چگونه وقتی خسته هستید می توانید انرژی بدست آورید؟ (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به دو راهکار مهم برای افزایش انرژی بدن، یعنی بهره­ گیری از تقویت­ کننده­ های فوری انرژی و تغذیه مناسب، در مواقعی که احساس خستگی می­ کنید اشاره کردیم. در این قسمت به دو راهکار دیگر می­ پردازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 10 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه وقتی خسته هستید می توانید انرژی بدست آورید؟ (بخش دوم)
سطح انرژی روزانه خود را با ایجاد برخی تغییرات در شیوه ­ی زندگی و رژیم غذایی خود بهبود ببخشید.
 
چکیده : در بخش اول این مقاله به دو راهکار مهم برای افزایش انرژی بدن، یعنی بهره­ گیری از تقویت­ کننده­ های فوری انرژی و تغذیه مناسب، در مواقعی که احساس خستگی می­ کنید اشاره کردیم. در این قسمت به دو راهکار دیگر می­ پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1252 / زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

 چگونه وقتی خسته هستید می توانید انرژی بدست آورید؟
روش سوم: ایجاد تغییرات در شیوه ی زندگی برای تقویت انرژی

1. خواب خوب و با کیفیت شبانه داشته باشید

 یک دلیل معمول برای اینکه مردم در طول روز خسته می شوند، فقدان خواب آرام در شب قبل است. کمبود خواب می تواند منجر به خستگی و فرسودگی شود. اکثر بزرگسالان سالم، به طور متوسط به ​​8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اتاق خواب خود را به منظور داشتن خوابی با کیفیت، تا حد امکان تاریک و ساکت سازید. سعی کنید اتاق خود را خنک نگه دارید و از وسایل الکترونیکی (از جمله تلفن خود) درست قبل از خواب دوری کنید.
حداقل 40٪ از افراد بالغ در کشور های بزرگ، چندین بار در ماه خستگی روزانه را تجربه می کنند به این خاطر که عادات خواب نادرستی دارند .
 

2. چرت کوتاهی در طول روز بزنید

چرت کوتاه اما مفید ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهبودی کنید و سطح انرژی شما را افزایش دهد. یک چرت 20 تا 30  دقیقه ای مزایای قابل توجه و مهمی برای افزایش هوشیاری در طول روز دارد، و باعث بهبود عملکرد شما می شود، بدون اینکه شما احساس خجالت کنید و یا تداخل با خواب در شب را داشته باشید. پیدا کردن محلی در کار برای چرت زدن در زمان کار می تواند یک ریسک باشد، اما در نظر بگیرید  زمان ناهار خود را کوتاه کنید و کمی در ماشین خود استراحت کنید (البته اگر برای رفتن به سر کار از ماشین استفاده می کنید). اطمینان حاصل کنید که رئیس و همکارانتان از قدرت تاثیر چرت زدن شما مطلع هستند و فکر نمی کنند شما تنبل هستید.
 

 3. بیشتر ورزش کنید

ورزش سنگین و شدید ممکن است باعث خستگی شود، اما ورزش منظم قلبی عروقی (مانند آرام قدم زدن) به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به بافت های شما می رساند و کمک می کند قلب و ریه های شما بهتر کار کنند.
ورزش منظم قلبی و عروقی نیز خُلق و خو (و میل جنسی) را بهبود می بخشد و باعث خواب بهتر می شود، که هر دو باعث می شوند سطح انرژی بالاتری را داشته باشید. علاوه بر پیاده روی، تمرین های خوب دیگری وجود دارند، مانند شنا، دوچرخه سواری و دویدن بر روی یک تردمیل.

.
روش چهارم : به دنبال رسیدگی پزشکی برای خستگی باشید

1. با دکتر خود درباره دیابت مشورت کنید

اگر با رعایت نکات گفته شده، سطح انرژی شما بهبودی نداشته است، با پزشک خانواده خود ملاقات کنید و سطح قند خون خود را بررسی کنید. دیابت، به علت عدم وجود انسولین یا مقاومت به انسولین توسط گلوکز خون ناشتا ایجاد می شود. بدن شما برای رساندن گلوکز به سلول ها نیاز به انسولین دارد؛ بنابراین مولکول های انرژی (ATP) می توانند ساخته شوند.
علائم معمول دیابت، خستگی روزانه است که با خوابیدن، ورزش و یا خوردن وعده های غذایی مغذی کاهش نمی یابد.
از دست دادن بیش از حد آب بدن از طریق ادرار نیز از علائم رایج دیابت است، که منجر به خستگی  می شود، همانطور که در بالا ذکر شد.
سایر علائم دیابت عبارتند از: کاهش وزن، سردرگمی (آشفتگی ذهن)، تاری دید و بوی شیرین نفس.
 

2. با پزشک خود درباره عدم تعادل هورمونی صحبت کنید

یکی دیگر از علل شایع خستگی و فرسودگی، عدم تعادل هورمونی است. غدد در بدن شما هورمون ها را تولید می کنند، که بسیاری از آن ها روی متابولیسم تاثیر می گذارند ، تولید انرژی می کنند و خلق و خوی شما راتحت تاثیر قرار می دهند. دکتر شما می تواند برای شما آزمایش خون تجویز کند که هورمون ها و ترکیبات دیگر ساخته شده توسط این غدد را اندازه گیری کند.
هیپوتیروئیدی (ضعیف تیروئید) یک علت شایع خستگی مزمن است، به خصوص در زنان.
کمبود آدرنال در بدن می تواند ناشی از استرس مزمن، مصرف کافئین سنگین و یا استفاده ی بیش از حد دارو باشد. از شایع ترین علائم کمبود آدرنال می توان به خستگی، کمبود انرژی، عصبی بودن و اختلالات خواب اشاره کرد.
یائسگی معمولا منجر به کمبود انرژی، گُرگرفتگی، بی خوابی و مشکلات عاطفی می شود. این کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون در خانم ها، یک امر طبیعی است، اما برخی بیماری ها و شرایط می تواند باعث شود که این اتفاق، پیش از موعد بیافتد.
 

3. برای کم خونی آزمایش دهید

 یکی از علائم مهم کم خونی، داشتن خستگی یا ضعف است. زمانی که بدن شما به اندازه ی کافی سلول های سالم خون برای عملکرد مناسب ندارد، کم خونی رخ می دهد. کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن، کمبود ویتامین، بیماری مزمن (مانند بیماری کرون یا آرتریت روماتوئید) یا بسیاری از عوامل دیگر باشد، بنابراین، اگر خستگی مداوم دارید، خیلی مهم است که با دکتر خود ملاقاتی داشته باشید.
 

4. توجه کنید که آیا افسردگی یا اضطراب باعث خستگی شما می شود؟

اگر شما دائما خسته هستید، اما آزمایشات نشان می دهد که شما کاملا سالم هستید، بهتر است به سلامت عاطفی خود نگاه کنید. افسردگی و اضطراب، هر دو می توانند باعث خستگی شوند.
برخی علائم و نشانه های افسردگی عبارت اند از: احساس ناامیدی، احساس پوچ یا بی ارزش بودن؛ مشکل تمرکز داشتن؛ از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا یک بار از آن ها لذت برده اید؛ افکار منفی که نمی توانید کنترل شان کنید، این رفتار ها می تواند شما را به سمت مصرف الکل و مواد مخدر و یا دیگر مسائل خطرناک بکشاند.
برخی علائم و نشانه های اضطراب عبارت اند از: احساس نگرانی دائم ، تنش و تشویش؛ اجتناب از موقعیت های روزمره و فعالیت هایی که احتمال می دهید موجب اضطراب تان شود (مانند در اجتماع قرار گرفتن) ؛ ترس های غیر منطقی اما غیر قابل کنترل دارید، حس عذاب وجدان دارید، و یا همیشه منتظرید اتفاق ناخوشایندی بیافتد.
اگر فکر می کنید از افسردگی و یا اضطراب رنج می برید، با پزشک خود در مورد ارجاع به یک روانشناس صحبت کنید، او می تواند به شما در غلبه بر این مشکلات کمک کند، و یا نزد یک روانپزشک بروید تا سلامتی تان را ارزیابی کند و احتمالا دارو ضد افسردگی یا ضد اضطراب را تجویز کند.
 

5. به یک کلینیک کاهش وزن مراجعه کنید

اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید ، کاهش وزن ممکن است تاثیر مثبتی بر روی میزان انرژی روزانه ی شما داشته باشد . کاهش وزن می تواند سلامت جسمی ، سطح انرژی ، تحرک ، خلق و خو و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد. یک کلینیک کاهش وزن ممکن است به شما انگیزه دهد و به شما آموزش دهد که چگونه می توانید رژیم غذایی خود را با خوردن میوه های تازه وسبزیجات ، گوشت اندک و غلات کامل ، و کاهش مصرف قند خود تغییر دهید. ترکیب رژیم غذایی با افزایش فعالیت بدنی می تواند روند کاهش وزن را افزایش دهد.
کم کردن کالری روزانه، کلیدی برای کاهش وزن است (اگر مرد هستید کمتر از  2500 کالری، و اگر خانم هستید 2000 کالری)، و در عین حال بعضی از تمرینات هوازی و چربی سوزی را به صورت منظم انجام دهید (حتی اگر 30 دقیقه پیاده روی روزانه باشد).
از دست دادن وزن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی-عروقی را که باعث احساس خستگی می شود، کاهش می دهد.

مترجم:  خانم الناز شمالی
منبع: https://www.wikihow.com/Get-Energy-if-You%27re-Tired

بیشتر بخوانید :
چگونه همیشه پرانرژی باشیم
اسراری برای اینکه همیشه پر انرژی باشیم !
چرا گاهی پرانرژی و گاهی کم انرژی می شویم؟
دوباره انرژی خود را تامین کنید
فرمول رفع خستگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.