افزایش روابط اجتماعی با اعتماد به نفس

روابط اجتماعی هر فرد با اعتماد به نفس او رابطه مستقیم دارد و هر قدر اعتماد به نفس فرد بیشتر باشد در برقراری ارتباط با دیگران راحتتر است و روابط او محکمتر و قویتر خواهد بود.
پنجشنبه، 12 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
افزایش روابط اجتماعی با اعتماد به نفس
لازمه زندگی در جامعه این است که با دیگران روابط اجتماعی مناسبی داشته باشیم.
 
روابط اجتماعی هر فرد با اعتماد به نفس او رابطه مستقیم دارد و هر قدر اعتماد به نفس فرد بیشتر باشد در برقراری ارتباط با دیگران راحتتر است و روابط او محکمتر و قویتر خواهد بود.

تعداد کلمات 999 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

این یک مهارت است

اینکه شما بدنبال راهکارهایی برای افزایش روابط اجتماعی خودتان هستید اولین قدم مثبت در این زمینه را برداشتید و مطمئن باشید کسی که چیزی را واقعا بخواهد و تلاش کند حتما به آن خواهد رسید. چیزی که شما میخواهید این است که روابط اجتماعی بهتری داشته باشید و به تعبیری «مهارت برقراری ارتباط موثر» را یاد بگیرید. مهارت یعنی کسب توانایی، مثالا من مهارت شنا کردن را بلد نیستم باید این مهارت را بدست آورم،  و زمانی که اسم مهارت را بر آن میگذاریم، یعنی مادر زادی نیست و باید با تلاش و تجربه آن را یاد بگیریم، پس منظور از «مهارتِ برقراری ارتباط موثر» یعنی یک مهارتی که من باید با کسب اطلاعات و سپس تجربه و تکرار، آن مهارت را درونی کنم و یاد بگیرم، یک مهارت دیگری هم که شباهت هایی به مهارت برقراری ارتباط موثر دارد و شما نیاز دارید که آن مهارت را هم یاد بگیرید «مهارت ابراز وجود» است که این مهارت هم به شما در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد. نکات جزئی تر در مورد این دو مهارت را، بیان نمیکنم و به خود شما واگذار میکنم که کتابهای مرتبط با این دو مهارت را از کتابخانه تهیه کنید و مطالعه کنید یا اینکه از طریق اینترنت مقالات مرتبط با این دو مهارت را ابتدا به صورت نظری فرا بگیرید و سپس جلوی آینه تمرین کنید تا مسلط شوید.
 

نقش اعتماد به نفس

نکته دیگری که به افزایش روابط اجتماعی شما کمک میکند این است که اعتماد به نفستان را تقویت کنید، چون تقویت اعتماد به نفس خودبخود بر روی گفتار و نحوه ارتباط برقرار کردن تاثیر میگذارد و کلام قویتر و محکمتر خواهد شد. البته فراگیری مهارت ارتباط موثر و ابراز وجود هم بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر مثبت دارند، یعنی وقتی مهارتی را یاد بگیرید آن مهارت، اعتماد به نفس شما را تقویت میکند، و اعتماد به نفس قوی تر، بر روی رفتار و گفتار ما هم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و افزایش اعتماد به نفستان میتوانید کتاب های مرتبط با اعتماد به نفس را مطالعه و سپس تمرین کنید، در هرحال در اینجا چند راه برای تقویت اعتماد به نفس بیان میشود که با رعایت آنها کمک زیادی به شما خواهد شد:
 

۱) خود را با دیگران مقایسه نکنید

همیشه به یاد داشته باشید که انسانها با هم متفاوت اند. دلیلی ندارد که همه ما توانایی های یکسانی داشته باشیم و کارهای مشابهی انجام دهیم. اگر سعی کنید که خود را با هر کسی که سر راهتان قرار می گیرد مقایسه کنید، خیلی زود از خودتان خسته و دلسرد خواهید شد و دیگر قدرت انجام کاری را نخواهید داشت
.

