درمان مشکلات روده و معده

مشکلات گوارشی شامل مشکلات مری ، معده و مشکلات روده می شود. این دسته مشکلات به دلیل ورود ماده مسموم و یا نوعی باکتری یا ویروس به داخل بدن ایجاد می شود.
دوشنبه، 27 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
درمان مشکلات روده و معده
آشامیدن آب زیاد براى روده فوق العاده مفید است .
 
چکیده : مشکلات گوارشی شامل مشکلات مری ، معده و مشکلات روده می شود. این دسته مشکلات به دلیل ورود ماده مسموم و یا نوعی باکتری یا ویروس به داخل بدن ایجاد می شود

تعداد کلمات 1778 / تخمین زمان مطالعه 9 دقیقه  

درمان مشکلات روده و معده

مشکلات گوارشی

علائم سندرم روده تحریک پذیر (همچنین “روده بزرگ اسپاستیک”نیز نامیده می شود) می تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. اما راه های طبیعی بسیاری برای رهایی از آن وجود دارد.
از آنجا که هیچ درمان مطمئنی برای IBS وجود ندارد، مردم روش های خودشان را برای مبارزه با آن بکار میبرند.
 

کلید اصلی: دلسرد و ناامید نشوید

 تغییر در رژیم غذایی و تاکتیک های مبارزه با استرس، اثر فوق العاده ای دارد. برای اطمینان بیشتر، آنها را درمان های زیر ترکیب میکنیم. هنگامی که سیستمی کامل برای کنترل علائم  داشته باشید، قطعا کمتر احتمال بروز  IBS برای شما وجود دارد.
 

استرس خود را مدیریت کنید

 • از آنجا که استرس یکی از عوامل شناخته شده برای بروز IBS است ، یادگیری روشهای مقابله با آن مثل تمرین تنفس صحیح ضروری است. به راحتی بنشینید ، و یا دراز بکشید.همه توجه خود را به دم و بازدمتان معطوف کنید. هنگامی که اضطراب افکار ناراحت کننده دارید ، به طور کامل روی تنفس خود تمرکز کنید. هر روز این را تمرین کنید. سپس، هر زمان که احساس اضطراب و تنش کردید، خودتان را اینگونه آرام کنید.
 • علائم IBS خود را یادداشت کنید ، نوع مشکلات و چگونگی تشدید آنها را بنویسید. همچنین در این دفترچه،همه ی رویدادهای استرس زا در روز را بنویسید. گهگاهی نگاهی به دفترچه خود بیندازید. برای مثال اگر شما درست قبل از پرواز هواپیما و یا ملاقات با رئیستان، نشانه های IBS را ببینید، ممکن است یک ارتباط وجود دارد. هنگامی که موقعیت هایی که به نظر می رسد باعث تشدید نشانه های سندرم روده تحریک پذیر در شما میشود را شناسایی کردید، برای آنها راه حل پیدا کنید،مثلا از روش نفس کشیدن که در بالا ذکر شد، برای مقابله با آنها استفاده کنید.
 

به آسانی وارد روده خود شوید

 • غذاهای سرخ شده، گوشت، روغن، مارگارین، غذاهای لبنی، و سایر غذاهای چرب را به حداقل برسانید. آنها باعث میشوند روده بزرگ به شدت عمل کند، که می تواند به اسهال و درد شکمی منجر شود.
 •
از غذاهای تند دوری کنید. به عنوان مثال، کپسایسین موجود در فلفل تند باعث می شود روده بزرگ دچار اسپاسم شود که می تواند منجر به اسهال شود.
مصرف کافئین را کاهش دهید. می تواند باعث IBS شود زیرا روده بزرگ را تحریک می کند.
اجتناب از غذاهای نفاخ، از جمله کلم، کلم بروکسل، بروکلی .
 • آدامس یا آب نبات های حاوی قندهای مصنوعی را استفاده نکنید. در میان شیرین کننده های رایج ،سوربیتول و مانیتول، اثر ملین دارند،اما هضم آنها بسیار دشوار است. هنگامی که باکتری های روده بزرگ سعی در شکستن این “قندهای غیر قابل جذب” دارند، گاز تولید میکنند و منجر به اسهال میشوند.
 •
سیگار کشیدن را  متوقف کنید.  نیکوتین به بروز IBS کمک می کند. همچنین، هنگامی که شما سیگار می کشید،هوا را به داخل فرو میبرید، و افراد دارای IBS به داشتن هوا در روده خود بسیار حساس هستند
 

