پاسخ به پرسش های کودک پیش دبستانی در مورد خدا

کودکان از سنین پائین، شروع به سئوالاتی در مورد خدای متعال دارند که پاسخ درست به آنها بهترین کار می باشد که نیاز به آمادگی والدین در این مورد دارد. با ما همراه باشید تا برخی پاسخ های مناسب در این امر را بیابید.
شنبه، 20 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به پرسش های کودک پیش دبستانی در مورد خدا
پاسخ به سئوالات اعتقادی کودک می تواند زمینه خوبی برای تربیت دینی صحیح او باشد.
 
چکیده: کودکان از سنین پائین، شروع به سئوالاتی در مورد خدای متعال دارند که پاسخ درست به آنها بهترین کار می باشد که نیاز به آمادگی والدین در این مورد دارد. با ما همراه باشید تا برخی پاسخ های مناسب در این امر را بیابید.

تعداد کلمات 724 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
پاسخ به پرسش های کودک پیش دبستانی در مورد خدا

به پرسش های کودکان پیش دبستانی درباره خدا چگونه پاسخ دهیم؟

پرسش های کودکان درباره خدا را جدی بگیرید و بدان ها پاسخ دهید. پاسخ هایی از قبیل این که «بعد می فهمی» یا «بزرگ می شوی و خواهی فهمید»، درست نیست؛ زیرا ممکن است از ناآگاهان یا غرض ورزان بپرسد و دچار سردرگمی یا انحراف شود.
هیچ گاه به پرسش های کودکان درباره خدا، بی درنگ و بدون تأمل پاسخ ندهید. پاسخ به این گونه پرسش ها باید در زمان و مکان مناسبی باشد. هنگام آشپزی، زمان آماده شدن برای خروج از منزل، هنگام مرتب کردن اتاق ها و ... زمان های مناسبی نیستند و اگر کودک شما در این گونه موقعیت ها پرسید، پاسخ آن را به زمان مناسبی واگذارید.
پاسخ های شما باید با سن کودک متناسب باشد. استفاده از استدلال های ساده برای اقناع کودک خوب است؛ اما استدلال های فلسفی سنگین فایدهای ندارد.
 

مهم ترین و شایع ترین پرسش های کودکان درباره خدا

مهم ترین و شایع ترین پرسش های کودکان درباره خدا عبارتند از:
1.خدا کیست و چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از اوصاف خداوند و مقایسه او با دیگران استفاده کرد: خدا کسی است که مهربانی اش از پدر و مادر هم بیشتر است. او کسی است که از پدر و مادر هم بیشتر از تو مراقبت می کند. خدا از قوی ترین کسی که می شناسی هم قوی تر است.
۲. خدا کجا است؟ خدا همه جا هست.
 ٣. چه طور و چگونه خدا همه جا هست؟ خدا مثل ما انسان ها نیست که فقط در یک جا هستند. او قدرتی دارد که می تواند همه جا باشد؛ مثل سخنران تلویزیون که در همه خانه ها او را می بینند.
۴. اگر خدا همه جا هست، چرا او را نمی بینیم؟ خیلی چیزها مانند هوا، گرما و برق را نمی بینم؛ اما وجود دارند. فرزندی، همین سؤال را از پدر خود می پرسد. پدر لیوانی آب و دو حبه قند می آورد و مقابل دیدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در لیوان قرار می دهد و آنها را در آب حل می کند؛ آن گاه می پرسد: آیا حبه های قند داخل لیوان هستند یا از آن خارج شده اند؟ فرزند پاسخ می دهد: داخل لیوان هستند. پدر: آیا تو آنها را می بینی؟ فرزند: خیر. پدر: آنها داخل لیوان هستند؛ اما با چشم دیده نمی شوند؛ خدا هم این گونه است.
۵. خدا چقدر بزرگ است؟ نمی دانم چقدر بزرگ است؛ اما می دانم که هیچ چیز در دنیا بزرگتر از خدا نیست. خدا از بزرگترین کسی که تو میشناسی، بزرگ تر است.
6. لباس های خدا چه اندازه است؟ خدا مثل ما آدم ها نیست که لباس بخواهد.
7. اگر خدا بالا هست، چرا پاهای او را نمی بینیم؟ خدا مثل ما آدم ها نیست که پا داشته باشد. گذشته از این، ما خدا را با چشم نمی بینیم.
8. اگر خدا همه جا هست، چرا به آسمان نگاه می کنیم؟ برکت های خدا مثل باران، از آسمان فرود می آید. ما آدم ها، جاهای بلند را بهتر می دانیم؛ به همین دلیل، نفر اول مسابقه در کشتی، بر روی سکوی بالاتر می ایستد.
9.خدا که بزرگ است، چگونه در قلب ما جا می گیرد؟ همان طور که پدر و مادرت در قلب تو هستند.
۱۰. آیا خدا در جاهای بد مانند توالت هم هست؟ بله، خدا همه جا هست. توالت از نظر ما آدم ها بد است؛ ولی از نظر خدا بد نیست؛ چون او همه چیز را آفریده است ؛ مانند مامان که وقتی برادر کوچولویت را تمیز می کند، بدش نمی آید.
۱۱. خدا را چه کسی آفریده است؟ خدا همیشه بوده، و ما به این مطلب ایمان داریم و در پی دلیل آن نمی رویم؛ مانند این که تو ایمان داری هیچ گاه از روی زمین بلند نمی شوی؛ ولی دلیل آن را هم نمی دانی.
 
 
منبع: کتاب «نسیم مهر (جلد اول)»
نویسنده: حسین دهنوی

بیشتر بخوانید :
پاسخ به پرسش های کودکان (خدا کجاست؟)
پاسخ گویی به کودکان در مورد خدا
هشدارها و آسیب های سوالات اعتقادی کودکان
آثار خداشناسی در زندگی کودکان
راه کارهای معرفی خدا به کودکان
قوانین معرفی خدا به کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.