تشخیص علائم بارداری

تمام زنان و بانوان بعد از هر بار اقدام به بارداری منتظر دیدن تغییر حالات و بروز علائم بارداری در بدن خود هستند. برای این که بتوانید این نشانه ها بدرستی تشخیص دهید، ابتدا باید بدانید که نشانه حاملگی چیست، چگونه باید آنها را تشخیص داده و تعبیر کنید. با ما همراه باشید.
جمعه، 31 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص علائم بارداری
تهوع صبحگاهی یکی از علائم اولیه و البته شایع بارداری است که تقریباً بیشتر مادران باردار آن را تجربه می کنند.
 

مقدمه

باردار شدن به معنای آغاز یک دوره جدید در زندگی بانوان است. دوره ای که علی رغم تمام شیرینی ها، لذت ها، هیجان ها و ... گاهی با سختی ها و دشواری هایی نیز همراه خواهد بود. آغاز این دوره شگفت انگیز با نشانه حاملگی همراه خواهد بود. به همین دلیل یک سوال رایج در ذهن اغلب بانوان این است که نشانه حاملگی چیست. در پاسخ به پرسش نشانه بارداری چیست باید به شما بگوییم آغاز بارداری با علائمی همراه خواهد بود که برخی از آنها به صورت نشانه حاملگی قبل از پریود یا نشانه های حاملگی در هفته اول حتی پیش از رسیدن موعد مقرر قاعدگی بروز خواهند کرد درصورتی که برخی دیگر با پیشرفت بارداری در هفته های بعدی خود را نشان خواهند داد. اگر به دنبال کسب اطلاعات کامل درمورد نشانه های حاملگی هستید، با ما همراه باشید.
 

قطع قاعدگی

بدون شک دیده نشدن خون ریزی قاعدگی یکی از اولین نشانه های حاملگی محسوب می شود، گرچه همیشه این طور نخواهد بود و به انواع علل گوناگون پزشکی همچون کیست تخمدان ممکن است قاعدگی شما قطع شده یا دچار بی نظمی گردد. اگر خون ریزی ماهانه در موعد مقرر رخ نداد چند روز صبر کنید، سپس انجام تست بارداری می تواند حقیقت را روشن کند. به یاد داشته باشید که استفاده از تست های بارداری همانند بی بی چک در همان روز موعد مقرر قاعدگی امکان خطا را افزایش می دهد، زیرا ممکن است باردار باشید اما به این علت که سطح هورمون hCGβ هنوز به مقادیر قابل ملاحظه نرسیده است، جواب تست منفی نشان داده شود. لازم به ذکر است که اگر پاسخ تست مثبت بود، اما در ماه بعد شما دچار درد بسیار شدید شکمی شدید که ممکن است با لکه بینی نیز همراه گردد، این مورد می تواند از جمله نشانه های حاملگی خارج رحم باشد که نیاز به اقدامات فوری پزشکی خواهد داشت.
 

خستگی

به یاد بسپارید، هر سلولی که در فرزندتان رشد می‌کند، از انرژی شما حاصل می‌شود. درواقع پرورش یک موجود زنده درون بدن کار ساده ای نیست! برخی معتقدند که نوسانات هورمونی در دوران بارداری در افزایش میزان خستگی و ضعف نقش دارد. افزایش چشمگیر سطح هورمون پروژسترون در خون نیز می ­تواند مؤثر باشد. بنابراین اگر شب هنگام حین تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ­تان، از شدت خستگی بیحال شدید، تعجب نکنید.
 

تهوع و استفراغ

تهوع صبحگاهی یکی از علائم اولیه و البته شایع بارداری است که تقریباً بیشتر مادران باردار آن را تجربه می کنند و گاهی به دلیل مصرف بعضی مواد غذایی یا برخی بوها و حتی خود بخود و بی دلیل موجب استفراغ نیز می شود. علت اصلی تهوع بارداری ورود هورمون hCGβ و یا گنادوتروپین جفتی انسان به درون خون مادر است. بعد ها با پیشرفت بارداری سایر نوسانات هورمونی و مواردی همچون حساس شدن بیش از حد حس چشایی و بویایی نیز این این عارضه را تشدید می کند. برخی باورها تهوع زودهنگام بارداری را نشانه حاملگی در روزهای اول درحالی که برخی دیگر تهوع بیش از حد را نشانه های حاملگی پسر می دانند. در این میان لازم به ذکر است شاید یکی از علائم اولیه بارداری تهوع باشد اما بدون شک به جنسیت جنین هیچ ارتباطی ندارد.
 

درد و تورم سینه ها

بسیاری از مادران در پاسخ به پرسش اولین نشانه حاملگی چیست می گویند ابتدایی ترین چیزی که قبل از موعد پریود متوجه شدند، درد و حساسیت سینه هایشان بوده است.
 

ضعف و سرگیجه

در اوایل بارداری، احساس سبکی سر، احتمالا به این علت است که بدن هنوز خون کافی برای پر کردن سیستم گردش خون که به سرعت در حال گسترش است، تولید نکرده است. بدن هم اکنون باید نیازهای دو نفر را بر طرف کند، هم مادر و هم جنین. به همین دلیل در حدود هفته 12 بارداری یا در سه ماهه ی دوم، رحم در حال رشد ممکن است به عروق خونی بدن مادر فشار وارد کند، به خصوص هنگامی که مادر به پشت بخوابد. بعلاوه در دوران بارداری، پروژسترون سبب افزایش جریان خون به سمت جنین می شود. در نتیجه فشار خون کاهش یافته و جریان خون در مغز نیز کاهش پیدا می کند. این مساله باعث ایجاد سرگیجه در مادران باردار می گردد.
 

سردرد

ممکن است از خودتان بپرسید که سردرد در حاملگی نشانه چیست. اغلب سردردهای دوران بارداری ناشی از تغییرات هورمونی است. یائسگی و حاملگی نیز از جمله عوامل محرک سردرد به شمار می روند. به همین علت برخی از خانم های باردار در این دوران سردردهای زیادی را تجربه می کنند. در صورت داشتن سابقه قبلی احتمالا سردرد شما در طول اولین هفته های بارداری تشدید خواهد شد ولی معمولا این عارضه به تدریج کاهش یافته و در طول دومین و سومین سه ماهه بارداری به طور کامل از میان می رود. این سردردها خطری برای جنین به همراه ندارند ولی معمولا برای مادر آزاردهنده اند.

با گذشت چند روز از زمان اقدام به بارداری بر روی نشانه ها و علائم بدن خودتان ریز بین می شوید و بدون شک می خواهید بدانید نشانه حاملگی چیست. اکنون با خواندن این مطلب درمورد برخی از نشانه های زودهنگام بارداری اطلاعاتی را کسب کردید. به صدای بدن تان گوش کنید، کدام یک از نشانه ها را می بینید؟

منبع: نی نی پلاس


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.