ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن  و مرد (بخش دوم)

یکی از شکایت‌های رایج آقایان این است، زمانی که قصد بیرون رفتن از منزل را دارند، همسرشان دیر آماده می‌شود. گاهی ممکن است یک ربع تا 20 دقیقه طول بکشد تا زن آماده بیرون رفتن شود. این موضوع چگونه توجیه می‌شود؟ این مطلب دلالت بر این دارد که روان زن کندتر از مرد است.
يکشنبه، 13 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن  و مرد (بخش دوم)
 در دیدگاه زن و مرد، نسبت به مسائل پیرامون، تفاوت‌هایی وجود دارد.
 
چکیده :  یکی از شکایت‌های رایج آقایان این است، زمانی که قصد بیرون رفتن از منزل را دارند، همسرشان دیر آماده می‌شود. گاهی ممکن است یک ربع تا 20 دقیقه طول بکشد تا زن آماده بیرون رفتن شود. این موضوع چگونه توجیه می‌شود؟ این مطلب دلالت بر این دارد که روان زن کندتر از مرد است.

تعداد کلمات 1118 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

 ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن  و مرد

ب) تفاوت روانی زن و مرد

در مورد تفاوت روانی زن و مرد، مطالبی وجود دارد که ذیلاً به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:
 

1ـ جزئت و جسارت (مرد) در مقابل پرهیز و کناره‌گیری (زن)

مردها، اصولاً نسبت به زنان جزئت و جسارت بیشتری دارند. در مقابل، خانم‌ها احتیاط و پرهیز بیشتری از خود نشان می‌دهند. مثلاً یک مرد به دنبال این است که وام بگیرد تا منزل را تعمیر کند یا وسیله‌ای را بخرد در حالی که یک زن، نگران باز‌پرداخت قسطش می‌باشد. یا مثلاً زمانی که یک زن می‌خواهد رانندگی کند احتیاط بیش از حد دارد؛ به طوری که اگر همسرش در کنار او باشد مدام سعی دارد که به او جرئت و جسارت بیاموزد، ممکن است بگوید برو، بپیچ، استُپ و... در حالی که این کار (جرئت و جسارت بخشیدن) بر خلاف روان زن است. مرد و زن باید در این بعد به یکدیگر احترام بگذارند و درصدد عوض کردن یکدیگر نباشند. گاهی مواقع جامعه به اشتباه، زنان را به سمت مشاغل مردانه (جرئت و جسارت) سوق می‌دهد که این امر معمولاً با روحیۀ زن سازگاری ندارد. خانمی که رانندگی ماشین‌های سنگین را بر عهده می‌گیرد یا قصابی می‌کند از لطافت زنانه برخوردار نبوده و کم‌کم خصوصیات مردانه در او تقویت می‌شود. به خانم‌ها توصیه می‌شود به جای اینکه بخواهند جرئت و جسارت مرد را کاهش دهند، آن را در جهت صحیح مدیریت کنند. آقایان هم هیچ موقع درصدد نباشند یک شبه روحیۀ شجاعت و دلیری را در همسرشان ایجاد کنند.
 

2ـ سرعت بالا (مرد) در مقابل کندی روانی (زن)

