد که کودک به کمک ابزارهایی که از مکش یا وکیوم ساکشن استفاده می‌کنند، نیاز داشته باشند.

اپیدورال معمولا اولین مداخله در حین زایمان است و ممکن است منجر به مداخلات بیش‌تر شود. بدن زن برای تولد به طور طبیعی طراحی شده‌است، و هورمون‌های او به تسهیل زایمان کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها اکسی‌توسین است که مسئول تحریک انقباضات است. اکسی‌توسین به طور طبیعی به فرایند وضع حمل کمک می‌کند، اما با اننتخاب اپیدورال، تولید طبیعی اکسی‌توسین مهار می‌شود و به این ترتیب میزان اکسی‌توسین پلاسما کاهش می‌یابد.

از آن‌جایی که اپیدورال به طور معمول روند وضع حمل را کند می‌کند، پای مداخله‌ی بعدی نیز به میان کشیده می‌شود – پیتوسین یا سینتوسینون که اشکال مصنوعی اکسی‌توسین است. گاهی اوقات پیتوسین برای القاء وضع حمل نیز استفاده می‌شود. مطالعه‌ی منتشرشده در Journal of Clinical Anesthesia نشان داد زنانی که القاء وضع حمل را تجربه می‌کنند، زودتر از ماده‌ی بی‌حسی استفاده می‌کنند و در مقایسه با کسانی که به صورت خود به خود زایمان می‌کنند، بیش‌تر در معرض خطر انجام سزارین قرار دارند.

جراحی سزارین باعث افزایش درد، از جمله سردرد و کمر درد، و همچنین افزایش خطر خونریزی و پارگی رحم می‌شود. عمل سزارین همچنین منجر به افزایش احتمال آسیب دیدن مثانه و عفونت مثانه بعد از زایمان و بی‌اختیاری می‌شود. سزارین همچنین خطراتی را پیش روی کودک می‌گذارد. محققان در بیمارستان و دانشکده‌ی پزشکی Ninewells در انگلستان گزارش دادند که میزان مرگ و میر جنین در جراحی سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی۶۹ درصد بیش‌تر است. همچنین احتمال بروز بریدگی در جنین، مشکلات تنفسی، انتقال نامناسب برای تولد و افزایش شیوع تهویه‌ی مکانیکی وجود دارد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی