خانواده و ضرورت آشنایی با تکنولوژی ارتباطات (بخش اول)

اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی است؛ در واقع ایـنترنت، به عنوان یکی از کارآمـدترین رسانه‌های جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بین المللی، نقش تعیین کننده­ ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد. والدین به عنوان محور یک خانواده باید با اینترنت آشنا شوند.
دوشنبه، 20 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خانواده و ضرورت آشنایی با تکنولوژی ارتباطات (بخش اول)
والدین به عنوان محور خانواده در جامعه، باید با فناوری اطلاعات به عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان، آشنا شوند.
 
چکیده : اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی است؛ در واقع ایـنترنت، به عنوان یکی از کارآمـدترین رسانه‌های جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بین المللی، نقش تعیین کننده ­ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد. والدین به عنوان محور یک خانواده باید با اینترنت آشنا شوند.

تعداد کلمات 720 /  تخمین زمان  مطالعه 4 دقیقه

زنان خانه‌دار و ضرورت توانمند شدن در عرصه تکنولوژی ارتباطات
خانواده و فناوری اطلاعات

خانواده مجموعه مقدسی است که دربرگیرنده کنش‌های مختلف انسان اولیه نسبت به همنوعان خود و زیربنایی‌ترین موضوع در مباحث شناخت اجتماع و محیط پیرامون آن می‌باشد. بدیهی است این نظام باید از چنان دوام و استحکامی برخوردار باشد که در مواجهه با تندرهای سهمناک و گوناگون زندگی، سربلند و فائق بیرون آید. در هر نظامی هدف، رسیدن به نهایت مطلوب و ایده‌آل است. خانواده نیز از این امر مستثنی نبوده و لذا برخی از عواملی که بقای آن را تداوم می‌بخشد عبارت‌اند از:
1) عواطف انسانی و عشق و علاقه افراد خانواده به یکدیگر به دلایل سببی و نسبی.
2) الزام بر حمایت‌های متقابل افراد خانواده از یکدیگر.
3) نیازهای مادی افراد خانواده به یکدیگر.
4) پاسخگویی به غرایز انسانی از نظر توجیه فرزندان و امثال آن.
هر پدر و مادری به عنوان مسئولین و کارگزاران این سیستم سعی دارند که علاوه بر تأمین نیازهای زندگی، فرزندانی سالم و صالح به جامعه تحویل دهند و صد البته وجود برنامه‌ریزی به منظور مشخص کردن سیر حرکتی و ارزیابی عملکرد مقطعی امری ضروری و بدیهی است. بدین ترتیب هر چه این اعتقادها مستحکم‌تر و باقوام‌تر باشد، بقای کشور و جامعه که مجموعه فرآیند میلیون‌ها خانواده است نیز بادوام‌تر و استوارتر می‌گردد.
در هزاره سوم، فناوری اطلاعات به عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز آنچنان با زندگی مردم عجین گردیده است که روی‌گردانی و بی‌توجهی به آن اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می‌آورد. کامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه‌‌های ارتباطی در منزل، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس‌های درس و توسعه و ترویج تجارب الکترونیکی همگی به عنوان بخشی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات قلمداد می‌شوند. اگرچه این عوامل هنوز در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارد، اما در همین حد نیز تأثیرهای شگرف خود را بر رفاه و آسایش زندگی انسان‌ها نشان داده است. باید به خاطر داشت که بروز هر پدیده در زندگی انسانی تأثیرات خاص (مثبت و منفی) را به همراه خواهد داشت و فناوری اطلاعات هم از این مقوله مستثنی نیست.
 

اینترنت چیست؟

اینترنت در سال 1968 طراحی گردید و 2 سال بعد ارتباط بین پنج نقطه را برقرار کرد. در سال 1974 پروتکل TCP معرفی شد. در طی ده سال هزار پایگاه در روی آن ایجاد گردید. در حال حاضر رشد اینترنت بیشتر از تخیل بشر بوده است؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران تا سال 2005 به حدود دو میلیارد نفر برسد و تا سال 2020 میلادی بیش از 80% افراد کره زمین به اینترنت دسترسی داشته باشند. در کشور ما نیز اقدام‌هایی در دست انجام است تا آن را از رتبه نزدیک به آخر در بین کشورهای جهان به جایگاه بالاتری برساند. اینترنت یا شبکه‌های اطلاعاتی یکی از مفیدترین و مورد استفاده‌ترین ابزار موجود در دنیای امروز است، اما مثل همه ابزارهای دیگر ارتباطی، محاسن و معایبی هم دارد. امروزه عامل بسیاری از فجایع در جامعه این وسیله ارتباطی است. در حدود دو دهه قبل حروفی از قبیل http و www هیچ معنایی به همراه نداشت، امّا امروزه این کلمات عجیب می‌تواند شما را به آن سوی دنیا ببرد. کلمه www مخفف (world wide web) می‌باشد. ابتدا شبکه اطلاعاتی به منظور ارتباط بین دانشگاه‌های مختلف، مدارس عالی، ادارات دولتی و مراکز تحقیقی در نظر گرفته شده بود، اما امروزه کارهای تجاری، تشکیلات غیردولتی و همچنین افراد را در سرتاسر دنیا پوشش می‌دهد که فکر می‌کنند حرفی برای زدن یا کالایی برای فروختن دارند.

ادامه دارد....

منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار
 

 بیشتر بخوانید:
خانواده و ضرورت آشنایی با تکنولوژی ارتباطات (بخش دوم)
کودکان در معرض آسیب های اینترنتی قرار دارند
والدین، کودکان و کنترل آسیب های اینترنت
فضای مجازی ؛ آسیب ها و تهدیدها
مرگ آگاهی در شبکه های اجتماعی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.