اختلاف سلیقه ی فرزند و والدین در مدل لباس

یکی از مشکلاتی که خانواده ها با آن روبرو هستند تفاوت سلیقه ی فرزندشان با آنها در مدل لباس است که این مشکل با احترام گذاشتن به علاقه فرزند یا الگو دادن به فرزند حل می شود. اگر شما هم در این مورد با فرزندتان مشکل دارید مطلب زیر را بخوانید.
دوشنبه، 22 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اختلاف سلیقه ی فرزند و والدین در مدل لباس
اختلاف سلیقه ی فرزند با والدین در مدل لباس یک امر طبیعی است.
 
چکیده: یکی از مشکلاتی که خانواده ها با آن روبرو هستند تفاوت سلیقه ی فرزندشان با آنها در مدل لباس است که این مشکل با احترام گذاشتن به علاقه فرزند یا الگو دادن به فرزند حل می شود. اگر شما هم در این مورد با فرزندتان مشکل دارید مطلب زیر را بخوانید.

تعداد کلمات 806 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

اختلاف سلیقه ی فرزند و والدین در مدل لباس

چرا سلیقه ی من و فرزندم در زمینه ی مدل لباس و مو با هم خیلی تفاوت دارد؟

بچه ها وقتی بزرگتر می شوند، خودشان دوست دارند مدل مو و لباسشان را انتخاب کنند بسته به سن و سال و علایقشان، بچه ها کم کم ترجیح می دهند که خودشان تصمیم گیری کنند و زیاد به نظر والدینشان توجه نمی کنند. وقتی سلیقه ی والدین و بچه ها شبیه به هم باشد، مشکلات زیادی بین آنها بوجود نمی آید. ولی وقتی سلیقه ی آنها با هم متفاوت باشد، مشکلات زیادی بین آنها بوجود می آید. معمولا اختلاف سلیقه ی بچه ها با والدینشان در سنین ده تا دوازده سالگی شروع می شود. گاهی اوقات هم بچه ها با والدینشان از سنین پیش دبستانی بر سر این مسئله مشکل پیدا می کنند.
 

الگوگیری نوجوان از همسالان

بیشتر نوجوانان به دوستانشان نگاه می کنند و می خواهند ظاهرشان مثل آنها باشد. وقتی آنها مثل دوستانشان لباس می پوشند، به آنها احساس تعلق می کنند. آنها بیشتر دنباله روی مد هستند تا این که ببینند آیا لباسی برایشان مناسب است یا نه. بعضی از نوجوانان به لباس و ظاهر خودشان خیلی توجه دارند. آنها دوست دارند با مدل مو و لباسشان جلب توجه کنند، ولی عده ای دیگر ترجیح می دهند لباس های راحت بپوشند و به مد زیاد توجه ندارند.
نوجوانان به شدت تحت تأثیر نظرات دوستانشان قرار می گیرند و سریع تغییر عقیده می دهند. حتی اگر نوجوانان تحت تأثیر عقاید و نظرات دوستانشان نیز قرار بگیرند، باز در دوران نوجوانی سلیقه ی آنها عوض می شود. گاهی آنها جلوی آینه می ایستند و از ظاهر و یا لباس های شان ایراد می گیرند. گاهی با این که لباس آنها شبیه دوستانشان است باز از لباس های خودشان ایراد می گیرند. گاهی  نیز آنها لباس های شان را با هم عوض می کنند.
بسیاری از والدین از این کارهای فرزندشان ناراحت می شوند. معمولا نوجوانان پیشنهادهای والدین شان را رد کرده و با آنها مخالفت می کنند.

علاقه ی نوجوان به مد روز، لباس و مو باعث می شود که بین او و والدینش مشکل بوجود آید بسیاری از خانواده ها مدام با فرزند نوجوانشان بر سر این مسایل مشکل دارند. اگر شما نیز جزو این خانواده ها هستید، باید حد و مرزی برای فرزندتان در نظر بگیرید. الگوهایی که برای مدل لباس و موی فرزندتان در این دوران در نظر میگیرید، مشخص کننده ی مدل مو و لباس او در بزرگسالی نیز خواهد بود. به او بگویید که می تواند چه مدل مو و لباسی داشته باشد. مثلا او نباید لباس های تنگ و چسبان و یا کوتاه بپوشد. سعی کنید تا حد امکان با عقاید فرزندتان کنار بیایید و علنا با او مخالفت نکنید. مثلا اگر با رنگ یا مدل لباس او مخالف هستید، به او پیشنهاد کنید رنگ یا مدل دیگری را انتخاب کند یا زمانی که او می خواهد موهایش را کوتاه و اصلاح کند و شما مراسم خاصی را در پیش دارید، به او بگویید بهتر است بعد از آن مراسم این کار را بکند و مدل مویش را عوض کند.
 
با این که گفته شد که باید برای فرزندتان حد و مرزی بگذارید ولی سعی کنید به سلیقه و علایق آنها در انتخاب لباس و مدل مو توجه کنید. اگر مدام از نوجوان خودتان ایراد بگیرید اعتماد به نفس او پایین می آید، چون او همیشه باید به دنبال جلب رضایت شما باشد. به یاد دوران نوجوانی خودتان بیافتید و ببینید که اگر والدین شما بر سر پوشیدن لباس و مدل مو همیشه با شما مخالفت می کردند چه حالی پیدا می کردید.
اگر برای خرید لباس به فرزندتان پول می دهید تا او خودش لباس مورد علاقه اش را انتخاب کند احتمالا با مشکلات بیشتری روبه رو خواهید شد بنابراین قبل از پول دادن بگویید پول هایش را باید برای خریدن چه چیزی خرج کند.
 

ارتباط اختلاف سلیقه با تحصیل فرزند

وقتی با فرزندتان اختلاف سلیقه دارید، ببینید آیا درس های او در مدرسه خوب است و با دوستانش خوب کنار می آیدیا نه. اگر او در این زمینه ها مشکلی نداشت، به او خیلی سخت نگیرید و سعی کنید به نحوی با هم کنار بیایید. اگر او مدام مدل مو و لباسش را عوض می کند تا با شما مخالفت کند و افت تحصیلی نیز پیدا کرده است، باید نگران این مسئله باشید. شاید این مسئله ناشی از مشکلات درونی او باشد و او می خواهد با این کارش جلب توجه کند.
 
منبع: راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
اختلاف نظر نوجوان با پدرش
10 اشتباه رایج والدین در برخورد با نوجوانان
علت تضاد بین فرزندان و والدین چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما