چگونه نوع موی خود را تشخیص دهیم؟ (بخش دوم)

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای همۀ ما پیش بیاید این است که چه نوع مویی داریم. دانستن نوع مو به انتخاب شامپوی مناسب و مدل مو، کمک زیاد می کند. در بخش اول این مقاله به برخی نکات در زمینۀ نحوۀ تشخیص نوع مو اشاره کردیم، در این بخش نیز روش های دیگری را برای شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه نوع موی خود را تشخیص دهیم؟ (بخش دوم)
 با چند آزمایش ساده نوع موی خود را تشخیص دهید

با این روش ها میزان چرب بودن موهای خود را مشخص کنید:

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و نرم کننده موهای خود را مانند همیشه بشویید. بعد از شستن موها سعی کنید از فعالیت هایی که موجب تعریق می شوند اجتناب کنید.
 

2. اجازه دهید موهایتان در معرض هوا خشک شوند

خشک کردن موها با سشوار می تواند در نتیجۀ آزمایش ما اثر گذار باشد، پس بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید. همچنین نباید پس از شستن و آبکشی موها چیزی به موهای خود بزنید.
 

3. پس از شستن موها و قبل از آزمایش یک شب صبر کنید

اجازه دهید پس از حمام کردن و شستشوی موها، بین 8 تا 12 ساعت موهایتان در همین حالت باقی بمانند. یعنی نه در این ساعات چیزی به موهایتان بزنید و نه دوباره آن ها را بشویید تا موهایتان به صورت طبیعی چرب شوند.
 

4. میزان چرب بودن موهایتان را بررسی کنید

صبح و پس از برخواستن از خواب، یک دستمال کاغذی بردارید و آن را بر روی موهای جلوی سر خود فشار دهید. دستمال را تنها فشار داده و از کشیدن آن بر روی موهای خود خوددرای کنید. سپس همین کار را بر روی موهای پشت سر خود نیز انجام دهید.
 
موی چرب: اگر متوجه شدید دستمال کاملاً چرب شده، بدانید موی چربی دارید.
موی نسبتاً چرب: اگر تنها ردی از چربی بر روی دستمال مشاهده کردید، پس موهایتان نسبتاً چرب است.
موی خشک: اگر با وجود گذاشتن دستمال، متوجه چربی بر روی آن نشدید، احتمالاً موهای خشکی دارید.

البته گاهی اوقات برخی قسمت های سر چرب و برخی خشک هستند که در این مواقع می گوییم موهایتان ترکیبی از موهای خشک و چرب است.
  
برای تشخیص قابلیت ارتجاع موها، روش های زیر را دنبال کنید:

1. یک رشته موی خشک را از سر خود جدا کنید

توجه داشته باشید مویی که تازه شسته شده و با حوله خشک شده است، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. همچنین باید مو را به طور کامل و از ریشه جدا کنید و موی نصفه به درد کار ما نمی خورد. البته لازم نیست با زور موهایتان را از سر جدا کنید، بلکه معمولاً با دست کشیدن آرام نیز برخی موها به راحتی از سر جدا می شوند.

همچنین بهتر است پس از شستشوی موها و قبل از آزمایش از مالیدن هر نوع حالت دهنده به موی خود خودداری کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
 

2. موی خود را بکشید

مو را با دست خود به نحوی بگیرید که ابتدایش در یک دستتان باشد و انتهایش در دست دیگرتان. سپس به آرامی مو را از هر دو طرف بکشید.
 
مو را دفعتاً و خیلی سریع نکشید. مو در نهایت پاره خواهد شد اما ما می خواهیم با این کار قابلیت ارتجاع موهایمان را مشخص کنیم پس باید کم کم نیروی وارده به مو را افزایش دهیم تا ببینید در چه مرحله ای مو پاره خواهد شد.
 

3. ببنید چه اتفاقی برای مویتان می افتد

وقتی مو را از دو طرف می کشید، ببینید آیا مانند یک لاستیک کشیده می شود یا خیر، همچنین وقتی مو از وسط پاره می شود با دقت به آن نگاه کنید. موهایی که به شدت قابلیت ارتجاع دارند، خصوصاً وقتی مرطوب هستند تا 50 درصد کش می آیند و پس از آن پاره می شوند.
 
قابلیت ارتجاع زیاد: اگر مویتان قبل از پاره شدن تا حد زیادی کش آمد بدانید مویی با قدرت و امیزان ارتجاع بالایی دارید.
قابلیت ارتجاع متوسط: اگر مو قبل از پاره شدن تا حدودی کش آمد و سپس پاره شد، پس قابلیت ارتجاع موهایتان در حد متوسط است.
قابلیت ارتجاع پایین: اگر به محض اینکه به آرامی موی خود را از دو طرف کشیدید، مو پاره شد، احتمالاً موهایی با قابلیت ارتجاع کم و نسبتاً ضعیف دارید.
 
برای مشخص نمودن میزان مجعد بودن موهایتان از این روش ها استفاده کنید: 

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و نرم کنندۀ ملایم به خوبی موهایتان را شسته و آبکشی کنید.
 

2. اجازه دهید موهایتان خشک شوند

استفاده از سشوار برای خشک کردن موها ممکن است نتیجۀ آزمایش ما را تحت تأثیر قرار دهد، پس بهتر است موهایتان را با حوله خشک نموده و سپس اجازه دهید رطوبت باقی مانده خود به خود خشک شود.
 

3. میزان مجعد بودن موهایتان را تعیین کنید

آندرو واکر که آرایشگری حرفه ای محسوب می شود، سیستمی را برای تعیین نوع مو بر اساس مقدار و الگوی مجعد بودن، ابداع نموده است. در این سیستم موها در انواع مختلفی از صاف گرفته تا فرفری، طبقه بندی می شوند.
 
1. موی صاف: مویی که هیچ گونه موجی نداشته باشد.
2. موی موج دار: مویی که مقداری موج دارد ولی به حدی نیست که بتوان به آن موی مجعد گفت.
3. موی مجعد: اگر مو را از سر جدا کنید می بینید شبیه S انگلیسی است.
4. موی فر: مو به شدت فر است و احتمالاً شبیه Z باشد. این مدل مو ممکن است تا 75 درصد کوتاه تر از بلندی واقعی خود به نظر برسند.
  

4. با استفاده از سیستم LOIS نوع موهای خود را معین کنید

سیستم LOIS در واقع سیستمی است که می توانید با کمک آن به جنس و ضخامت موهای خود پی ببرید. در این روش موهای شما با حروف انگلیسی L (دارای خمیدگی)، O (مجعد)، L (صاف) و S (مواج) مقایسه می شود. برای استفاده از این روش برای تعیین نوع موی خود ابتدا یم رشته مو از سر خود جدا نموده و آن را با یک دست بگیرید. سپس موی خود را با حروف انگلیسی که در بالا به آن ها اشاره شد مقایسه کنید.
 
L: موهی شما شبیه یک L  است، یعنی شاهد زاویه ای بر روی موی خود هستید و به عبارتی مو از وسط تا شده است. تقریباً این نوع موها حالت زیگزاگی دارند.
 
O: موی شما در این حالت به شک O است و یا حتی ممکن است از چندیدن O تشکیل شده باشد.
 
I: ممکن است موی شما صاف باشد که در این حالت شبیه I خواهد بود.
 
S: موی شما در این وضعیت موج دار و مجعد بوده و شبیه یک S خواهد بود.
 
ترکیبی: ممکن است موی شما ترکیبی از دو یا چند مورد بالا باشد. برای اینکه ببینید موی شما از کدام نوع است، بهتر است آن را با این 4 حرف انگلیسی مقایسه نمایید، احتمالاً موی شما به یکی از این حروف شبیه تر است. پس همان را به عنوان نوع موی خود در نظر بگیرید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.