خواب کودک پنج ساله

خواب از مهم ترین مسائل در زندگی انسان است. به گونه ای که خواب مناسب می تواند زمینه ساز آرامش بخشی و در کودکان زمینه ساز رشد ایشان باشد. در این نوشتار به بیان توضیحاتی در مورد خواب کودکان 5 ساله پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 5 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواب کودک پنج ساله
 تعداد زیادی از کودکان ۵ ساله عادت دارند که بعد از ظهر بخوابند.
 
چکیده: خواب از مهم ترین مسائل در زندگی انسان است. به گونه ای که خواب مناسب می تواند زمینه ساز آرامش بخشی و در کودکان زمینه ساز رشد ایشان باشد. در این نوشتار به بیان توضیحاتی در مورد خواب کودکان 5 ساله پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 922 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 
خواب کودک پنج ساله

خواب بعد از ظهر

تعداد زیادی از کودکان ۵ ساله عادت دارند که بعد از ظهر بخوابند، به نظر می رسد که این عادت به علت خستگی باشد. یک کودک ۵ ساله ممکن است اگر صبح به پارک بازی کودکان برود، یا چنانچه بعد از ظهر به آنجا برود، خواب بعد از ظهر را فقط روزهای تعطیل یا روزهای بارانی انجام می دهد. به هر حال، او تنها یک یا دو بار در هفته بعد از ظهرها می خوابد. پسران بیشتر از دخترها علاقه به خواب بعد از ظهر دارند و بعضی از آنها حتی پنج بار در هفته و هر بار یک یا دو ساعت می خوابند.
اغلب کودکان ۵ ساله که معمولا بعد از ظهر نمی خوابند به اختیار خود استراحت نمی کنند، با وجود این ممکن است بخواهند که شب زودتر بخوابند، آنها مقاومتی در مقابل یک خواب نیم ساعتی یا یک ساعتی بعد از ظهر از خود نشان نمی دهند.
چنانچه موضوع جالب توجهی برای آنها تهیه کنیم که سرگرم شوند (رنگ زدن، مدل سازی، بازی های ساختمان سازی) کودک بهتر استراحت می کند به ویژه اگر مادرش همزمان با او در اطاق استراحت کند و کودک مخصوصا دوست دارد که با صدای زنگ ساعت که نشانه خاتمه خواب بعد از ظهر است، بیدار شود.


ساعت خواب

بسیاری از کودکان به خوابیدن در ساعت ۷ عادت دارند و بعضی از آنها تا ساعت 5/7 الی ۸ بیدار می مانند. معمولا قبل از اینکه کودک برود بخوابد، برایش داستانی می خوانند. او غالبا ترجیح می دهد مادرش در مقابل او برای روشن کردن چراغ باشد. آماده شدنش معمولا بدون برخورد و مخالفتی صورت می گیرد. بعضی از آنها به بغل گرفتن یک خرس اسباب بازی یا عروسک در تخت خوابشان ادامه می دهند ولی این عادت را ترک می کنند و این بدان معنا نیست که بعدا دوباره به سوی اسباب بازی های جدیدش متمایل نشود به خصوص وقتی نیاز به آنها را بیشتر احساس کند.
بعضی از کودکان که بلافاصله به خواب نمی روند، می خواهند که چیزی بخوانند یا چند لحظه ای نقاشی کنند. بعضی دیگر، بلافاصله بدون اینکه احتیاج به فعالیتی قبل از خواب داشته باشند، به خواب می روند. باز هم بعضی دیگر دوست دارند آسوده در تاریکی مانده و برای خود آواز بخوانند یا با کودک خیالی حرف بزنند. این صحبت ها موضوعشان ابراز شجاعت هایی نظیر گوشمالی دادن یک کودک دیگر یا کشتن یک حیوان وحشی است. بعضی از کودکان مکرر برای نوشیدن آب، غذا خوردن یا رفتن به توالت بر می خیزند ولی اکثرشان به تنهایی بدون زحمت دادن به پدر و مادرشان از عهده آن بر می آیند و توضیحی هم درباره آنچه می کنند، می دهند.
معمولا کودکان ۵ ساله نیم ساعت بعد از اینکه به رختخواب رفتند، به خواب می روند، تعداد کمی از آنها تا ساعت 9 بیدار می مانند. آنها ممکن است به علت یک روز پر تحرک یا به تصور اینکه پدر و مادرشان آن شب از خانه خارج می شوند، دیر به خواب بروند. وقتی کودکی برای خوابیدن در زحمت است لازم است که او را در تخت خواب والدینش قرار بدهند و پس از اینکه به خواب رفت در تخت خواب خودش ببرند.


شب

بعضی از کودکان یکسره از شب تا صبح می خوابند، ولی خیلی از آنها برای رفتن به توالت یا به علت خواب هایشان بیدار می شوند. این سنی است که پدر و مادران از خود می پرسند: آیا می بایست کودک را مجبور نمود در ساعت ثابتی به توالت برود یا می تواند تمام شب را بدون اجبار به برخاستن، بخوابد؟ وقتی سعی می کنند او را بیدار نکنند، می بینند یا تمام شب را بدون رفتن به توالت خوابیده ، با اینکه خودش بیدار می شود که معمولا پس از نیمه شب است و مادرش را صدا می کند. بعضی ها به تنهایی به توالت می روند و معمولا سریع به تخت خوابشان بر می گردند و بلافاصله به خواب می روند.
بسیاری از کودکان ۵ ساله تمام شبها دچار خواب و یا کابوس می شوند و کابوسها بیشتر به صورت حیوانات وحشتناکی هستند. خیلی از بچه ها، از صدای فریاد خودشان بیدار می شوند و برای فراموش کردن خوابشان حتی اگر مادرشان در کنار آنها باشد، با اشکال مواجه هستند. سرانجام با تغییر دادن اطاق یا با رفتن به توالت، کاملا بیدار می شوند و می فهمند کجا هستند و دوباره می خوابند. معمولا مشکل است به کودکان ، این نوع خواب ها را تعریف کرد. کودک معمولا با سرعت قابل توجهی با صدا یا تماس یکی از والدینش، آرام می شود. کودک ۵ ساله در خواب شروع به حرف زدن می کند و مادر با برادر و یا خواهرش را صدا می زند.


صبح

غالب کودکان ۵ ساله یازده ساعت می خوابند و در ساعت ۷ یا ۸ بیدار می شوند. آنها اغلب میل دارند که روز تعطیل بیشتر بخوابند. کودکانی که قبل از ساعت ۷ از خواب بر می خیزند، غالبا آنهائی هستند که بعد از ظهر می خوابند و یا از آن گروهی هستند که شب خیلی زود میخوابند. از کودکان به این سن می توان خواست که پنجره اطاقشان را هنگام برخاستن ببندند ، لباس منزل به تن کند و دمپایی شان را به پا و سپس به توالت بروند و در تخت خوابشان با رنگ آمیزی تصاویر و نگاه کردن به کتابها تا ساعت برخاستن، خود را سرگرم نمایند. یک بچه ۵ ساله می تواند در رسیدگی به برادر با خواهر کوچکتر ، کمک کرده و حتی لباسهای او را عوض کند. او دیگر درخواست نمی کند که به تخت خواب والدینش برود، زیرا از این به بعد فعالیتهای خاص خودش را دارد.



 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ



 

بیشتر بخوانید:
تغذیه کودک 5 ساله
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)
ویژگی های رشد وفعالیت های بدنی مناسب برای کودکان 4 الی 5 سال



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.