مسائل روحی-روانی دختران در عادات ماهیانه

عادت ماهیانه مانند بسیاری از علائم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج‌کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به‌نوعی از پریود شدن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. با ما همراه باشید تا با برخی از مسائل روحی-روانی این دوره آشنا شوید.
دوشنبه، 29 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مسائل روحی-روانی دختران در عادات ماهیانه
حساسیت عاطفی نسبت به اطرافیان، یکی از مسائل روحی دوران عادت است.
 
چکیده: عادت ماهیانه مانند بسیاری از علائم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج‌کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به‌نوعی از پریود شدن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. با ما همراه باشید تا با برخی از مسائل روحی-روانی این دوره آشنا شوید.

تعداد کلمات 581 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

مسائل روحی-روانی دختران در عادات ماهیانه

مسائل روحی روانی دوران بلوغ

عادت ماهیانه یک فرایند پیچیده است. توضیح ساده آن این است که برای ایجاد عادت ماهانه، هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز هورمون‌ها را ترشح می‌کنند و تقریباً به‌طور همزمان تخمدان‌ها هم هورمون‌های لازم را وارد جریان خون می‌کنند. در این دوران، دیواره رحم که در دوران سیکل ماهانه برای دوران لانه گزینی و باروری آماده‌شده ریزش می‌کند و همین خونریزی عادت ماهیانه را تشکیل می‌دهد. در این زمان هر فردی می‌تواند حالت‌های متفاوت جسمی، روحی و یا عاطفی را تجربه کند.
عوارض دوران قاعدگی می‌تواند جسمی باشد مثلاً: شامل سردرد، بی‌خوابی درد زیر دل، حساس شدن و ورم سینه‌ها، درد عضلات و مفصل‌ها، بالا رفتن جزئی وزن به دلیل اقتباس مایعات، نفخ، خستگی و بعضی هم به‌اصطلاح ویار پیدا می‌کنند مثلاً شکلات می‌خورند و غیره، با عوارض روحی مثل دل‌شوره، عصبیت، زودرنجی و غیره پیدا می‌کنند.
بعضی‌ها هم دچار حواس‌پرتی می‌شوند. مثلاً: احساس می‌کنند نمی‌توانند تمرکز کنند بادست‌وپا چلفتی شده‌اند و یا وسایلشان را جا می‌گذارند و غیره. بعضی‌ها هم دچار افسردگی می‌شوند. احساس بیهودگی می‌کنند .
 

حساسیت روحی دختران در دوران عادت ماهانه

تاکسی چیزی به آن‌ها بگوید زود به گریه می‌افتند به‌خصوص اگر کسی خلاف میلشان کاری بکند، دست‌ودلش به هیچ کاری نمی‌رود. بعضی از موارد نشانه‌هایی هم در فرد وجود دارند و صرفاً در این دوران تشدید می‌شوند یا عود می‌کنند. مثلاً اگر کسی میگرن داشته باشد در این دوران شاید سردردش عود کند که معمولاً به خاطر افت شدید استروژن است؛ و یا اگر زمینه افسردگی داشته باشد حالت‌های شدیدتری از افسردگی را تجربه کند.
درمجموع عوارض پیش از عادت ماهیانه معمولاً از یک هفته پیش از شروع خونریزی شروع می‌شود و چند روز بعد از شروع خونریزی متوقف می‌شود؛ بنابراین می‌توان تشخیص داد که ناراحتی که فرد تجربه می‌کند مربوط به آن دوران است و یا اینکه مزمن است و باید توسط پزشک بررسی شود. کاری که خیلی در این مورد کمک می‌کند، داشتن دفتر یادداشت دوران قاعدگی است؛ یعنی که فرد یک دفتر دارد و در آن می‌نویسد که از یک هفته پیش از شروع عادت ماهانه تا چند روز بعد از شروع خونریزی چه حالت‌هایی را داشته است. مثلاً این بار هیچ حالتی نداشتم و یا مثلاً سردرد داشتم که از دو روز مانده به خونریزی شروع شد و یک روز بعدازآن شدید شد و در روز سوم خونریزی فروکش کرد.
بعضی از این حالت‌ها ممکن است فقط یک‌بار پیش بیاید مثلاً شب پیش دیر خوابیدید و برای آن سرتان درد گرفته و این نشانه عادت ماهانه نیست؛ اما اگر یکی از این حالت‌ها در حداقل دو عادت ماهانه پیش آمد آن‌وقت می‌شود نتیجه‌گیری کرد که این عارضه خاص، مربوط به دوران عادت ماهانه بوده. دانستن این نکات سبب می‌شود که فرد بداند در این دوران چه حالتی را دارد و همچنین به او کمک می‌کند که کمترین صدمه را به ارتباطاتش با دیگران بزند. مثلاً دخترخانمی که می‌داند در هنگام عادت ماهانه زودرنج می‌شود به کوچک‌ترین چیزی که دوستانش می‌گویند با آن‌ها قطع رابطه نمی‌کند.
 
 
منبع: کتاب «دایره المعارف جنسی خانم‌ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
اختلالات رفتاری دوران قاعدگی زنانه
بلوغ در دختران
دانستنی های دوران قاعدگی (برای دختران)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.