شیوه ارزیابی ارائه

افرادی که به دنبال رسیدن به موفقیت هستند، لازم است در مورد هر موضوعی که مربوط به رسیدن به موفقیت هست، خود را ارزیابی کنند. افرادی که به دنبال موفقیت های علمی هستند باید ارائه مطالب علمی ای که دارند را مورد ارزیابی قرار دهند. در این نوشتار به شیوه ارزیابی ارائه می پردازیم.
شنبه، 13 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
شیوه ارزیابی ارائه
قبل از ارزیابی دیگران، لازم است خودتان ارائه در جلسه را ارزیابی کنید.
 
چکیده: افرادی که به دنبال رسیدن به موفقیت هستند، لازم است در مورد هر موضوعی که مربوط به رسیدن به موفقیت هست، خود را ارزیابی کنند. افرادی که به دنبال موفقیت های علمی هستند باید ارائه مطالب علمی ای که دارند را مورد ارزیابی قرار دهند. در این نوشتار به شیوه ارزیابی ارائه می پردازیم.
 
تعداد کلمات 647 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

شیوه ارزیابی ارائه  

ارائه تان را ارزیابی کنید

شما ارائه ی خود را با ترسیم گام های بعدی برای مخاطبان به پایان بردید. مسلم است که شما سهم خود را از این تعهدات انجام خواهید داد. اما این وظیفه را نیز دارید که صحبت های تان را صادقانه ارزیابی کنید و پیش از ارائه ی بعدی، مهارت های تان را بهبود بخشید.
 

مطالب خود را بررسی کنید

ارائه ی شما هر قدر هم خوب برنامه ریزی شده باشد و هر قدر هم ارائه کننده ی ماهری باشید، باز هم در ارائه ی شما خطاها، کاستی ها، یا نقایص دیگری وجود خواهد داشت.
ممکن است این نقایص جزئی باشند، مانند اسلایدی که مخاطبان نمی توانند آن را از آخر اتاق بخوانند، و یا نقایصی بزرگ تر مانند فراموش کردن یکی از مراحل اصلی ارائه توسط شما. در اولین فرصت (حداکثر ۱ یا ۲ ساعت پس از ارائه) فهرستی از این نقایص تهیه کنید. تغییرات را ظرف چند روز در اسلایدها و دیگر فایل های اصلی لحاظ کنید. اینکه سازماندهی مجدد و رفع مشکلات را به چند هفته یا چند ماه بعد موکول کنید، تقریبا همیشه نتایج بدتری به همراه خواهد داشت؛ حتی این احتمال نیز وجود دارد که به کلی فراموش کنید اشتباهات را برطرف کنید.
 

تحلیل عملکردتان

 همیشه احتمال وجود مشکل در ارائه وجود دارد. شما می توانید به راحتی مشکلات کوچک مانند آغاز ضعیف و شوخ طبعی های نامناسب را در لحظه ای که رخ می دهند تشخیص دهید. به واکنش های مخاطبان توجه کنید: آیا افراد سر خود را به نشانه ی تأیید تکان می دهند؟ یا اینکه همه با حالتی خشک نشسته اند؟ تماشا کردن یک ویدیوی ضبط شده از ارائه نیز به شما کمک می کند بخش های مشکل دار را تشخیص دهید. برای ارائه های بعد به راه حل های مشخصی فکر کرده و آنها را یادداشت کنید.
ممکن است بروز مشکلات فنی در ارائه، کل صحبت شما را از مسیر خود منحرف کند، اما رفع چنین مشکلاتی نسبتا ساده است. شاید در یک ارائه واقعا نمی دانسته اید که چگونه باید از ویدیو پروژکتور استفاده کنید، و این باعث شده کند و ناشیانه عمل کنید. برای ارائه ی بعد، چگونگی استفاده از آن را بیاموزید؛ و در صورت امکان دستیاری نیز برای خود در نظر بگیرید.
مسائل همیشگی مانند میزان راحتی و مهارت تان در انجام دادن ارائه مستلزم تلاش بیشتری است. اگر در کل ارائه (و نه فقط دقایق اولیه) بیش از حد احساس نگرانی کردید، یا اگر با وجود تمرین کافی بیش از حد به یادداشت های تان رجوع کردید، و اگر با لکنت زبان ارائه تان را انجام دادید، شاید به راهنمایی و آموزش بیشتری نیاز داشته باشید.
 

درخواست بازخورد از همکاران تان

 اگر در میان مخاطبان شما تعدادی از همکاران قابل اعتمادتان نیز حضور دارند، از آنها نظرشان را درباره ی نحوه ی بهبود ارائه نان جویا شوید. جلساتی خصوصی با تک تک آنها برای دریافت این بازخوردها ترتیب دهید. احتمال دارد پرسش کوتاهی مانند «چطور بودم؟» در محل ارائه و در حضور سایر افراد، پاسخی مؤدبانه اما نه چندان صادقانه به دنبال داشته باشد. جلساتی که شما با همکاران تان دارید باید کوتاه و غیررسمی باشد. از اینکه واکنش صریح افراد را دربارهی محتوا و نیز ارائه تان بشنوید، ترسی نداشته باشید.
تسلط بر معارت های ارائه به زمان زیادی نیاز دارد. اما اگر پیوسته در جهت بهبودی آن تلاش کنید، روز به روز ارائه های تان اثرگذاری بیشتر و بیشتری خواهند داشت و جایگاه شما نزد مخاطبتان بهبود خواهد یافت.

منبع: کتاب «مدیر 20 دقیقه ای هاروارد (ارائه)»
نوشته: نرگس شفیعی

بیشتر بخوانید :
ارائه تان را تمرین کنید
شما هم می توانید بهترین سخنرانی را ارائه دهید!
سرکلاس جنگجو باشم یا مهربان یا جدی
شناخت مخاطب اولین گام ارائه مطلب



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما