مدیریت زمان مهمترین عامل موفقیت در زندگی(قسمت اول)

ما برای موفقیت بیشتر در زندگی، نیاز داریم که بتوانیم زمان را مدیریت کنیم. مدیریت زمان مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تمام کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهند.البته به دست آوردن این مهارت، چندان کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین و تجربه دارد.
چهارشنبه، 4 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدیریت زمان مهمترین عامل موفقیت در زندگی(قسمت اول)
زمان را مدیریت نکنید! خودتان را مدیریت کنید. شما ملکه ثانیه‌ها هستید
 
ما برای موفقیت بیشتر در زندگی، نیاز داریم که بتوانیم زمان را مدیریت کنیم. مدیریت زمان مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تمام کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهند.البته به دست آوردن این مهارت، چندان کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین و تجربه دارد.

تعداد کلمات: 1230/تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه


مدیریت زمان مهمترین عامل موفقیت در زندگی(قسمت اول)
 

ملکه ثانیه‌ها

دکتر باربارا آنجلیس نویسنده کتاب پرفروش «رازهایی درباره زنان» بحث جالبی درباره ارتباط زمان و زنان دارد و نتایج سال‌ها تحقیقش را به این موضوع اختصاص داده است. او معتقد است زنان ارتباط خاصی با زمان دارند و نگرش زنان به مقوله زمان با مردان کاملاً متفاوت است.
زنان دوست دارند گذر زمان را دنبال کنند و مناسبت‌های مختلف را به خاطر بسپارند و آن‌ها را گرامی بدارند. به همین دلیل وقایعی مثل تولد اعضای خانواده، سالگرد ازدواج یا فوت عزیزان بیشتر به خاطر زنان می‌ماند و گرامیداشت این مناسبت‌های ویژه یکی از راه‌های تخلیه احساسات و بروز عواطف در زنان به شمار می‌رود. حالا اگر شوهر شما از آن دسته مردانی است که تاریخ تولد شما را فراموش می‌کند یا به اندازه شما در دهمین سالگرد ازدواج‌تان خوشحالی نمی‌کند، این رفتار او را به حساب بی‌علاقه‌گی و بی‌توجهی‌اش نسبت به خودتان قلمداد نکنید. او یک مرد است و مردان به هیچ وجه مانند زنان به گذر زمان و اتفاقات زمانی علاقه نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال اگر شوهر شما چند ساعت دیرتر از ساعت مقرر به خانه برگردد و شما به تندی بگویید: «چرا دیر کردی؟ دلم هزار راه رفت!» او با خونسردی می‌گوید: «فقط سه ساعت دیر شده، چیزی نیست که!»
مردها مثل ما زن‌ها گذر زمان را حس نمی‌کنند و مثل ما مواظب گذر دقیقه‌ها نیستند. به همین دلیل زنان معمولاً خوش‌قول‌تر از مردان هستند و بهتر از آن‌ها می‌توانند زمان را مدیریت کنند و در نتیجه در اجرای برنامه‌ریزی‌هایشان موفق‌تر از مردها عمل کنند. پس بهتر است از این استعداد فطری‌مان استفاده کنیم.
و از همین امروز بر لحظه‌های زندگی‌مان حکم‌فرمایی کنیم و مهارت «مدیریت زمان» را یاد بگیریم.
 

مدیریت زمان

ما برای موفقیت بیشتر در زندگی، نیاز داریم که بتوانیم زمان را مدیریت کنیم. مدیریت زمان مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تمام کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهند و هیچ گاه دچار کمبود زمان نشوند.
البته به دست آوردن این مهارت، چندان کار ساده‌ای نیست و مثل هر مهارتی نیاز به تمرین و تجربه دارد.
اگر ما زمان را مدیریت کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
فراموشی سراغ‌مان نمی‌آید و کارهایی را که باید انجام دهیم با یادآوری به موقع انجام می‌دهیم.
به افکار و فعالیت‌هایمان سامان می‌دهیم و از شلوغی فکر و رفتار خلاصی پیدا می‌کنیم.
برای انجام دادن کارها انگیزه بیشتری پیدا می‌کنیم.
به اولویت کارها توجه می‌کنیم و بهتر، تمرکز روی آن‌ها خواهیم داشت.
از اتلاف وقت و از پرداختن به کارهای غیر ضروری جلوگیری می‌کنیم.
در انجام کارها سرعت عمل پیدا می‌کنیم و کیفیت و کمیت کارهایمان بیشتر می‌شود.
فشار روحی کمتری بر ما وارد می‌شود و سلامت و آرامش روانی بیشتری خواهیم داشت.
کارآمدتر و با بهره‌وری بیشتری نسبت به گذشته عمل می‌کنیم.
اولین قدم برای مدیریت زمان چیست؟
از کارهای بی‌اهمیت صرف‌نظر کنیم و تصمیم بگیریم هر کاری که می‌کنیم مفید و لازم باشد.
با تهیه یک دفترچه، کارهای روزانه‌مان را اولویت‌بندی کنیم.
راهزنان وقت را بشناسیم.
راه‌های ایجاد وقت را یاد بگیریم.
 

راهزنان وقت چه چیزهایی هستند؟

هر چیز غیر مفیدی که باعث شود ما از برنامه روزانه عقب بیفتیم، راهزن وقت ماست. مثل یک ساعت صحبت کردن با خانم همسایه و گفتگوی غیر ضروری و بیش از اندازه، خوابیدن زیاد، تلفن‌های غیر ضروری، نداشتن انضباط کاری، دوباره‌کاری در اثر بد انجام دادن کارها، ناتوانی در «نه» گفتن، نداشتن تمرکز حواس، عادت غلط امروز و فردا کردن و ترس از شکست، از جمله مهم‌ترین راهزنان وقت به شمار می‌روند.
چگونه برای خود ایجاد وقت کنیم؟
وقت‌های مرده را زنده کنیم. مثل مطالعه در ایستگاه اتوبوس، انجام تلفن‌های ضروری موقع پیاز سرخ کردن، یاد دادن شعر به فرزندانمان در حمام و ...
سعی کنیم تا می‌توانیم، البته بدون فشار مضاعف، برخی کارها را همزمان انجام دهیم مثل کارهایی که در بالا ذکر شد.
وقت خواب‌‌مان را تنظیم کنیم و نسبت به آن متعهد باشیم.
تفریح کنیم و حتماً زمان مناسب و کافی و باکیفیتی را برای تفریح خود و خانواده‌مان اختصاص دهیم.
اگر چندین کار مهم داریم، کارهای غیر ضروری را به تعویق بیندازیم.

مدیریت زمان مهمترین عامل موفقیت در زندگی(قسمت اول)

1 ـ خودتان را مدیریت کنید. برای مدیریت زمان، باید خودتان را برای انجام به موقع کارها مدیریت کنید. این راز بسیار مهم، شما را وادار می‌کند به شخصیت خودتان دقیق‌تر شوید.
2 ـ تلف‌کننده‌های وقتتان را شناسایی کنید. سارقین زمان، مهم‌ترین دشمنان وقت شما هستند. سعی کنید آن‌ها را شناسایی کنید. ببینید کجا وقت‌تان به صورت نادرست هدر می‌رود و شما نمی‌توانید از آن زمان‌ها استفاده مناسبی بکنید. زیاد می‌خوابید؟ زیاد با تلفن حرف می‌زنید؟ یا پیامک‌بازی می‌کنید؟ وقت زیادی جلوی آینه صرف آرایش کردن می‌کنید؟ همه این‌ها می‌توانند سارقین وقت شما باشند.
3 ـ از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید. منظور از ابزار، هر وسیله‌ای است که بتواند به کمک شما برای برنامه‌ریزی بهتر بیاید. حتی یک برگ کاغذ و خودکار، ساعت یا نرم‌افزارهای کامپیوتری ابزارهای شما به شمار می‌روند.
4 ـ بی‌رحم باشید! شاید شما امروز بیست تا کار مهم داشته باشید. به خودتان رحم نکنید و روی کاغذ برنامه‌ای تنظیم کنید تا به همه آن‌ها برسید.
5 ـ دیگران را مدیریت کنید. شما به عنوان خانم خانه‌ لازم است دیگران را هم مدیریت کنید. این طوری دیگر لازم نیست همه کارها را خودتان انجام دهید. مثلاً به فرزندتان آموزش دهید که خودش اتاقش را مرتب کند (با این روش یک ساعت به ساعت‌های خالی شما اضافه می‌شود) یا نظافت اتاق کار همسرتان به عهده خودش باشد یا رسیدگی به گل و گیاه خانه از وظایف همسرتان شود. در این صورت مقداری به وقت شما افزوده می‌شود.
6 ـ روزانه برنامه‌ریزی کنید. برای شروع بهتر است هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید از خودتان بپرسید امروز چه کارهایی داریم و بعد برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. به مرور نامه‌های شما بلندمدت‌تر می‌شود و شما در مدیریت آن‌ها مهارت بیشتری خواهید یافت.
7 ـ وقت باز داشته باشید. برای همه دقایق یک روز 24 ساعته، برنامه نگذارید. مثلاً ساعت هشت صبح شستن ظرف‌های صبحانه و هشت و پانزده دقیقه آغاز آشپزی. این طوری خیلی برنامه‌تان فشرده و خسته‌کننده می‌شود. همیشه ساعت تعطیلی هم داشته باشید تا در مواقع بحرانی همه برنامه‌هایتان به هم نریزد.
8 ـ قول بدهید منظم باشید. تصور کنید یک ساعت وقت مطالعه شماست ولی شما کتاب مورد علاقه‌تان را از درون کمد به هم ریخته و شلوغ‌تان پیدا نمی‌کنید! بهتر است قبل از شروع برنامه مدیریت زمان، ابتدا یک نظافت اساسی انجام دهید و به تمیز ماندن خانه و زندگی پایبند بمانید. به عنوان مثال قول بدهید هر ظرف کثیفی را در همان لحظه بشویید. این طوری آشپزخانه شما همیشه مرتب خواهد ماند یا قول بدهید هر چیزی را که برمی‌دارید دقیقاً سر جای خودش بگذارید. سرعت عمل شما به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
9 ـ اسیر انتظار نشوید. تا جایی که می‌توانید سعی کنید انتظار نکشید. نه پشت در مطلب دندان‌پزشک و نه توی صف بانک. می‌توانید شماره بگیرید و در این فاصله مثلاً خریدی که باید انجام دهید بروید یا کودکتان را به پارک نزدیک مطب ببرید و ...
زمان را مدیریت نکنید! خودتان را مدیریت کنید. شما ملکه ثانیه‌ها هستید و می‌توانید بر آن‌ها حکم‌فرمایی کنید!
ادامه دارد...
 
در این زمینه حتما بخوانید:
مدیریت زمان به چند روش ساده و عملی
چرا مدیریت زمان مهم است؟​​​​​​​


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.