چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم ؟ (بخش اول)

از دوران کودکی به مرور عزت نفس درون ما شکل می­ گیرد، اگر دائم از طرف خانواده، دوستان یا جامعه مورد انتقاد باشیم احساس بی ارزش بودن خواهیم کرد؛ نتیجه نداشتن عزت نفس، از بین رفتن اعتماد به نفس خواهد بود. این بدین معناست که کوچکترین تصمیم ها را هم نمی توانیم بگیریم. البته این احساسات همیشگی نخواهند بود و می توان آنها را از بین برد. عزت نفس تان را بالا ببرید تا اعتماد به نفس خوبی داشته باشید و این اولین قدم برای رسیدن به خوشبختی و داشتن یک زندگی بهتر است. ادامه مقاله را بخوانید تا یاد بگیرید چطور باید عمل کنید.
يکشنبه، 14 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم ؟ (بخش اول)
آگاهی نسبت به عزت نفس پایین خود، اولین قدم برای درمان و افزایش عزت نفس است.
 
چکیده : از دوران کودکی به مرور عزت نفس درون ما شکل می­ گیرد، اگر دائم از طرف خانواده، دوستان یا جامعه مورد انتقاد باشیم احساس بی ارزش بودن خواهیم کرد؛ نتیجه نداشتن عزت نفس، از بین رفتن اعتماد به نفس خواهد بود. این بدین معناست که کوچکترین تصمیم ها را هم نمی توانیم بگیریم. البته این احساسات همیشگی نخواهند بود و می توان آنها را از بین برد. عزت نفس تان را بالا ببرید تا اعتماد به نفس خوبی داشته باشید و این اولین قدم برای رسیدن به خوشبختی و داشتن یک زندگی بهتر است. ادامه مقاله را بخوانید تا یاد بگیرید چطور باید عمل کنید.

تعدا کلمات 1460 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم ؟
 بخش اول : عزت نفس چیست ؟

1. یادگیری عزت نفس

عزت نفس یا آنگونه که ما در مورد خودمان فکر می کنیم، وجه مهمی از احساسات ما را شکل میدهد، زیاد بودن عزت نفس به این معنی است که ما عاشق خود هستیم و آنچه هستیم را می ­پذیریم و در این حالت معمولا از خودمان راضی هستیم؛ و عزت نفس پایین، یعنی ما از آنچه هستیم، خوشحال نیستیم.
یکی از مراکز مداخلات بالینی می گوید، ((انسان هایی که عزت نفس پایینی دارند، باورهایی منفی و سطحی نسبت به خود دارند، و این باورها را تبدیل به حقایق و واقعیاتی در مورد خودشان کرده اند)).
افرادی که عزت نفس پایینی دارند و آن را درمان نمی­ کنند ، در طول زندگی شان دچار مشکلات زیادی خواهند شد، همواره خود را قربانی روابط خشونت آمیز می ­دانند و همیشه از شکست خوردن هراس دارند، آنقدر که از هدف گذاری می ­ترسند.
 

2. عزت نفس خود را بسنجید

آگاهی از این که عزت نفس پایینی دارید اولین قدم برای درمان و افزایش عزت نفس است. داشتن تصورات منفی نسبت به خود، باعث کاهش عزت نفس می­شود، این تفکرات ممکن است حول یک سری خصوصیات مشخص باشند مثل وزن یا هیکل شما. یا ممکن است کار یا روابط تان را در بر گیرد.
اگر صدای درون شما معمولا در حال نقد کردن تان است احتمالا عزت نفس پایینی دارید و اگر ندای درونتان در مورد شما مثبت می اندیشد و آرامتان می­ کند، عزت نفستان پایین نیست.
 

