نقش مادران در تربیت فرزند

مادران، مهندسین هستند که آینده فرزندان خود را می‌سازند و به آنها شکل زیبایی می‌دهند و وظیفه ی آنها این است که فرزندان خوبی تربیت کنند و تحویل جامعه دهند. با ما همراه باشید.
شنبه، 4 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
نقش مادران در تربیت فرزند
مادر الگوی رفتاری و اخلاقی برای فرزند است، هر کار ریز و درشتی که انجام دهد در منش و نحوه رفتار او با دیگران تأثیر می گذارد.
 
چکیده : مادران، مهندسین هستند که آینده فرزندان خود را می‌سازند و به آنها شکل زیبایی می‌دهند و وظیفه ی آنها این است که فرزندان خوبی تربیت کنند و تحویل جامعه دهند. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 976 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
نقش مادران در تربیت فرزند
سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

مادران به عنوان تاثیرگذارترین فرد در برقراری آرامش و صمیمیت در خانواده به شمار می‌روند و نقش بسیار زیادی در تربیت فرزندان دارند و آینده فرزندان خودشان را می‌سازند و از طرفی به خاطر مهربان بودن بیش از حد مادران، فرزندان احساس صمیمیت بیشتری با مادران خود دارند و آنها را سنگ صبور خویش می‌دانند. 
مادران مسئولیت سنگینی به دوش دارند، و نقش بسزایی در پرورش و تربیت نسل جدید ایفا می کنند. چه زیباست کلمه (مادر) که کودک در آغازین یادگیری به زبان می آورد.
 

تربیت پذیری از پدر یا مادر؟ 

پدر و مادر هر دو در این امر تربیت فرزند موثر هستند و به یک میزان نقش دارند لیکن به دلیل اینکه ارتباط مادر با کودک بیشتر از پدر است و زمان بیشتری را با کودک سپری می‌کند، تأثیر تربیتی مادر بیشتر است. نقش مادر در رشد و تربیت فرزند نقش ارزشمندی است، چون مادران بیشتر وقت خودشان را با فرزندشان سپری می‌کنند و با روحیات گوناگون آنها آشنا می‌شود و طبق این آشنایی ها می‌تواند در تربیت فرزند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد، این حرف دلیل نمی‌شود که پدر نقشی نداشته باشد، نخیر پدر هم نقش بسزایی دارد اما چون وقت کمتری را با فرزندانش سپری می‌کند شناخت کمتری از روحیات فرزندش دارد. 
امام خمینی(ره) در این زمینه می فرماید: «دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه از مادر بهتر می شنود تا از معلم. در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر؛ تا در جوار معلم. [این] یک وظیفۀ انسانی است، یک وظیفۀ الهی است، یک امر شریف است؛ انسان درست کردن است»(1) 
نکته: در محیط خانه و اجتماع برجسته ترین نقش مادر نقش تربیتی است.
اما درست این است که حتی اگر پدر از کودک دور است در مواقعی که حضور دارد در هماهنگی با اصول تربیتی مادر کوشا باشد و در این زمینه نظر دهد. 
حضرت امام خمینی در این مورد می فرماید: " قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز انسان ساز هستند. " (2)
مادران عزیز باید توجه داشته باشند که تربیت فرزند کار ساده ای نیست که خداوند منان بر عهده ای شما قرار داده است. شما نباید سهل انگاری داشته باشید در این زمینه بلکه باید تمام تلاش خودتان را کنید تا فرزند صالح برای جامعه تربیت کنید. 
 

ارزش تربیت فرزند و قرب به خداوند برای مادران

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از یاران خویش پرسیدند”در کدام لحظه زن به خداوند نزدیک تر است؟”
پاسخ مناسبی مطرح نشد تا اینکه حضرت فاطمه زهرا (علیه السلام)سوال ایشان را شنیدند و پاسخ دادند: آن لحظه ای که زن در خانه ی خود می ماند و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد به خدا نزدیکتر است(3).
 

شخصیت سازی فرزند با تعلیم مادر

پایه گذاری شخصیت هر انسانی ریشه در دوران کودکی و سال های اول تولد او دارد. یا به عبارتی می توان اینطور بیان کرد که هر کس هر شخصیت و خصلتی که دارد نتیجه آن چیزی است که در کودکی آموخته و تعلیم دیده است. و کسی که وظیفه این تعلیم را در دوران کودکی فرزند بر عهده دارد، مادر است. مادر می‌تواند آینده ای روشن برای فرزندش رقم بزند یا آینده تاریکی که فرزندش در ظلمات غرق شود.
 
داستان؛ نقش مادر در عاقبت به خیری یا عاقبت به شری فرزند : نوشته اند جوانی محکوم به اعدام شد ، از او خواستند اگر وصیت دارد بنویسد ، گفت : وصیت ندارم ، ولی بسیار مایلم در این لحظات آخر عمر مادرم را ببینم .
مادرش را آوردند ، هنگام وداع مادر، زبان و لب مادر را چنان گاز گرفت که مادر از شدت درد ضعف کرد ، به او حمله کردند که ستمگر ظالم این چه کاری بود کردی؟ گفت : ستمگر ظالم این مادر است ، این دار اعدام من برپاشده مادر است ، آن روزی که کودک بودم از همسایه یک عدد تخم مرغ دزدیدم مرا تشویق کرد تا شتر دزد شدم ، و سپس قاتل از آب درآمدم! ببینید نقش مادر را، اگر در همان دوران کودکی که فرزند مرتکب اشتباه شده بود، با روش درست می‌توانست او را تنبیه کند و از آن کار منع کند، شاید این اتفاق نیفتاد.  امام خمینی «ره» می فرماید: «یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود»(4)
 

مادر الگوی تربیتی فرزندان است

مادر الگوی رفتاری و اخلاقی برای فرزند است، هر کار ریز و درشتی که انجام دهد در منش و نحوه رفتار او با دیگران تأثیر می گذارد. مادر با رفتار الگویی خود انسان می پروراند، فرزند را از عالم ناپاکی ها، حسدها، کینه ها و رذایل اخلاقی دور می سازد و در دلش مهر و صفا و خیر اندیشی نسبت به همنوعان پدید می آورد. مادر، سرچشمه فضیلت ها و خوبی هاست، او در محیط خانه می تواند درس تقوا و خداترسی به فرزند دهد و از کودکی ضعیف و ناتوان شخصیت بزرگ علمی و اخلاقی بسازد و تحویل جامعه دهد.

پی نوشت
[1] امام خمینی، صحیفه امام، تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 9، صفحه 294
[2] امام خمینی، صحیفه امام، تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 6، ص 300.
[3] محمد دشتی، نهج الحیاه، حدیث 91، ص 125
[4]امام خمینی، جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صفحه 131

بیشتر بخوانید :
نقش مادر در تربیت کودک
نقش مادران خانه دار در تربیت فرزندان
ارزش نقش مادری و تربیت فرزند
نقش مادران خانه دار در تربیت فرزندان
نقش مادران در یادگیری فرزندان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.