سلامتی و ناراحتی های جسمی کودک 5 ساله

بیماری ها و آسیب های جسمی یکی از مواردی است که می تواند به رشد کودک آسیب بزند و مانع رشد او شود. در این نوشتار به برخی از مواردی که به سلامتی و ناراحتی های جسمی کودک 5 ساله مربوط می شود پرداخته ایم.
دوشنبه، 6 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و ناراحتی های جسمی کودک 5 ساله
سیاه سرفه، اوریون و آبله مرغان شایعترین بیماری ها در سن 5 سالگی است.
 
چکیده: بیماری ها و آسیب های جسمی یکی از مواردی است که می تواند به رشد کودک آسیب بزند و مانع رشد او شود. در این نوشتار به برخی از مواردی که به سلامتی و ناراحتی های جسمی کودک 5 ساله مربوط می شود پرداخته ایم. 

تعداد کلمات 680 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 
سلامتی و ناراحتی های جسمی کودک 5 ساله

سلامتی و ناراحتیهای جسمانی

در مجموع سلامت کودک ۵ ساله نسبتا خوب است. به استثنای بیماریهای مسری که تعدادشان از آغاز سال چهارم افزایش می یابد که: سیاه سرفه، اوریون و آبله مرغان شایعترین آنها می باشند.[1]
بعضی از کودکان در طول مدت زمستان تنها دچار یک یا دو بار سرماخوردگی و زکام می شوند که با زکام های فراوان در سن ۴ سالگی در تضاد است.
دردهای روده ای نسبتا زیاد بوده و ناشی از تغذیه یا نیاز به رفتن توالت است. این بهم خوردگی مزاج ممکن است در پی جذب غذاهایی که کودک دوست ندارد و یا تند غذا خوردن روی دهد. چنانچه به کودک فشار آورند که غذایش را تمام کند، ممکن است استفراغ نماید.
 

آرامش انقباض عضله ای

اکثر انقباض عضله ای به فعالیتی که قبل از خواب صورت گرفته مربوط می شود. ممکن است هنوز بعضی از کودکان انگشت «شست» خود را بمکند ولی این کار را فقط قبل از به خواب رفتن انجام می دهند. بعضی از آنها تنها یک بار در هفته یا در ماه این کار را می کنند. دیگر بچه ها، از وسائل در دسترس مانند ملافه ، لحاف ، بالش یا اسباب بازی مورد علاقه شان استفاده می کنند تا زودتر به خواب بروند. بسیاری از آنها قبلا این عادت را ترک کرده اند یا در مرحله از شیر گرفته شدن هستند.
۵ سالگی سن خوبی است تا کودک عادت مکیدن انگشت شست را ترک کند. این بستگی به نظر پدر و مادر دارد که ببینند آیا کودکشان قادر است با میل خود به این منظور برسد یا باید او را در این کار کمک کرد. ممکن است اتفاق بیفتد که کودک با صرف نظر کردن از شیئی که به آن دلبستگی دارد، خود را از این عادت رها نماید. شاید در این حال باید کودک را برای خواب کمک کرده و بدون شک مادر باید در این موقع در کنار بالین او نشسته یا شیئی را به او بدهد که کمک به خواب رفتن او بکند. بستن نوار پارچه ای دور شست یا به کودک نوید دادن چیزی که به آن خیلی علاقه دارد و شاید تشویقی، کافی باشد. در هر حال نباید کودک را مجبور کرد بلکه باید در این باره با او گفتگو نمود تا به میل خودش این کار را قبول نماید.
انگشت در بینی یا ناخن خوردن در ۵ سالگی تا حدی زیاد است. خرخرکردن گاهی آنقدر زیاد است که گاهی به عنوان یک عادت خاص تلقی می شود. کودکانی که موفق به رها کردن تنش های داخلی شان با این شگردهای کوچک، نشوند، آن را در روابط اجتماعی شان ، مخصوصا با مادرشان بروز خواهند داد.
بعضی دیگر هنوز گرایش به تجاوز از محدوده ها همانند ۴ سالگی دارند. آنها به زیاد فعال بودن و سر و صدا داشتن ادامه می دهند و یک نقص کوچک در اسباب بازی می تواند آنها را تحریک به خراب کردن آن بنماید، انقباض به طرق مختلف و بر حسب عوامل گوناگون شخصیت کودکان ، آزاد می شود.


 
پی نوشت:

[1] . اسیاه سرفه، بیماری مسری عفونی است که با سرفه های پشت سر هم همراه است. باکتری آن هموفیلوس پرتولیس ، نامیده می شود. این بیماری معمولا در اطفال دیده می شود و به خودی خود مهلک نیست ولی کودک را انقدر ضعیف می کند که ممکن است دچار بیماریهای عفونی دیگری شود که خطر آفرین باشد. برای اطمینان و بالا بردن ضریب اطمینان ، مایه کوبی آن معمول است.
اوریون، با بیماری بناگوشی. از بیماریهای عفونی مسری و ناشی از ویروس است. علائم آن آماس و همچنین درد در ناحیه غده بناگوشی و غدد دیگر بزاق و وجود تب. دورة ان لز ۱۲ تا ۲۶ روز است. یکبار ابتلای به آن، مصونیت همیشگی ایجاد می نماید. این بیماری ممکن است سبب ورم بیضه و در نتیجه قطع نسل شود.
آبله مرغان ، بیماری مسری است که غالبا کودکان به آن دچار می شوند و عامل آن ویروسی است بسیار ریز که از صافی هم می گذرد. دو تا سه هفته بعد از سرایت، دانه های سرخی روی پوست بدن بیرون می زند که خیلی زود به صورت تاول در می آید. این بیماری با تب خفیفی همراه است. (مترجم)
 

 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ

 

 

بیشتر بخوانید:
توالت و حمام رفتن کودک 5 ساله 
خواب کودک پنج ساله 
تغذیه کودک 5 ساله
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.