فیبر بیشتری مصرف کنید

 • فیبرهای محلول در آب در روده به جلوگیری از اسهال کمک میکنند. لوبیا، بلغور جو دوسر، و بعضی از میوه ها مانند سیب، توت فرنگی و گریپ فروت منابع خوبی از فیبرها می باشند
اگر نمی توانید به اندازه کافی فیبرهای محلول در رژیم غذایی خود دریافت کنید، یک مکمل روزانه پسیلیوم، در رژیم غذایی تان داشته باشید. بر خلاف مسهل های شیمیایی، مصرف پسیلیوم در دراز مدت بی خطر است. مقدار دوز مصرفی آن روی برچسبش نوشته شده است.
 • اگر مشکل اصلی شما یبوست است، در رژیم غذایی خود فیبرهای نامحلول موجود در گندم، سبوس، دیگر غلات سبوس دار، سبزی سالاد و غذاهای دیگر را بگنجانید. فیبر نامحلول باعث میشود تا توده ی مدفوع با سرعت از طریق روده ها عبور کند.
 •
اگر فیبر زیادی در رژیم غذایی تان موجود نیست، مقدار آنرا در هر وعده تان به تدریج افزایش دهید. اضافه کردن فیبر بیش از حد به یکباره ،می تواند باعث به ایجاد گاز و نفخ شود. با ۸ گرم فیبر در روز شروع کنید.
نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در هر روز به حرکت هموار و پیوسته ی فیبرها از طریق سیستم گوارش شما کمک میکند.
 •
خوردن وعده های غذایی کوچکتر اما بیشتر بجای وعده های غذایی بزرگ در هر روز بسیار بهتر است. مواد غذایی بیش از حد در یک وعده، می تواند به سیستم گوارش شما را تحت فشار قرار دهد.
 •
اگر معمولا وعده های غذایی خود را سریع میخورید، آرامتر و با توجه بیشتری به جویدن مواد غذایی بپردازید. هنگام سریع خوردن،اغلب هوای زیادی خورده شده که در روده به گاز تبدیل شده و مشکل می آفریند.
 

ماست بخورید

 • اسهال می تواند باکتری های روده که برای کمک به تخلیه و جلوگیری از رشد باکتری های مضر مفید هستند را دفع کند و از بین ببرد. خوردن مقدار زیادی ماست حاوی باکتری های فعال، مانند اسیدوفیلوس بسیار خوب است..
 

چای بنوشید

 • هر روز، یک  یا دو فنجان چای نعناع بنوشید، زیرا  اسپاسم و درد را تسکین می دهد و گاز معده را کاهش میدهد. اطمینان حاصل کنید که چای با نعناع واقعی، به جای چای سیاه و سفید با طعم نعناع را بخرید. همچنین می توانید کپسول نعناع با پوشش روغنی استفاده کنید. پوشش تضمین می کند که روغن به روده می رسد و در معده نمیشکند.
 

چای زنجبیل بنوشید

 زنجبیل همه مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر را برطرف میکند. نصف قاشق چای خوری زنجبیل را در یک فنجان چای تازه بریزید، سپس آنرا هم زده و بجوشد. سپس زنجبیل ها را بردارید و آنرا بنوشید.
 

ورزش کنید

 • در صورت امکان، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش غیررقابتی مانند راه رفتن داشته باشید. ورزش به از بین بردن استرس، انتشار اندورفین که یک ضد درد طبیعی است کمک میکند، نگه می دارد و باعث میشود تا بدن از جمله سیستم گوارش شما همواره به آرامی کار کند

درمان مشکلات روده و معده

 براى سلامتى روده‌ها باید دستورات زیر را به کار ببرید:

از مصرف غذاهایى که تولید گاز زیاد مى نماید خوددارى کنید. مثلا از خوردن پیاز و لوبیا که مولد گاز هستند و یا غذاهاى سنگین و پر چربى که احتیاج به فعالیت هضمى بیشتر دارد پرهیز کنید. در عوض میوه زیاد میل کنید. سبزیجات غالبا براى دستگاه گوارش مفید هستند زیرا این قبیل اغذیه ی گیاهى، حجیم بوده و موجب تحریک روده گردیده و به عمل هضم کمک می نمایند.
از آنچه موجب سنگینى و تنبلى روده مى شود دورى نمائید. گردش در هواى آزاد و ورزش سبک در کار روده مؤثر است.
فراموش نکنید که روده ضامن سلامتى و ادامه ی حیات اعضای بدن شماست و اگر خوب از آن محافظت کنید آن هم مراقب خوبى براى سلامتى و انبساط خاطر شما خواهد بود.
در موقع یبوست مزاج، مدفوعات تخمیر مى شود. افراط در غذاهاى نشاسته‌اى، آردى، غلات، روغنها و شیرینیهاى مخلوط و مختلف هم تولید گاز و نفخ شدید در امعای مى کند. برعکس وقتى کسى که مبتلا به گاز و نفخ زیاد روده‌هاست غذاهاى سازگار بخورد دیگر احساس نفخى در شکم و امعای خود نخواهد کرد و در نتیجه درد شکم و پهلو بر طرف خواهد شد. یک رژیم ده روزه انگور چاره ی قطعى گاز و نفخ زیاد امعای است.
براى از بین بردن میکروبهاى روده‌ها آویشن و کاکوتى را در ماست و دوغ ریخته مى خوردند.
بادیان و انیسون نیز که از سبزیهاى معطر مى باشند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و در ضد عفونى کردن روده‌ها کمک بزرگى مى کنند.
انواع سیر و پیاز و تره نیز در ضد عفونى کردن روده‌ها مؤثر مى باشند و میکربهاى روده اى را از بین مى برند.
انجیر تازه و خشک یکى از غذاهاى موافق این عمل است. خوردن ناردان، خاکشیر، شکر سرخ و بهتر از همه سیر و پیاز و همچنین تنقیه با ریشه ی گل خطمى بهترین داروى ضد تعفن روده‌ها مى باشد.
پرتقال دافع باد شکم است و در حالى که دستگاه هاضمه را نرم مى کند باد شکم را دفع مى سازد. کلم عمل روده‌ها را تقویت و آن را ضد عفونى مى کند.
 

اسطوخدوس گاز روده‌ها را شفا مى بخشد

ورم روده ی بزرگ به علت انسداد روده‌ها بوجود مى آید نه به علت وجود میکروب. بنابر این براى معالجه کولیت و ورم امعای، پرتقال و مرکبات بهترین و طبیعى ترین داروست که باید رژیم پرتقال گرفت و بجاى غذاهاى دیگر موز را جانشین آن کرد.
 

براى ورم روده (کولیت) در روز آب انگور بنوشید

در درمان عفونت هاى روده اى و حتى زخم مجارى روده‌ها از هویج کمک مى گیرند.
تنقیه با آب نیمگرم چغندر، جهت ورم روده گرفتگى آن نافع است.
پرتقال با خرمالو ضد کولیت است. لیمو جدا روده‌ها را تقویت مى کند.
مصرف کلم به دستگاه بدن، آهک، گوگرد و املاح پتاسیک که اعمال روده‌ها را تقویت مى کند مى بخشد و روده‌ها را ضد عفونى کرده، سپس بواسطه ی طبیعت سلولزى خود آنها را به انقباض وامی دارد. آزمایشهاى متعدد معلوم کرده است که شاهى آبى داراى تعداد زیادى از مادهء ضد میکروب (آنتى بیوتیک) است و به حدى این ماده مؤثر است که اگر کسى. زخمهاى کوچکى در روده داشته باشد با مصرف بیست گرم شاهى آبى در روز، به زودى شفا خواهید یافت و دیگر احتیاجى به پنى سیلین که باید در موارد استثنائى و خیلى وخیم و سخت استعمال کند نخواهد داشت.
کسانى که روده‌هاى تنبلى دارند اگر قبل از صرف غذاى اصلى خود موقع ناهار و شام آلوى سیاه خشک مصرف نمایند نتیجه مطلوبى خواهند گرفت.
 

بیماری روده

براى معالجه روده‌ها از پیاز پخته استفاده کنیدجعفرى روده‌ها را ضد عفونى مى سازد.
براى رفع گاز روده، تخم رازیانه دم کنید و با هر غذا یک فنجان آن را مصرف نمائید.
پوست تازه پرتقال یا نارنج را بجوشانید و شیرین کرده مصرف نمائید، روده‌ها را ضد عفونى مى کند.
جوشانده عناب خشک براى درمان تحریکات و عفونتهاى روده مفید است.
مصرف جوشانده سه قاشق سوپخورى تخم کتان براى درمان ورم روده کوچک مفید است.
 

برگ بو ضد عفونت روده‌هاست

جوشانده غلیظ زغال اخته فرنگى، چه تازه و چه خشک در درمان انسداد روده مفید .
* توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکراست که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است:
الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)
ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)
ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )
* توجه : سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا:
ماست و دوغ  با نعنا و کاکوتی  ـ شیر با عسل یا خرما ـ …
احتیاط – کسانى که ورم روده دارند نباید اسفناج مصرف کنند.
 
منبع : برگرفته از دکترسلام/پارسی طب/شفاخونه

بیشتر بخوانید :
کمک تغذیه به درمان زخم های معده و روده
مشکلات گوارشی شایع
علل ناراحتی معده
علل معده درد
برخی مشکلات شایع روده ای (1)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.