۲) خود را دست کم نگیرید

سعی کنید که ارزش خود را به عنوان یک انسان کشف کنید. دلیل نمی شود که اگر کسی از شما خوشش نیامد و شما را فرد جالبی تصور نکرد، تصور همه مردم این باشد. اگر کسی از شما خوشش نیامد اصلاً ناراحت نشوید، مشکل خودش است نه شما. چون افراد زیادی هستند که شما را دوست می دارند و برویتان ارزش قائل اند.
 

۳) فهرستی از کارهایی که انجام داده اید و در آنها موفق بوده اید تهیه کنید

سعی کنید روی کارهایی که در آن موفق بوده اید متمرکز شوید. اما اگر چنین چیزی در سابقه کاریتان پیدا نکردید اصلاً ناراحت نباشید. شاید پشت این همه ناتوانی لبخندی نهفته باشد و قدرتی باشد که بتواند باعث خنده دیگران شود و یا حتی شاید توانایی در شما وجود داشته باشد که هنوز کشفش نکرده اید. سعی کنید لیستی از کارهای انجام شده تان تهیه کنید. مهم نیست که کوتاه یا بلند باشد. با اینکه حتی ممکن است نتوانید فکرش را بکنید اما همین کارها می تواند اعتماد شما را دوباره به خودتان جلب کند.
 

۴) سر خود را بیشتر گرم کنید

سعی کنید تفریحاتی بروی خود درست کنید که به آنها علاقه دارید. ممکن است به کتاب خواندن علاقه مند باشید، یا به باشگاه بروید یا هر کار دیگری...هر چه زمان بیشتری به انجام کارهای مورد علاقه تان اختصاص دهید، کمتر وقت بروی سرزنش خود و متاسف شدن بروی خودتان خواهید گذاشت. اما مسئله مهم تر این است که این کار باعث می شود که شما احساس مفید بودن کنید و این به شما هدف می دهد.
 

۵) با افراد مثبت نشست و برخاست کنید

گاهی اوقات بودن در جمع افرادی که از خودتان هم دلسردتر و افسرده تر هستند، بیشتر به ضررتان خواهد بود. حتی اگر تنها باشید بیشتر به نفعتان خواهد بود تا با آنها. به جای چنین افرادی سعی کنید با افرادی مراوده کنید که می توانند شما را شاد کنند. اگر دور و اطرافتان را از دوستان نزدیک و خانواده پر کنید که شما را قبول دارند، می تواند سبب شود که شما هم خودتان را قبول داشته باشید.
 

6) با خودتان صادق باشید

سعی کنید که توانایی های خود را بشناسید و ببینید که در چه زمینه هایی فردی ویژه هستید. افرادی که نمی توانند توانایی های شما را ببینند ارزش این را ندارند که دور و برتان باشند.

نکته پایانی: حساسیت بیش از حد نداشته باشید، چون حساسیت بیش از حد موجب وسواس میشود، فقط خودتان باشید و سعی نکنید نقش بازی کنید، بعضی انسانها ذاتا بهتر از بقیه حرف میزنند و بقول معروف خوش مشرب هستند، خیلی ها هم معمولی هستند، اگر مثل اکثریت آدمها معمولی هستید نمیتوانید نقش یک آدم خیلی خوش مشرب را در بیاورید، پس خود واقعیتان باشید و مطمئن باشید خود واقعی شما هم هیچ مشکلی ندارد و بقیه هم شما را همین طور که هستید دوست دارند. و لازم نیست تا خیلی حرف بزنید یا خیلی بامزه باشید تا بقیه بخواهند با شما دوست شوند.

بیشتر بخوانید :
20 نکته در اعتماد به نفس تحصیلی
ضرورتِ تقویت روابط اجتماعی
عوامل بالا و پایین رفتن اعتماد به نفس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.