3. به صدای درون تان گوش دهید

زمانی که به خود فکر میکنید ؛ توجه کنید این افکار مثبت هستند یا منفی. اگر در مورد سنجش آنها دچار مشکل هستید، آنها را بنویسید. برای چند هفته هر روز این کار را انجام دهید و بعد به دنبال وجه مشترک و یا الگویی درمیان آنها بگردید.
نشانه های مشترکی که می توان در اظهارات افراد با عزت نفس پایین متوجه آنها شد، این موارد می باشند: شخصی غرغرو، کلی گو، مقایسه گر، فاجعه نگر، پیشگو یا خواننده اذهان دیگران. هر یک از این تصورات، یا به خود شما توهین می­ کنند، یا شما را به این باور می­ رسانند که دیگران، بدترین فکرها را راجع به شما می­ کنند.
خاموش کردن صدای این افکار منفی، اولین قدم برای دوباره سازی عزت نفس است و جایگزین کردن این افکار منفی با تصورات مثبت می تواند قدم دوم باشد؛ مثلا صدای درون شما می گوید، ((من نتونستم این کارو بدست بیارم، پس هرگز دیگه هیچ کاری گیرم نمیاد، من به درد نخورم))، این را اینگونه تغییر دهید، ((من ناراحتم که اون کار رو بدست نیاوردم، اما من خیلی تلاش کردم و حتما کارمناسب من در جایی، اون بیرون منتظرمه تا گیرش بیارم، فقط باید پیداش کنم)).
 

4. چه چیزی باعث شده عزت نفس پایینی داشته باشید ؟

هیچ کس مادرزادی، عزت نفسش کم نیست، این مشکل معمولا به خاطر اینکه در کودکی جواب درستی به نیاز ها داده نشده یا به خاطر دریافت بازخوردهای منفی دیگران یا رخ دادن حادثه ای سهمگین در زندگی، در فرد ایجاد می ­شود. پیدا کردن علت می ­تواند برای مسلط شدن و حل کردن این مشکل بسیار کمک کننده باشد.
مثلا بعد از کشف الگو در اظهاراتی که راجع به خودتان نوشتید(در پیش گفته شد)، سعی کنید احساسات خود راجع به آنها را به دام بیندازید و در مورد هر یک از آنها به حافظه خود رجوع کنید؛ مثلا اگر در مورد وزن یا ظاهرتان منفی نگر هستید، سعی کنید به یاد آورید اولین بار چه زمانی احساسی آزار دهنده نسبت به وزنتان پیدا کردید. به خاطر یک نظر خاص از فردی خاص بود ؟ یا عقیده و تفسیر افراد مختلف ؟
 

5. برای ارتقا عزت نفستان، هدف گذاری کنید

مهمترین نکته برای ارتقا نفس، این است که منفی بافی و نقدهای درونی نسبت به خود را تبدیل به تحسین و دلگرمی کنید. سرانجام این کار باعث می ­شود، نحوه تفکر شما نسبت به خودتان، تغییر کند. به عنوان یک هدف، سعی کنید نسبت به خود مثبت اندیش شوید تا به مرور اعتماد به نفستان افزایش یابد.
؛ مثلا هدفتان شاید این باشد، من درمورد خودم مثبت اندیش خواهم بود و با خودم مثل یک دوست رفتار خواهم کرد، نه یک دشمن.


بخش دوم مراقب خودتان باشید.

1. صفات خوبتان را بنویسید

خصوصیاتی که در مورد خودتان دوست دارید را بنویسید، تا به خود گوشزد کنید غیر از نقص ها و کاستی هایی که دائم در مورد خود فکر می­ کنم ، صفات دیگری هم دارم. بدون هیچ محدودیتی ، تمام دستاوردهای خود را تحسین کنید و به خود تبریک بگویید.
افرادی که عزت نفس بالایی دارند، نقص های خود را می­پذیرند و می­دانند بی عیب نیستند، اما مهمتر از آن به توانایی ها و استعدادهایشان آگاه اند.
این فهرست را در جایی که هر روز بتوانید آن را ببینید، آویزان کنید؛ مثلا آینه حمام هرگاه، احساسات مثبتی راجع به خودتان به شما دست داد می­ توانید آن را به این لیست اضافه کنید.
 

