6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش اول)

بیشتر مردم، قبل از ارائه ی سخنرانی کمی استرس دارند. وقتی این استرس را به درستی مهار نکنید، اعتماد به نفس خود را از دست می دهید و در بیان سخنرانی تان دچار مشکل خواهید شد. ممکن است نتوانید به طور کامل از شر این استرس ها خلاص شوید، اما اگر از قبل متن سخنرانی خود را آماده کرده باشید، به اندازه ی کافی تمرین داشته باشید و از خودتان مراقبت کنید، می توانید یادبگیرید که چطور استرس خود را کاهش دهید.
چهارشنبه، 14 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش اول)
مدیریت استرس، باعث افزایش تمرکز می شود.
 
چکیده: بیشتر مردم، قبل از ارائه ی سخنرانی کمی استرس دارند. وقتی این استرس را به درستی مهار نکنید، اعتماد به نفس خود را از دست می دهید و در بیان سخنرانی تان دچار مشکل خواهید شد. ممکن است نتوانید به طور کامل از شر این استرس ها خلاص شوید، اما اگر از قبل متن سخنرانی خود را آماده کرده باشید، به اندازه ی کافی تمرین داشته باشید و از خودتان مراقبت کنید، می توانید یادبگیرید که چطور استرس خود را کاهش دهید.

تعداد کلمات 854 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی  
اولین مرحله از ٦ راه حل : استرس خود را کنترل کنید.

 1- دلایل استرس خود را بنویسید

فهمیدن درست استرس هایتان به کاهش دادن آن کمک می کند. تعداد دلایلی را که به خاطر آن ها در سخنرانی تان احساس استرس می کنید، بنویسید. دلایل خاص را بررسی کنید.
برای مثال اگر نوشتید، نگران هستید که جلوی جمعیت احمق به نظر برسید.آیا به خاطر این است که نگرانید اطلاعات تان اشتباه باشد؟
یک بار که دلیل آن را بفهیمد، میتوانید زمان بیشتری را برای تحقیق کردن و یادگرفتن بر روی موضوع تان بگذارید.
 

2- انتقاد نکنید

وقتی فکر های منفی درباره خودتان و عملکردتان می کنید، استرس تان افزایش پیدا می کند. اگر اعتماد به نفس نداشته باشید، حتما با خودتان فکر می کنید چطور حضار به شما اعتماد داشته باشند؟
وقتی خودتان را با افکار منفی پیدا می کنید، دست نگه دارید و جای آن را به افکار مثبت بدهید.
برای مثال: شاید فکر کنید، من کل سخنرانی ام را فراموش خواهم کرد، نمی دانم دارم چه کار می کنم. این افکار را تمام کنید و به جای آن بگویید، موضوع سخنرانیم را می دانم،خیلی تحقیق کردم به علاوه متن سخنرانیم را خواهم داشت و می توانم هر وقت نیاز دارم به آن نگاه کنم. و اگر بعضی جاها گیر افتادم، اشکالی ندارد.
 

٣- در نظر داشته باشید که شما تنها نیستید

ترس از سخنرانی در جمعیت، گلاسو فوبیا شناخته می شود. حدود ٨٠٪؜ مردم، از سخنرانی جلوی جمعیت استرس می گیرند. این گروه از افراد دست هایشان یخ می کند، ضربان قلبشان افزایش می یابد و وحشت زده و اعصبانی می شوند. باید بدانید که قبل از سخنرانی تمام این احساس ها نرمال است. هرچند تجربه ناخوشایندی باشد، شما از آن خواهید گذشت. و هر بار که سخنرانی می کنید، بیشتر خودتان را به این تجربه عادت می دهید.
 

دومین مرحله از ٦ راه حل : سخنرانی تان را آماده کنید

١- راهنماهایی را برای سخنرانی تان پیدا کنید

ما از چیزهایی که از کنترلمان خارج هستند، می ترسیم. هر چند شما نمی توانید همه ی صحبت های سخنرانی تان را کنترل کنید، ولی می توانید وضعیت را تا آن جایی که ممکن است کنترل کنید و استرس سخنرانی تان را کاهش دهید.
اگر از شما برای یک سخنرانی درخواست شد. توقعات آن سازمان را در متوجه بشوید.
برای مثال: آیا شما یک موضوع مشخص را سخنرانی می کنید؟ یا شما خودتان موضوع سخنرانی را انتخاب می کنید؟ چه مدت زمانی سخنرانی باید ادامه داشته باشد؟ چقدر وقت دارید که سخنرانی تان را آماده کنید؟
اگر از ابتدا این اصل ها را بدانید، برای کاهش استرس تان به شما کمک می کند.
 

٢- موضوع سخنرانی تان را بدانید

هرچقدر بیشتر درباره موضوع سخنرانی تان بدانید، هنگامی که جلوی دیگران صحبت می کنید کمتر دچار استرس شوید.
• برای سخنرانی تان مرضوعی را انتخاب کنید که درباره ی آن اشتیاق به صحبت کردن دارید. اگر شما نباید موضوع را انتخاب کنید، حداقل سعی کنید زاویه که مورد علاقه خودتان را پیدا کنید.
• بیشتر از مقداری که فکر می کنید کافی است، باید تحقیق کنید.همه چیزهایی که یاد گرفتید فقط در سخنرانی تان پایان نمی یابد بلکه اعتماد به نفس شما را هم افزایش می دهد.
 

٣- مخاطبان خود را از قبل بشناسید

مطمئن بشید که مخاطبان خود را می شناسید. این یک راه حل است چون شما سخنرانی تان را نسبت به مخاطبان سازگار می کنید. برای مثال: سخنرانی که شما برای یک کارشناس دارید فرق می کند با سخنرانی که برای یک تازه کار دارید.
 

٤- سخنرانی را آماده کنید که مناسب شما باشد

از زبانی در سخنرانی تان استفاده کنید که با حالت صحبت کردن شما تطابق داشته باشد. سعی نکنید حالت صحبت کردنی را قبول کنید که برای شما طبیعی و راحت نیست. زیرا راحت نبودن با حالت صحبت کردن تان در موقع تحویل و ارائه نیز رخ می دهد.
 

٥- یک سخنرانی خوب، آماده شده داشته باشید

هرچقدر آماده تر باشید کمتر احساس نگرانی می کنید. یک سخنرانی کامل از قبل نوشته شده داشته باشید. توضیح ها و مثال های مناسبی برای مخاطبین خود پیدا کنید. یک نگاه حرفه ای و مفید می تواند به سخنزانی شما کمک کند.
• سعی کنید همراه خود نکات مهم را نوشته شده داشته باشید. این باعث می شود سخنرانی شما را حرفه ای تر نشان دهد. همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید. بهاین نکته توجه داشته باشید که ممکن است همه چیز طبق انتظارات اولیه شما در جلسه سخنرانی پیش نرود. برای مثال همراه داشتن کپی اسلایدهای خود روی کاغذ در مواقع برق رفتگی و یا از کار افتادن دستگاه ها به کمک شما خواهد آمد.
 
 ادامه دارد ...

مترجم: زهرا مومنی
منبع: https://www.wikihow.com/Reduce-Your-Speech-Anxiety
 

:بیشتر بخوانید 
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش دوم)
6 گام برای کاهش استرس هنگام سخنرانی (بخش سوم)
 چگونه بر استرس هنگام سخنرانی غلبه کنیم؟
5 راه اعجاب‌انگیز برای کاهش استرس و حفظ آرامش
راه های کاهش استرس در زندگی
استرس و راهکارهای کاهش آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.