نیازهای جنسی متفاوت زن و مرد

علیرغم شباهت هایی که میان زن و مرد وجود دارد، تفاوت هایی از جنس زیستی و روانی در ایشان قابل مشاهده است و شناخت این تفاوت ها می تواند در حد توقعاتی که هر دو جنس از هم دارند، تغییر و اصلاحاتی را ایجاد کند. در این نوشتار به تفاوت های زن و مرد در حوزه نیازهای جنسی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 8 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نیازهای جنسی متفاوت زن و مرد
مرد در لذت جویی حریص است و زن خویشتن دار. 
 
چکیده: علیرغم شباهت هایی که میان زن و مرد وجود دارد، تفاوت هایی از جنس زیستی و روانی در ایشان قابل مشاهده است و شناخت این تفاوت ها می تواند در حد توقعاتی که هر دو جنس از هم دارند، تغییر و اصلاحاتی را ایجاد کند. در این نوشتار به تفاوت های زن و مرد در حوزه نیازهای جنسی پرداخته ایم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 851 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت نیازهای جنسی زن و مرد

نیازهای جنسی متفاوت زن و مرد

انسانها اعم از زن و مرد، دارای نیازهای مشترک زیستی و روانی اند؛ درعین حال که هریک از دو جنس زن و مرد، نیازهای اختصاصی و متفاوتی نیز دارند و چگونگی پاسخ به آن نیازها متفاوت است. گاه این نیازها، پاسخ ها و رفتارهای این دو جنس، آن اندازه با هم متفاوت جلوه می کنند که برخی ها از آن به «متفاوت بودن دنیای زن و دنیای مرد» تعبیر می کنند. تفاوت در نیازهای جنسی یکی از این موارد است. 
تفاوت ها در نیاز جنسی
مرد در بند شهوت است، ولی زن اسیر محبت؛ مرد خشن و پرتوان است، ولی زن لطیف و ریحانه؛ شهوت مرد ابتدایی، تکانشی و تهاجمی است، ولی شهوت زن انفعالی، تحریکی و تدریجی؛[1] مرد در روابط جنسی جسم گراست، ولی زن رابطه گرا؛ مرد در لذت جویی حریص است، ولی زن خویشتن دار؛ مرد در کام گیری بی پرواست، ولی زن شرم و حیا نشان می دهد. شهوت جنسی مرد، از حیث کمی قوی تر و شدیدتر است؛ و شهوت جنسی زن، از حیث کیفی فزونتر. دست خلقت در این تفاوت ها در کار است؛ چراکه از نظر کالبدشناسی، مرکز تأثیرگذار بر رفتار جنسی درون مغز مرد حساس تر و قوی تر از زن است؛[2] زن از لحاظ جنسی بردبارتر و پرتحمل تر، شهوت مرد ابتدایی، تکانشی و تهاجمی است، ولی شهوت زن انفعالی، تحریکی و تدریجی؛ مرد در روابط جنسی جسم گراست، ولی زن رابطه گرا؛ مرد در لذت جویی حریص است،و مرد تعجیل کننده تر و تحریک پذیرتر است؛ همان گونه که روابط خواهی زن آمیخته با شرم و حیا، و آمیزش طلبی مرد پرده درانه و بی واهمه است. نیرومندی شهوت، در مرد ابتدایی است، اما در زن انتهایی. سطح شهوت زن هنگام آغاز رابطه جنسی پایین است، اما در ادامه آمیزش و در صورتی که شرایط همه جانبه تحریک زن فراهم شود و به حالت تهییج و برانگیختگی برسد، توان جنسی و لذت بری حتی ده برابری مرد را دارد. [3]


مردم مظهر طلب و زن مظهر محبوبیت

«آفرینش، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا، و زن را مظهر محبوبیت و معشوقیت قرار داده است؛ احساسات مرد نیاز آمیز، و احساسات زن نازخیز است؛ مرد خیلی زود آماده آمیزش می شود و حریصانه به سوی پایان کار می شتابد؛ اما زن آرام آرام بر می افروزد و مهیای رابطه می گردد.احساسات مرد طالبانه، و احساسات زن مطلوبانه است.»[4] این قانون خلقت است، که از همان ابتدای آفرینش آدم و حوا، در وجود هر مرد و زنی نهاده شده است. آن گاه که خداوند حوا را به ازدواج آدم در آورد، آدم از حوا خواست که به طرف او برود؛ ولی حوا ناز کرد و گفت که او خود به طرفش برود؛ و خداوند امر کرد که آدم به طرف حوا برود.[5]
 
مرد خیلی زود آماده آمیزش می شود و حریصانه به سوی پایان کار می شتابد؛ اما زن آرام آرام بر می افروزد و مهیای رابطه می گردد. زن دیرتر از مرد آماده آمیزش میشود. دیرتر اوج می گیرد و به ارگاسم می رسد؛ و دیرتر کارش پایان می پذیرد. زن به آرامی صعود می کند؛ اما مرد به سرعت و شتابان اوج می گیرد.
مردان بیشتر از راه چشم (دیدن) عاشق می شوند؛ اما زنان بیشتر از راه گوش (شنیدن) تحت تأثیر قرار می گیرند. برانگیختگی بصری، نقش مهمی در تهییج جنسی مردان ایفا می کند. مردان از لحاظ جنسی، موجوداتی بصری اند؛ اما زنان بیشتر به کلام و واژه ها و لحن صدا از خود واکنش نشان می دهند و برانگیخته می گردند. دست خلقت در کار است که این «میل به دیدن» را در مردان قرار داده است و «میل به دیده شدن» را در زنان، تا این دو موجود با ویژگی ها و نیازهای متفاوت، مجذوب یکدیگر شوند. آنچه در زنان بیشتر آشکار می شود، دلربایی است و آنچه در مردان به چشم می آید، پراشتهایی جنسی است.
 
 
[1] . مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹ (نظام حقوق زن در اسلام)، ص ۱۷۹.
[2] . می دانیم که دستگاه کناری (لیمبیک) و به ویژه هیپوتالاموس در مغز، مرکز لذت و تنظیم کننده نیازهای اساسی زیستی، از جمله رفتار جنسی است. در یک پژوهش درباره ساختار مغز، روی مراکزی که بر رفتار جنسی تأثیر می گذارد، تفاوت های کالبدی بین زن و مرد دیده شد؛ بدین صورت که نورون های عصبی در هیپوتالاموس قدامی، در مردان بزرگ تر از زنان بود؛ از این رو مردان بیش از زنان احساس نیاز جنسی می کنند و میل و نیروی جنسی افزون تری نشان می دهند (وین ویتن، روانشناسی عمومی، ترجمه یحیی سید محمدی، ص۱۸۹).
[3] . إن الله جعل للمرأة صبر عشرة رجال فإذا هاجت کانت لها قوه شهوة عشرة رجال؛ «همانا خداوند برای زن بردباری ده مرد را قرار داده است و چون به هیجان آید (برانگیخته شود)، نیروی ده مرد را دارا می شود» (محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۸)
[4] . مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹ (نظام حقوق زن در اسلام)، ص ۱۸۹.
[5] . قد زوجتکها فضمها إلیک قال لها آدم إلى فاقبلنی فقالت له بل أنت فأقبل إلى امر الله عز وجل آدم إلا أن یقوم إلیها؛ «خداوند فرمود: او [حوا] را به نکاح تو [آدم] در آوردم؛ پس او را نزد خود ببر. آدم رو به حوا کرد و گفت: نزدیک من آی. حوا گفت: تو نزد من آی. پس خداوند عزوجل آدم را امر کرد نو نزد او برو» (محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، من لا یحضره الفقیه، تحقیق علی اکبر غفاری، ج۳، ص ۳۸۰.)
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران» (رویکردی اسلامی و روان شناختی)
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی

بیشتر بخوانید :
نکاتی کوتاه و کاربردی در رابطه با مسائل جنسی همسران 
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
تعداد رابطه جنسی همسران
راه های ایجاد صمیمیت جنسی (برای همسران)
هماهنگی جنسی همسران
آنچه باید در مورد رابطه جنسی زوجین بدانید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.