2. برای خود دفتر قدردانی درست کنید

همه دستاوردها، تحسین ها، و تفکرات مثبتی که راجع به خود دارید را در این دفترچه بنویسید. ممکن است این کار باعث نشود منفی بافی­ های شما به طور کلی از بین برود، اما با نوشتن و تمرکز بیشتر بر فضایل خود، نسبت به ارزشمند بودن تان آگاهی و باور پیدا خواهید کرد.
 خاطره نویسی به این شکل ابزاری قدرتمند جهت ایجاد انگیزه برای مکالمه انسان با خودش است و عزت نفس را افزایش می ­دهد.
. سعی کنید چیزهایی را بنویسید که دائم در مورد آنها منفی بافی می­ کنید؛ مثلا اگر همیشه به خودتان می گویید، ((چرا حرف دلمو هیچوقت نمی تونم بزنم))، در این دفترچه هرچه که میخواستید بگویید و نگفتید، بنویسید.
 

3. از همین دفترچه برای هدف گذاری استفاده کنید

برای ارتقا شخصیت تان هدف گذاری کنید، بدون اینکه از خود انتظار داشته باشید که در همه وجوه زندگی بی عیب و نقص باشید. اهداف تان باید واضح و مشخص باشند. به خودتان سخت نگیرید و برای اشتباهات تان جایی بگذارید
_ به جای اینکه بگویید ((من همیشه علیه کسانی که نفرت و تبعیض را در جهان گسترش می دهند، صحبت خواهم کرد))، بگویید ((من در نهایت صلح و آرامش، علیه ایده های تبعیض گرایانه مخالفتم را اعلام خواهم کرد))
_ به جای اینکه بگویید ((من هرگز شکر نمیخورم تا سی پوند وزن کم کنم)) بگویید ((من متعهد به داشتن زندگی سالمتری خواهم شد، غذاهای سالمتری میخورم و بیشتر ورزش می کنم))
 

4. خودتان را به خاطر بی نقص نبودن، ببخشید

 به یاد داشته باشید، شما هم مثل بقیه، انسان هستید. برای اینکه عزت و ارزش داشته باشید، مجبور نیستید بی عیب باشید. اگر بتوانید همانی که هستید را بپذیرید، قطعا عزت نفس بیشتری بدست خواهید آورد.
برای خودتان شعری بگویید، مثل ((اشکالی نداره ... من به هر حال فوق العاده ام ...)) و با ریتم بخوانید_
؛ مثلا اگر در پارک اختیارتان را از دست دادید و سر بچه تان داد زدید، به خود بگویید ((من بی عیب نیستم، من روی کنترل احساساتم بیشتر کار می کنم، از بچه ام معذرت خواهی می کنم و بهش توضیح می دم چرا اینکارو کردم، ایرادی نداره، من به هر حال یک مادر فوق العاده ام))
 

5. پیش مشاور بروید

اگر احساس می­کنید خودتان از پس این کار بر نمی آیید یا از اینکه متوجه شدید عزت نفس پایینی دارید، خیلی ناراحت هستید، به یک مشاور مراجعه کنید، کسی که به خوبی نسبت به شما شناخت پیدا کند و برای حل این معضل کمکتان کند.
_مشاور رفتار شناسی بهترین شخصی است که می­تواند منشا این تفکرات منفی را پیدا کرده و به شما روش مبارزه با آن را یاد بدهد.
_اما اگر مشکل حادتر است، سر زدن به روانپزشک ایده بهتری خواهد بود.
 

6. در کار خیر سهیم شوید

بیشتر مردم زمانی که برای حل مشکل دیگران کاری می­کنند، احساس خوبی بهشان دست می دهد. داوطلب شدن در یک موسسه خیریه، یک معامله برد برد است، هم برای فرد خیر و هم کسی که کمک را دریافت می کند.
_موسسه ای پیدا کنید که شما را به کمک در کاری که به آن علاقه مند هستید، معرفی کند.
_با دوست یا گروهی از دوستان تان عضو خیریه شوید، اینگونه به پیشرفت موسسه هم کمک کردید، از طرفی تجربه گروهی این کار لذت بخش تر خواهد بود.
 
 ادامه دارد ...

مترجم : سارا اشرفی
منبع: https://www.wikihow.com/Develop-Self%E2%80%90Esteem

بیشتر بخوانید:
چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم؟ (بخش دوم)
عزت نفس با هدف گذاری خلق می شود نه با رویا
هفت گام سریع برای تقویت عزت نفس
تقویت عزت نفس در خود
پیش به سوی عزت نفس نفس برتر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.