آلرژی در کودکان، دلایل و درمان آن (بخش دوم)

کودکانی که عطسه می کنند و یا سرفه می کنند امکان دارد به آلرژی دچار شده باشند یا افرادی که دچار معده، گرفتگی یا تهوع می شوند پس از خوردن غذاهای خاص ممکن است آلرژی داشته باشند. هر کودک ممکن است دچار آلرژی شود ،و در کودکانی در خانواده با سابقه ی آلرژی رو به رو هستند شایع تر است.
پنجشنبه، 23 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلرژی در کودکان، دلایل و درمان آن (بخش دوم)
یادتان باشد بدون صحبت کردن با پزشک خود، داروهای ضدآلرژی بدون نسخه را به کودک تان ندهید.
آلرژی در کودکان، دلایل و درمان آن (بخش دوم)

محافظت از کودک در مقابل آلرژی‌‌ها

بهترین راهکارها و راهنمایی‌ها برای کاهش تماس کودک تان با شایع‌ترین مواد آلرژی‌زا می‌تواند به ترتیب زیر باشد:
هیره‌ها یا مایت‌ها: هیره‌ها در پارچه‌ها و فرش‌ها زندگی می‌کنند و در تمام اتاق‌های خانه حضور دارند. اما کودکان معمولاً در اتاق خواب، یعنی جایی که تشک‌ها و بالش‌ها عملاً در مالکیت مشترک با هیره‌ها هستند، در معرض آنها قرار می‌گیرند. اقدامات زیر ممکن است زمان‌بر باشند و انرژی زیادی بگیرند اما واقعاً می‌تواند به کاهش مشکل کمک کنند. کارشناسان معتقدند پدر و مادرهایی که این مراحل را انجام می‌دهند، ممکن است بهبود ۶۰ تا ۷۰ درصدی در آلرژی کودک خود مشاهده کنند و این به میزان قابل توجهی این مشکل را کاهش می‌دهد:
  • تشک کودک خود را با یک رویهٔ غیرقابل نفوذ از پارچه‌های دارای بافت محکم بپوشانید. این پوشش‌ها، برخلاف پوشش‌های پلیمر وینیل، مانعی ایجاد می‌کند که تنفس‌پذیر است و چروک نمی‌شود. از لحاف‌ها و روتختی‌های بزرگ و کرکی پرهیز و به جای آنها از پتوهای سبک استفاده کنید.
  • یک بار در هفته روتختی‌ها، رویهٔ تشک و ملافه‌ها را با آب داغ بشویید تا هیره‌ها کشته شوند.
  • از پر کردن اتاق فرزندتان با حیوانات عروسکی خودداری کنید، زیرا آنها آهن‌ربای جذب هیره‌ها هستند.
  • عروسکی را که فرزندتان نمی‌تواند بدون آن زندگی کند، به طور هفتگی در آب داغ بشویید یا آنها را شب تا صبح در فریزر قرار دهید تا هیره‌ها با سرمای یخچال کشته شوند.
  • هر هفته یا یک هفته در میان گردگیری کنید و جاروبرقی بکشید، اما اطمینان پیدا کنید وقتی این کار را انجام می‌دهید که کودک تان در اتاق نیست. گردگیری و جارو کشیدن، هیره‌های ته‌نشین‌شده در اتاق را به جنبش در می‌آورد.
  • کشیدن تی مرطوب هم می‌تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند.
  • در صورت امکان می‌توانید یک جاروبرقی با فیلتر هپا یعنی فیلتر جذب‌کنندهٔ گرد و خاک با راندمان بالا بخرید که حتی ذرات میکروسکوپی را که به راحتی از جاروبرقی‌های معمولی عبور می‌کنند در تله بیاندازد.
  • اگر فرزندتان آلرژی شدید به هیره دارد، جایگزین کردن فرش و موکت با یک کفپوش صاف مانند چوب سخت یا وینیل را مد نظر قرار دهید و فرش‌ها را هم از اتاقش خارج کنید.
  • در فصولی از سال که از دستگاه تهویهٔ مطبوع استفاده می‌کنید، فیلترهای آنها را هر ماه تمیز یا جایگزین کنید.
  • کانال‌های سیستم گرمایش خانه را هر پاییز تمیز کنید.

شورۀ حیوانات خانگی: اگر فرزند شما واقعاً به یک حیوان خانگی آلرژی شدید داشته باشد، تنها راه حل قطعی این است که آن حیوان را در خانه نگه ندارید که مطمئناً این تصمیم ساده‌ای نخواهد بود و قابل فهم است که بخواهید آن را تنها به عنوان آخرین راه چاره در نظر بگیرید. اما برای پایین نگه داشتن میزان شوره، حیوان خانگی خود را به طور منظم حمام دهید. می‌توانید شامپوهایی را که شورهٔ حیوانات را کاهش می‌دهد در فروشگاه حیوانات خانگی پیدا کنید. همچنین حیوان خانگی خود را از مبلمان و اتاق کودک دور نگه دارید و تا جای ممکن حیوانات را از محل خواب کودکان دور نگه دارید.

گرده: در طول فصل آلرژی، دوری از گرده‌های موجود در هوا می‌تواند تقریباً غیرممکن باشد. می‌توانید سعی کنید فرزندتان را در طول اوج فصل گرده‌افشانی، به ویژه در روزهایی که باد می‌وزد در داخل خانه نگه دارید و پنجره‌ها را ببندید، اما این تلاش ممکن است غیرمنطقی و ناممکن باشد. اگر کودک تان از خانه بیرون می‌رود، حتماً هر شب او را حمام دهید و موهایش را بشویید تا مواد آلرژی‌زای موجود در هوا را از بین ببرید. لباس‌هایش را هم در خشک‌کن لباس‌شویی خشک کنید و نه روی طناب رخت. همچنین کانال‌های سیستم تهویهٔ منتهی به اتاق خوابش را ببندید.

کپک: هنگامی که آب و هوا گرم و مرطوب است، به ویژه در یک محل مرطوب یا قسمت‌های دیگری از خانه که در آن رشد کپک زیاد است، از دستگاه رطوبت‌گیر و سیستم تهویهٔ هوا استفاده کنید. حمام تان آن را به طور منظم و با مواد گندزدای مهارکنندهٔ کپک مانند کمی سفیدکننده و آب یا یک محلول طبیعی مانند روغن درخت چای و آب بشویید. سعی کنید یک سیستم تهویهٔ مناسب تهیه کنید. کپک در اغلب موارد در کمدها، اتاق زیرشیروانی، زیرزمین، گلدان‌ها، یخچال، کابین دوش و سطل‌های زباله و زیر فرش‌ها یافت می‌شود.
 

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی در کودک

از آنجا که علائم آلرژی بینی خیلی شبیه علائم سرماخوردگی یعنی آبریزش بینی، آبریزش چشم یا ریزش اشک از چشم، سرفه، احتقان بینی و عطسه است، تشخیص این دو از یکدیگر می‌تواند دشوار باشد. با این حال، برخی علائم مشخصه برای آلرژی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید سؤالات زیر را از خودتان بپرسید تا متوجه شوید که کودک تان سرما خورده است یا آلرژی دارد:
  • آیا به نظر می‌رسد فرزند شما همیشه سرما خورده است؟ سرماخوردگی‌ها معمولاً طی یک هفته تا ۱۰ روز پایان می‌یابند اما آلرژی‌ها این‌طور نیستند.
  • آیا بینی کودک تان به طور مداوم گرفته است یا همیشه آبریزش دارد؟
  • آیا فرزند شما دائماً در حال مالیدن، پاک کردن یا فشار دادن بینی خود به سمت بالا، یعنی چیزی است که پزشکان آن را سلام آلرژیک می‌نامند؟
  • آیا مخاطی که از بینی کودک خارج می‌شود، شفاف و رقیق در مقابل مخاط زرد یا سبز و غلیظ است؟
  • آیا به نظر می‌رسد که کودک تان زیاد عطسه می‌کند؟
  • آیا چشم‌هایش دچار خارش، قرمزی و آبریزش است؟
  • آیا پوست زیر چشم او تیره یا بنفش یا آبی به نظر می‌رسد یعنی چیزی که پزشکان آن را کبودی آلرژیک می‌نامند؟
  • آیا کودک از طریق دهانش نفس می‌کشد؟
  • آیا کودک سرفه‌های خشک و مزمنی دارد؟
  • آیا پوست کودک تحریک شده یا راش قرمز و خارش‌داری زده است؟
اگر به یک یا چند مورد از این سؤالات پاسخ مثبت دادید، احتمال بالایی وجود دارد که فرزند شما به چیزی در محیط اطرافش حساسیت داشته باشد. همچنین کودکان مبتلا به آلرژی بینی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش، آسم و عفونت سینوس هستند.
 

داروها و آمپول‌های آلرژی برای کودک

اگر آلرژی کودک بسیار آزاردهنده شود، پزشک کودک تان ممکن است داروهای آنتی‌هیستامین یا اسپری استروئید اﺳﺘﻨﺸﺎقی را پیشنهاد کند و یک نسخه تجویز کند. اما یادتان باشد بدون صحبت کردن با پزشک خود، داروهای ضدآلرژی بدون نسخه را به کودک تان ندهید. همچنین بسیاری از داروهای جدیدتر آلرژی عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار دارند، هرچند این داروها برای کودکان زیر شش ماه تأیید نشده‌اند.
اگر آلرژی کودک شما را واقعاً به ستوه آورده است، متخصص آسم و آلرژی ممکن است آمپول‌های آلرژی یا ایمونوتراپی را پیشنهاد دهد، اما معمولاً تا زمانی که کودک چهار تا شش ساله شود، این کار را نمی‌کنند، هرچند گهگاه استثناهایی برای کودکان کوچک‌تر، مانند کودکان مبتلا به آسم شدید وجود دارد.

آمپول‌های آلرژی در مطب پزشک تزریق می‌شود و حاوی مقادیر اندکی از مادهٔ آلرژی‌زای مجرم مانند گرده، هیره یا شوره است که به بدن کودک تان کمک می‌کند تا به مرور زمان به این ماده عادت کند. در مورد آمپول‌های آلرژی، روال معمول درمان به شکل زیر است:
  • فرزندتان آمپول‌ها را برای حدود چهار تا شش ماه به طور هفتگی دریافت می‌کند، تا زمانی که به اندازه‌ای در معرض مادهٔ آلرژی‌زا قرار گرفته باشد که بدنش یاد بگیرد تا جای ممکن آن را تحمل کند.
  • او سپس به مدت چهار تا شش ماه آمپول‌ها را یک یا دو بار در ماه دریافت می‌کند.
  • بعد از آن برای یک سال تزریق ماهانهٔ آمپول‌ها را خواهد داشت.
  • بعد از آن، پزشک نیاز به درمان‌های بیشتر را ارزیابی می‌کند.
  • اگر آمپول‌ها مفید و مؤثر بوده باشند، فرزندتان ممکن است سال‌ها به دریافت آنها ادامه دهد.

منبع : سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
آلرژی در کودکان
پیدا و پنهان آلرژی ها
آلرژی ها در کودکان
حساسیت‌های غذایی در کودکان
روش های مقابله با آلرژی در کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.