اشتغال برای بازنشستگان

مشغولیت جسمی در همه دوران های زندگی انسان کمک کار می باشد و جلوی بسیاری از مشکلات جسمی و روانی را می گیرد. این امر در دوران پس از بازنشستگی بیشتر خودش را نشان می دهد. در این نوشتار به بررسی اشتغال بازنشستگان می پردازیم.
جمعه، 4 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اشتغال برای بازنشستگان
 اشتغال در دوران بازنشستگی می تواند به سلامت جسمی و روانی کمک کند.
 
چکیده: مشغولیت جسمی در همه دوران های زندگی انسان کمک کار می باشد و جلوی بسیاری از مشکلات جسمی و روانی را می گیرد. این امر در دوران پس از بازنشستگی بیشتر خودش را نشان می دهد. در این نوشتار به بررسی اشتغال بازنشستگان می پردازیم.

تعداد کلمات 812 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

اشتغال برای بازنشستگان

اشتغال

 اشتغال در معنی لغوی به معنای «انجام کاری به کاری سرگرم بودن» است و به خاطر موارد ذیل به به دنبال اشتغال می رویم.
 

حفظ سلامتی

در زمانی که مشغول نوشتن این کتاب بودم در سمیناری با چند تن از دوستان که صحبت می کردم، آنها عقیده داشتند که بازنشستگان، سی سال به کار مشغول بوده اند، حال دیگر چه نیازی به کار کردن دارند و آنها بعد از این مدت تنها باید به استراحت بپردازند، لکن از این امر غافل بودند که کار کردن برای سلامتی بدن نه تنها مفید است، بلکه لازم و ضروری است صد البته که استراحت نیز باید چاشنی آن باشد، لذا توصیه می گردد که اگر نیازی هم به پول و درآمد آن ندارید، حتما نسبت به اشتغال در فعالیتی که مورد علاقه خودتان است اقدام نمائید تا سلامتی خود را نیز از دست ندهید.
 

اشتغال بعد از بازنشستگی

زمانی که بحث اشتغال به میان می آید، میان بازنشستگی آقایان و خانم ها، تفاوتی وجود دارد و آن این است که خانم ها در زمانی که بازنشسته می شوند، دیگر نیازی به اشتغال ندارند و انجام کارهای منزل برای آنان خود اشتغال محسوب می گردند، لکن به نظر نگارنده، اصلح است که همین قشر محترم نیز خود را با کارهای هنری و صنایع دستی مشغول و از ذهن و بدن خود استفاده نمایند، زیرا که مسلم است با رفتن فرزندان از خانه، کارهای خانه، کم شده و خانم بازنشسته وقت بیشتری برای خود دارد، پس لازم است برای خود مشغولیاتی غیر از کارهای خانه مهیا نماید.
اما آقایان در زمان بازنشستگی اگر بدون تخصص باشند، معمولا تا مدت ها بدون شغل در خانه یا محل های دیگر (مثل پارک و...) روزگار می گذرانند، و این یکی دیگر از دغدغه های همکاران و دوستان من بود. بعضا مشاهده گردیده است که این خانه نشتن ها، وضعیت خانواده را دچار بحران نموده و مشکلاتی را برای خانواده به همراه دارد.
اگر به پارک نیز بروند، تنها و بدون هیچ عمل مفیدی روزگار گذرانده اند، (دکتر حسابی تا آخرین لحظه عمر خود مفید بودن را از دست نداد و نسب به فراگیری علم، مبادرت می ورزید.) لذا توصیه می گردد که حتی الامکان در درجه اول، شروع به انجام کارهای مورد علاقه خود، ترجیحا با همکاران بازنشسته دیگر اقدام نمایید. حتی اگر این فعالیتها با درآمدهای خیلی پائین باشد. زیرا تحقیقات به عمل آمده این موضوع را نشان داده است که بیکاری می تواند بر سلامتی روح و روان و جسم و حتی طول عمر بازنشستگان عزیز اثر بگذارد.
اگر مثل تعدادی از همکاران بازنشسته اینجانب در زمان اشتغال، برنامه ریزی خاصی برای انجام شغل دوم نداشته و کاری را شروع نکرده باشید، می توانید مثل یکی از دوستان هم محلی ما پس از بازنشستگی از بانک صادرات، با وجه دریافتی از بانک، اقدام به ایجاد کارگاه پلاستیک سازی (کار مورد علاقه خود و خانواده) نمود و بصورت تمام وقت در آنجا باتفاق دو فرزند خود مشغول به کار گردید.
هم اکنون سه کار مورد علاقه خود را که می توانید با حداقل سرمایه انجام دهید، را ذکر نمائید:
  1. ......................
  2. ......................
  3. ......................
اگر بتوانید این سه کار را بنویسید، می توانید خیلی سریع برای آنها برنامه ریزی نموده و اقدام به انجام آنها نمائید. لکن اگر کارهای مورد علاقه شما نیاز به سرمایه بالا یا تخصص های بالا دارد، توصیه می گردد که نسبت به آموزش یک مهارت که درآمدساز باشد و اشتغال نیز به همراه داشته باشد، اقدام و پس از آموزش در آن کار خود را مشغول نمائید.
اگر برای اینکه کاری انجام دهید، نیازمند آموزش خاصی باشید، می توانید ضمن مراجعه به وزارت کار، یا فرهنگ سراها، نسبت به آموزش موارد درخواستی، با هزینه های اندک یا بصورت رایگان، اقدام نمائید.
لازم به ذکر می باشد که اشتغال به کار، در دوران بازنشستگی، با توجه به وضعیت جسمانی و روحی هر فرد برای سلامتی، کاملا ضروری و مفید است. توصیه می گردد از انجام کارهایی که نیاز به فعالیت فیزیکی بالا و تمرکز بالا دارد، ترجیحا خودداری نمائید.
 

محل کار فعلی

گاهی اوقات در محل های کار و خدمت و بنا بر تخصص های و شرایط، همچنان نیاز به خدمات فرد احساس می گردد، پس اولین فکری که در خصوص اشتغال می توان انجام داد، کار با شرایط جدید در محل کار فعلی است، که مسلما قابل توصیه توسط نگارنده نمی باشد.
 
منبع : کتاب «لذت زندگی در وقت اضافه»
نویسنده: ولی بختیاری

بیشتر بخوانید :
دوران زندگی دوم «بازنشستگی» (بخش اول)
دوران زندگی دوم «بازنشستگی» (بخش دوم)
دوران زندگی دوم «بازنشستگی»  (بخش سوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.