هیجانات در کودک 5 ساله

کودکان در هیجانات همانی است که ما داریم اما آنها اغلب هیجانات خود را به‌صورت متفاوتی بروز می‌دهند. اهمیت دارد که والدین ارزش هیجانات کودکان را به‌آنها بیاموزند. در این نوشتار به برخی از هیجانات کودک 5 ساله می پردازیم.
دوشنبه، 6 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هیجانات در کودک 5 ساله
تمایلات کودک ۴ ساله به دویدن در همه جهات و کشف اطراف خود، در حدود 5 سالگی تمام می شود.
 
چکیده: کودکان در هیجانات همانی است که ما داریم اما آنها اغلب هیجانات خود را به‌صورت متفاوتی بروز می‌دهند. اهمیت دارد که والدین ارزش هیجانات کودکان را به‌آنها بیاموزند. در این نوشتار به برخی از هیجانات کودک 5 ساله می پردازیم. 

تعداد کلمات 619/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 
ظهور هیجانات در کودک 5 ساله

ظهور هیجانات

 تمایلات کودک ۴ ساله به دویدن در همه جهات و کشف اطراف خود، در حدود 5 سالگی تمام می شود. خانه برای او مرکز جاذبه ای گردیده و او در اولویت صدای مادرش باقی می ماند. گفته می شود که او خیلی حاضر به «خدمت» است. با وجود پر حرف بودن ، قبل از حرف زدن فکر می کند و مانند وقتی که ۴ ساله بود در نقل حکایتی در ابتدای آن فورا به آخر آن نمی پردازد. کودک ۵ ساله غالبا می خواهد که به او جواب بدهند. نه تنها دوست دارد در منزل کمک نماید بلکه اکثر اوقات یک کمک واقعی است. او هیچ کاری را بدون اجازه گرفتن ، انجام نمی دهد و حتی اگر در گذشته نسبت به برادر با خواهر کوچکترش احساس حسادت می کرد، در حال حاضر او را دوست داشته از او مواظبت کرده و کمک به مراقبت از وی می کند.

کودک ۵ ساله در حال تعادل خوبی است، او کنترلهای تازه بازدارنده ای به دست آورده و با درستی وقایع را پیش بینی می کند. با وجود این پیش می آید که از واقعه ای خیلی هیجان زده شود، در صورتی که قبلا خود را برای آن آماده نکرده باشد. در این حال ممکن است تغذیه و خوابش مختل شود و این مسأله به علت آن است که وقتی واقعه روی داده، خیلی ترسیده و یا تحریک شده است. او تقریبا لاف زنی ۴ سالگی اش را از دست داده و دیگر از آن برنامه ها در حضور دیگران اجرا نمی کند. او ممکن است تمایل به جواب دادن زنگ تلفن و برداشتن گوشی تلفن داشته باشد، وقتی کوچکتر بود از لحظه ای که مادرش به تلفن پاسخ می داد استفاده کرده و به طرف ظرف آب نبات می دوید.

این وزنه تعادل بازدارنده ، کودک ۵ ساله را قادر می سازد به شکل جدیدی مسائلش را با اطمینان حل کرده و از آن برای آمادگی و پیگیری افکارش استفاده کند و همین مسأله به او قطعیت می دهد به طوری که برایش تنها یک طریق انجام کار و نقط یک پاسخ به مسأله وجود دارد و مهم این است که بدانیم این نشانی از رشد موقتی و شاید مفید باشد، چنانچه اگر با او بحث نمائید با سعی در القاء نظرات خود به او بنمائید، به نوبه خود با شما مخالفت کرده و تا هر مدتی که به او اجازه دهید بحث خواهد کرد. معمولا شما در این بحث بازنده بوده یا می بایست بازنده باشید. چنانچه کودک، عرصه برایش تنگ شود، خشمگین گردیده، سپس به گریه می افتد یا حرفهای بد و بی معنی میزند و مثلا مادرش را «زشت و بد اخلاق» می نامد و غیره.
 

[خشونت با کودک]

چنانچه با خشونت با او حرف زده شود یا سرزنش گردد، به آسانی به گریه می افتد، با این حال معمولا سعی می کند مشوش و مضطرب نگردیده و کمتر مثل سابق ، برای آرامش، یکی از اسباب بازی های مورد علاقه اش را در دست می گیرد. مادرش می تواند با بیان مطالب مورد توجه او کمکش نماید تا دست از نافرمانی بکشد. بعضی از کودکان ۵ ساله چنانچه حرکت اولیه نامناسبی وجود داشته باشد، نمی توانند خود را با محیط تطبیق دهند. شما غالبا می توانید کودک را وادار به اجرای آنچه که از او می خواهید، بنمائید، در صورتی که او را در اجرای آن کار ، به طرز خودش، کمک نمائید، بدین ترتیب خواست هر دوی شما انجام می شود و او نمی تواند در وسط کار جهت خود را تغییر دهد. یک کودک ۵ ساله که صبح از خواب برخاسته و پشت سر هم خلاف کاری کرده است و روز شروع به گریه کرده و می گوید: «آه ! کاش می توانستم این یکشنبه را دوباره از نو شروع کنم» .


 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ
 

 

بیشتر بخوانید:
سلامتی و ناراحتی جسمی کودک 5 ساله 
توالت و حمام رفتن کودک 5 ساله 
خواب کودک پنج ساله 
تغذیه کودک 5 ساله
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.