زن موجودی است که به علت کندی روانی نیاز دارد تا برای انجام هر کاری در او آمادگی ایجاد شود، به همین خاطر کارها را با تأخیر انجام می‌دهد. مثلا رانندگی کردن، آماده کردن سفره و... همچنین مرد نمی‌تواند یک دفعه به زنش بگوید: «سریع آماده شو برویم مسافرت». چون این مسئله برای زن خیلی سریع و ناگهانی است و معمولاً از آن استقبال نمی‌کند ولی مردها بر عکس زنان عمدتاً کارها را به سرعت دنبال می‌کنند. مثلا زمانی که یک مرد از رانندگی همسرش کلافه شود زمانی که خودش پشت فرمان قرار می‌گیرد با گاز دادن و تند رفتن، سعی در جبران زمان‌های از دست رفته دارد.
مثال دیگر اینکه دو نفر آقا ممکن است یک دفعه تصمیم بگیرند بدون هیچ مقدمه‌ای به مسافرت بروند ولی این گونه اقدام‌ها معمولاً برای زنان خوشایند نیست. یا زمانی که مرد، تلفنی دوستش را به مهمانی منزل دعوت می‌کند، ممکن است همسرش از این دعوت شاکی شود که «چرا با من هماهنگ نمی‌کنی؟! من آمادگی مهمان و مهمانداری ندارم». با توجه به این که اغلب زنان و مردان از این تفاوت‌ها آگاه نیستند، در نتیجه ممکن است قضاوت‌های نادرستی صورت گیرد.
مثلاً مرد ممکن است به زنش بگوید: «هر کس که من دعوت کنم، مخالفت می‌کنی! مادرم، خواهرم و حالا هم دوستم». در حالی که مرد نمی‌داند باید از قبل در زن آمادگی پذیرش مهمان را ایجاد کرد. نکته قابل توجه این است که آقایان انتظار دارند همسرشان کارهای مدنظر آن‌ها را به سرعت انجام دهد ولی اگر کاری از طرف زنشان به آن‌ها محول شد؛ روزها، هفته‌ها و شاید ماه‌ها طول بکشد تا انجام شود. مثل تعویض واشر شیر آب، لامپ و... که این رفتار هم صحیح نمی‌باشد.
* یکی از شکایت‌های رایج آقایان این است، زمانی که قصد بیرون رفتن از منزل را دارند، همسرشان دیر آماده می‌شود. گاهی ممکن است یک ربع تا 20 دقیقه طول بکشد تا زن آماده بیرون رفتن شود. این موضوع چگونه توجیه می‌شود؟ این مطلب دلالت بر این دارد که روان زن کندتر از مرد است. چنانچه مردی بخواهد از همان روز اول زندگی، این وضعیت را در زنش از بین ببرد (یا به اصطلاح گربه را دم حجله بکشد) باید بداند که این تغییر در همسر به سختی حاصل می‌شود. باید دانست همان‌طور که نمی‌شود عمدتاً به خانم‌ها در کارها سرعت داد، نمی‌شود از سرعت مردها هم کاست.
آقایان بدانند که یک زن برای آماده شدن و بیرون رفتن از منزل به حداقل یک ربع زمان نیاز دارد و چنانچه این زوج، فرزندی داشته باشند بهتر است یک ربع دیگر به آن اضافه نمود (یعنی نیم ساعت) و شما اگر با عجله قصد بیرون رفتن از منزل را داشته باشید، باید منتظر عواقب آن مثل جا گذاشتن کلید، تلفن همراه و غیره باشید. گاهی هم برعکس مطالب بالا، زن سرعتی و مرد کند است اما این دال بر مشکل نیست. در هر دو حالت، مشکل زمانی بوجود می‌آید که حالت‌های ذکر شده، بر روند رضایت‌مندی زوجین اثر بگذارد.
 

3ـ دید عمقی (مرد) در مقابل دید سطحی (زن)

منظور از دید، در حقیقت طرز (نحوه) برخورد با مسائل و محیط اطراف می‌باشد. بنابراین در دیدگاه زن و مرد، نسبت به مسائل پیرامون، تفاوت‌هایی وجود دارد. با ذکر یک مثال می‌توان تفاوت این دو دیدگاه را روشن ساخت. مردها زمانی که می‌خواهند ماشین، خانه، زمین و... بخرند؛ ترقی وسیله خریداری شده، سنددار بودن، موقعیت مکانی و... برایشان اهمیت دارد ولی خانم‌ها، به دلیل داشتن دید سطحی، بیشتر به ظاهر مسئله توجه می‌کنند تا عمق آن، در این مورد، معمولاً زنان بیشتر به ظاهر ماشین (رنگ) یا در مورد خانه، به دلباز بودن حیاط و آشپزخانه توجه می‌کنند. هر کدام از این دو دیدگاه پیامدهایی دارد. بزرگترین اثر عمقی بودن مردها، میل به سکوت است؛ و شاید یکی از دلایلی که مردها کمتر از زن‌ها صحبت می‌کنند، همین امر باشد.
هشدار به آقایان: حرف زدن، چشمه‌ای در وجود زن است که اگر جلوی این چشمه، سنگ گذاشته شود کم‌کم آب آن (زندگی) خشک می‌شود و عوارض خشک شدن این چشمه، افسردگی، عصبانیت و نارضایتی است، پس همیشه پذیرای صحبت‌های همسرتان بوده و شنوندۀ خوبی برای او باشید. این چیزی است که اکثر زنان به دنبال آن هستند و بعضی مردان، فراری از آن.
هشدار به خانم‌ها: خانم‌ها باید بدانند که در چه زمان و مکانی با همسرشان حرف بزنند. سعی کنید پس از استراحت همسرتان و رفع خستگی او از کار بیرون، با لبخند و پذیرایی (هر چند مختصر) باب صحبت را باز کنید. مردها علاقه دارند که حر‌ف‌های همسرشان خلاصه، مفید و ترجیحاً تکراری نباشد. یادتان باشد زمانی که مرد مشغول رانندگی، دیدن فیلم مورد نظر و... است؛ مطالب مهم و جدّی را با او در میان نگذارید. چه بسا بر روی حرف‌های شما تمرکزی نداشته باشد و ممکن است بعداً این مسئله سبب دلخوری شما شود.

ادامه دارد...

منبع: برگرفته از کتاب "با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنم؟"
نویسنده: دکتر حسن زارعی محمودآبادی

بیشتر بخوانید :
ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن و مرد (بخش اول)
ضرورت ازدواج و آشنایی با تفاوت های زن و مرد (بخش سوم)
شناخت تفاوت های زن و مرد راهی برای تحمل اختلافات
مهم ترین تفاوت زنان و مردان از دید روانشناسی
تفاوت های زنان و مردان در ارتباط جنسی
نکاتی در مورد تفاوت های مردان و زنان
تفاوت رفتاری میان زنان و مردان
تفاوت احساسات زنان با مردان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط