از شغل خود لذت ببرید (بخش اول)

گاهی در فرایند انجام کار، کمال‌گرایان چنان غرق در جزییات امور می‌شوند که هدف اصلی را فراموش می‌کنند، بنابراین لازم است که همواره هدف اصلی را مدنظر قرار داده و انجام بی‌نقص و کامل جزییات و حواشی کار سبب دور ماندن از مقصد اصلی نگردد.
دوشنبه، 12 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
از شغل خود لذت ببرید (بخش اول)
با جایگزین کردن افکار کارآمد به‌جای افکار منفی و ناکارآمد، سطح عملکردکاری خویش را افزایش دهیم.
 
چکیده : گاهی در فرایند انجام کار، کمال‌گرایان چنان غرق در جزییات امور می‌شوند که هدف اصلی را فراموش می‌کنند، بنابراین لازم است که همواره هدف اصلی را مدنظر قرار داده و انجام بی‌نقص و کامل جزییات و حواشی کار سبب دور ماندن از مقصد اصلی نگردد.

تعداد کلمات 678 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

از شغل خود لذت ببرید
- نگرش‌های فکری مثبت را در ذهن خود پرورش دهید
:
پرورش نگرش‌های مثبت در ذهن شامل آگاهی شما از نگرش‌های منفی‌تان و به چالش کشیدن آن‌ها است. اگر در حال ارائه موضوع یا انجام یک پروژه کاری هستید توجه داشته باشید که آیا تفکرات تان در عملکردتان تداخل ایجاد می‌کنند؟
مداخله افکار در عملکرد (PITS)[1] یعنی افکار منفی و ناکارآمد شما سبب اخلال در عملکرد کاری تان شود؛ مانند این‌که در حال ارائه کارتان باشید و افکار مضطربانه‌تان شما را راحت نگذارند و بقیه متوجه عصبی بودن شما شوند، این افکار بر عملکرد شما تأثیر منفی خواهد گذاشت و شما نمی‌توانید عملکرد مطلوبی در حد توانایی‌تان را بروز دهید. شما می‌توانید افکار منفی و مخربتان را با تفکرات مثبت و واقع‌گرایانه جایگزین نمایید.
ارتقا عملکرد به‌واسطه افکار (PETS)[2] یعنی بتوانیم با جایگزین کردن افکار کارآمد به‌جای افکار ناکارآمد پیشین، سطح عملکرد خویش را افزایش دهیم. به عنوان مثال هرکسی در زمان ارائه دادن موضوعی در مقابل دیگران کمی عصبی می‌شود که مسئله‌ای کاملاً طبیعی است می‌توانید مسئله را ساده بگیرید و به‌جای افکار ناکارآمدی که احتمالاً حدس می‌زنید کار را خراب خواهید کرد به این بیندیشید که سطحی از اضطراب طبیعی است و شما می‌توانید آن را کنترل کنید. به این بیندیشید که شما قابلیت لازم برای کنترل محیط رادارید و می‌خواهید از فرصتی که پیش‌آمده لذت ببرید. نیاز نیست خیلی رسمی باشید، از حس شوخ طبعی‌تان کمک بگیرید. این راه‌حلی بسیار خوب در مواجهه با کمال‌گرایی است.

- فرضیه‌های خود را به چالش بکشید:
برای مثال، توجه کنید به زمان‌هایی که نتیجه‌گیری شتاب‌زده‌ای کردید در مورد آنچه دیگران راجع به شما و کارآیی تان فکر می‌کنند. یا زمانی که شما مسئولیت اشتباهی را برعهده می‌گیرید در حالی که اصلاً مربوط به شما نبوده است. در چنین زمان‌هایی افکار خود را زیر سؤال ببرید. شاید برداشت شما از ماجرا تحریف‌شده باشد؟ به این طریق می‌توانید بطور تدریجی انعطاف‌پذیری خود را افزایش داده و هر چیزی را خیلی شخصی برداشت نکنید.

- در رقابت‌ها شرکت داشته باشید:
زمانی که مضطرب باشید از شرکت در رقابت‌ها دوری می‌کنید زیرا شروع یک چالش و رقابت تازه سطوحی از عدم راحتی را برایمان رقم می‌زنند. هر چقدر که قلمرو آسودگی و راحتی ما کوچک و کوچک‌تر شود ما نیز به جایی می‌رسیم که به همین ترتیب در رقابت‌ها و چالش‌های کمتر و کمتری شرکت خواهیم کرد. پس این‌که همیشه به جلو حرکت کنیم و تجربه‌های جدیدی کسب کنیم برای ما بسیار حائز اهمیت است. علیرغم تمام سختی‌ها می‌توانیم پایدار بمانیم.

 - همه چیز قابل کنترل نیست:
همانطور که می‌دانید تسلط کامل به کنترل، امری نامعقول است و باعث به وجود آمدن احساس ناامنی پایدار در فرد می‌شود. تمایل به کنترل کامل امور سبب می‌شود که در بسیاری از مسائل به طور قابل توجهی در نگرشمان انعطاف‌ناپذیر و انتقادگر باشیم که طبیعتاً در کارمان با دشواری روبرو خواهیم شد. با خودتان صبور باشید، تغییر دادن عادت‌های قدیمی زمان خواهد برد، اما به مرور زمان این کار برای شما ساده‌تر خواهد شد.

- همیشه تصوری روشن در ذهن خود داشته باشید.
این به آن معنی است که همیشه هوشیار باشید و به زمان‌هایی که خود را زیاد در جزییات مسائل غرق می‌کنید دقت کنید. کمی تأمل‌کنید و مجدداً اولویت‌هایتان را بررسی کنید. گاهی در فرآیند انجام پروژه‌ها، کمال‌گرایان چنان غرق در جزییات امور می‌شوند که هدف اصلی را فراموش می‌کنند، بنابراین لازم است که همواره هدف اصلی را مدنظر قرار داده و انجام بی‌نقص و کامل جزییات و حواشی کار سبب دور ماندن از مقصد اصلی نگردد.

ادامه دارد...

منبع:
کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
از شغل خود لذت ببرید (بخش دوم)
کمال‌گرایی در کار چیست؟
ارتباط با یک مدیر کمال­ گرا
تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟
مهمترین ارکان موفقیت شغلی

 
پی نوشت :
[1]. Performance Interfering Thoughts
[2]. Performance Enhancing Thoughts


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.