ارزیابی موفقیت ها و شکست ها

ترسیم چشم انداز رسیدن به موفقیت، راه کاری است برای رسیدن به موفقیت هایی که در ذهن داریم. از همه مهم تر ارزیابی از خود بر اساس همان چشم انداز است که چقدر به آن مطلوب نزدیک شده ایم. با ما همراه باشید تا راه ارزیابی پیشرفت خود را بیاموزید.
شنبه، 6 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ارزیابی موفقیت ها و شکست ها
 باید هر روز پیشرفت خود را ارزیابی کرد.
 
چکیده: ترسیم چشم انداز رسیدن به موفقیت، راه کاری است برای رسیدن به موفقیت هایی که در ذهن داریم. از همه مهم تر ارزیابی از خود بر اساس همان چشم انداز است که چقدر به آن مطلوب نزدیک شده ایم. با ما همراه باشید تا راه ارزیابی پیشرفت خود را بیاموزید.

تعداد کلمات 888 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

ارزیابی موفقیت ها و شکست ها

 ارزیابی پیشرفت های خود

تمامی این فهرست های وظایف، ابزارهای سازماندهی، و عادات روزانه در صورتی که به افزایش کارایی شما کمک نکند ارزش آزمودن نخواهند داشت. هر چند ماه یک بار (یا حداقل سالی یک بار) از خودتان بپرسید آیا اینها نتیجه بخش هستند و آیا شما به دستیابی به اهداف فردی و شغلی ای که در بخش های قبلی کتاب مشخص کرده اید نزدیک تر شده اید یا خیر.
 

فکر کنید و تغییر دهید

 در این مدت مرور، اهدافی را که در آغاز «مشخص کنید چه کارهایی باید انجام شوند» تعیین کرده بودید بازبینی کنید و از خود بپرسید آیا اکنون در مسیر رسیدن به آنها هستید یا خیر. اگر همچنان امکان بهبود وجود دارد، بررسی کنید کدام یک از ابزارها به بهره وری شما کمک می کنند و کدام یک نمی کنند.
آیا از فهرست کارهایی که باید انجام دهید استفاده می کنید، یا تنها وظایفی را بررسی می کنید که در تقویم برخط خود وارد کرده اید؟ آیا گفت و گوهای مهم و فوری با اعضای گروه تان را به این خاطر که ایمیل خود را بسیار کم بررسی می کنید از دست می دهید؟ اگر متوجه شده اید ابزار یا عادت خاصی مناسب نیست، آن را تغییر داده و یا کنار بگذارید. قرار نیست به رویکردهایی که امتحان می کنید متعهد باشید؛ نکته این است دریابید چه روشی برای شما نتیجه بخش است.
همچنین ممکن است کارها پس از آنکه سازماندهی شده اند به هم بریزند. در این صورت (هر 4 تا 6 ماه یک بار) زمانی را به تنظیم مجدد اختصاص دهید. سامانه ی بایگانی، ایمیل ها، و فهرست وظایف خود را بررسی کرده و مطمئن شوید همه چیز طبق روشی که در ابتدا تعریف کرده بودید مرتب می شود. اینکه همه چیز را به صورت ابتدا تعریف مکرر مرتب کنید و از نو آغاز کنید حس خوبی به شما می دهد.
 

نگاه به همه موفقیت های کوچک و بزرگ

به موفقیت های کوچکی که داشته اید نگاه کنید، حتی اگر در یک نمودار مالی نباشند. این ها نشان می دهند تغییراتی که در روش کارتان ایجاد کرده اید باعث بهبود بهره وری شما شده است. برای مثال، اگر در مقایسه با عدد صفر در زمانی که تازه پوشه ها و فیلترهایی در ایمیل تان ایجاد کرده بودید اکنون چند پیام در صندوق دریافت تان دارید مشکلی وجود ندارد. به خاطر دارید که 4 ماه قبل بیش از ۲۰۰ پیام در صندوق دریافت تان داشتید؟ این واقعا پیشرفت محسوب می شود! مشخص کنید روش سازماندهی شما در کدام قسمت ها نتیجه بخش است، در صورت لزوم تغییرات کوچکی ایجاد کنید، و قدری مغایرت را برای خود مجاز بشمارید.

در پایان، از رده خارج شدن را نیز پیش بینی کنید. ابزارها و سامانه های بهره وری، به خصوص انواع دیجیتال آن، می آیند و می روند و همان گونه که فناوری تغییر می کند، رجحان های شما نیز ممکن است تغییر کند. با استفاده از ابزارهای نرم افزاری که امکان انتقال داده های شما به ابزار دیگری را فراهم می سازد، این تغییرات را درک کرده و برای آنها آمادگی داشته باشید، تا در یک بستر نرم افزاری واحد گیر نکنید. و یا بدانید که ممکن است فهرست وظایف خود را از حالت کاغذی به برخط و بالعکس تغییر دهید. این نوع تغییرات تا وقتی به شما کمک کنند کارتان را به انجام برسانید مشکلی ایجاد نمی کنند.

به یاد داشته باشید این فرایند در همه ی وضعیت ها مناسب نیست. خلاقیت خود را به کار گیرید و مطمئن شوید سامانه تان برای شما نتیجه بخش است. بپذیرید که به روش خاصی کار می کنید و برخی از مواردی که برای شما نتیجه بخش است ممکن است برای دیگران نتیجه بخش نباشد. شاید دوست داشته باشید برنامه ی سازماندهی خود را به عنوان بخشی از خانه تکانی بررسی کنید یا سازماندهی مجدد را در اول هر سال انجام دهید، چرا که انرژی مضاعف پیدا می کنید. هر سامانه ای که برای شما نتیجه بخش باشد مناسب است؛ و نکته ی مهم این است، سامانه ای داشته باشید و آن را در طول زمان بررسی کنید.

اینکه گامی به عقب بردارید و شیوه ی خود در انجام کارها را بازبینی کنید، برای بهبود بهره وریتان حیاتی است. اما این کار، فرایندی یک باره نیست: آماده بودن برای چالش هایی که بر سر راه تمرکز شما و عادات مثبتی که شروع به ایجادشان کرده اید وجود دارد، بهره وری شما را حفظ خواهد کرد؛ و کار شما و همکارانی را که با آنها کار می کنید بهبود خواهد بخشید. ایجاد فرایندهایی برای تشخیص و زمان بندی مهم ترین کارهایتان و اجرای تغییراتی که باعث تمرکز و کارایی بالاتر می شوند، مراحل اول کار هستند. با بررسی و تنظیم مکرر این فرایندها نه تنها روش اثربخش تری برای به انجام رساندن کار، بلکه در حالت ایده آل روشی با بهره وری بالاتر برای زندگی خواهید داشت.
 
منبع: کتاب «مدیر 20 دقیقه ای هاروارد (به انجام رساندن کارها)»
نوشته: نرگس شفیعی

بیشتر بخوانید :
هفت مانع رسیدن به موفقیت
قوانینی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید
سه رکن اساسی برای رسیدن به موفقیت
موفقیت، پیروزی، شکست
شکست سکوی پرتاب به سوی موفقیت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.