چگونه نوع موی خود را تشخیص دهیم؟ (بخش اول)

شاید شما نیز همیشه در انتخاب شامپو و یا مدل مو مردد شده اید، چرا که نوع موی خود را نمی شناسید. پس حتماً برای شما جالب خواهد بود که روش هایی را بیاموزید تا با کمک آن ها به نوع موی خود پی ببرید. در این مقاله تلاش می کنیم شما را با این تکنیک های ساده آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه نوع موی خود را تشخیص دهیم؟ (بخش اول)
با مشخص کردن نوع مو، بهترین شامپو و مدل مو را برای خود انتخاب کنید.

مقدمه

تعیین نوع مو کمک می کند تا بهترین شامپو، نوع مراقبت و مدل را برای موهای خود انتخاب کنید. تعیین نوع مو مستلزم تشخیص شرایط مختلف موها از جمله، تراکم (پر پشتی)، بافت، تخلخل (قدرت موها برای حفظ رطوبت)، قابلیت ارتجاعی و میزان مجعد بودن موهاست. در ادامه روش هایی ساده برای تشخیص نوع مو را بیان می کنیم.
 
برای تعیین میزان تراکم موها روش های زیر را دنبال کنید:

1. مقابل آینه رفته و فرق سر خود را باز کنید

برای باز کردن فرق می توانید به راحتی آن ها را با انگشتان خود فرق نموده و یا از یک شانه استفاده کنید. موهای خود را به دو بخش تقسیم کنید. اگر موهای بلندی دارید می توانید با گیر سر موهایتان را در یک طرف نگه دارید.
 

2. دسته ای از موهای خود در یک طرف سرتان را با دست نگه دارید

بخشی از موها را که در دست گرفته اید در زوایای مختلف حرکت دهید به نحوی که بتوانید ریشه های موهای خود را از چندین زاویه ببینید.
برای بررسی بهتر لازم است نور اتاق نسبتاً زیاد باشد. اگر کسی بتواند نور یک چراغ قوۀ قوی مانند فلاش گوشی را بر روی موهای شما بیاندازد، مطمئناً بهتر می توانید میزان تراکم موهایتان را بررسی کنید.
 

3. تراکم موهای خود را تخمین بزنید

تراکم مو به این معنی است که چه تعداد مو در سر شما وجود دارد. برای پی بردن به این موضوع باید به ریشۀ موها و پوست سر خود نگاه کنید. چه مقدار از پوست سر خود را در یک اندازۀ مشخص می بینید؟ به عبارتی پوست سرتان چه قدر پر و یا خالی از موست؟
 
قطعاً انتظار نمی رود بتوانید تمام موهای خود را بشمارید، اما می توانید خودتان میزان پرپشتی و یا تنکی موهایتان را به صورت اجمالی تشخیص دهید.
 
 موهای پرپشت: اگر مساحت پوست سری که بدون موست بسیار کوچک است، بدانید موهای پر پشتی دارید.
تراکم متوسط: اگر مقداری از پوست سرتان سفید است اما مساحت آن خیلی زیاد نیست، تراکم موهای شما متوسط است.
موهای کم پشت: اگر پوست سرتان به راحتی دیده شده و مساحت پوست بدون مو زیاد است، مویی کم پشت دارید.
 
به این ترتیب می توانید میزان پر پشتی و یا کم پشتی موهای خود را تشخیص دهید.
 
با این روش ها بافت و میزان ضخامت موهایتان را مشخص کنید:

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و مثل همیشه، موهای خود را بشویید. ضمناً سعی کنید بعد از حمام رفتن و قبل از انجام آزمایش از فعالیت هایی که موجب عرق کردن و کثیف شدن مجدد موها می شود، اجتناب کنید.
 

2. اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شوند

استفاده از سشوار برای خشک کردن مو ممکن است حالت و بافت موهای شما را تغییر دهد، پس بهتر است با حوله آب موهای خود را گرفته و اجازه دهید خودشان خشک شوند.
 

3. یک نخ خیاطی به طول تقریبی 20 سانتیمتر ببرید

باید این نخ یک نخ معمولی باشد و نازک تر و یا ضخیم تر نباشد. پس به سراغ وسائل خیاطی رفته، یک نخ معمولی انتخاب نموده و حدود 20 سانتی متر از آن را با قیچی ببرید.
 

4. یک مو از سر خود جدا کنید

سعی کنید یک موی کامل را از ریشه بکنید. قرار است میزان ضخامت موهای خود را تعیین کنید، پس بهتر است مو را از بحشی جدا کنید که تقریباً بیشتر موهای سرتان شبیه آن باشد. بهترین قسمت برای این کار ناحیۀ جلوی سر است.
 
یادتان باشد مویی که جدا می کنید باید خشک بوده و هیچ حالت دهنده ای روی آن زده شده نباشد. اگر به سر خود ژل یا تافت زده اید بهتر است قبل از این آزمایش حتماً موهای خود را شسته و خشک کنید تا نتیجۀ آزمایش دقیق تر شود.
 

5. مو و نخی که از قبل آماده کرده اید را در کنار هم و روی یک کاغذ سفید قرار دهید.

لازم است از یک کاغذ کاملاً سفید و بی خط استفاده کنید تا بتوانید رشته نخ که البته نباید سفید باشد و مو را به آسانی با یکدیگر مقایسه کنید.
 

6. رشته مو و نخ را به خوبی با یکدیگر مقایسه کنید

وقتی مو و نخ را بر روی کاغذی کاملاً سفید قرار دادید، حالا باید با استفاده از یک ذره بین و چیزی شبیه به آن به مقایسۀ آن دو با هم بپردازید.
 
موی نازک: اگر موی شما از نخ باریکتر بود، معلوم می شود موی نازکی دارید.
ضخامت متوسط: اگر موی شما تقریباً به اندازۀ نخ ضخامت دارد، پس ضخامت موی شما متوسط است.
موی ضخیم: اگر موی شما ضخیم تر از نخ بود، پس مشخص است موهای ضخیمی دارید.
 
برای بررسی تخلحل موها به این روش عمل کنید:

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و سپس یک نرم کننده، مثل همیشه موهای خود را بشویید. مطمئن شوید تمام مواد شیمیایی مانند ژل و تافت و غیره، به خوبی از موهای شما پاک شده اند.
 

2. با استفاده از یک حوله موهای خود را خشک کنید

ابتدا موهای خود را شانه کنید و سپس با به آرامی و با یک حوله نرم موهایتان را خشک کنید. موهای خود را خیلی خشک نکنید، چرا که در این صورت نمی توانید میزان تخلخل آن ها را مشخص کنید.
 

3. موهای خود را با دستانتان لمس کنید

قسمتی از موهای خود را با دست گرفته و دستان خود را از ریشه بالای موها به آرامی بکشید.
 
تخلخل کم: اگر پس از خشک کردن موها با حوله رطوبت زیادی بر موها باقی نماند و تقریباً خشک شد، مشخص است که تخلخل (نفوذ پذیری) موهایتان کم است. (یعنی رطوبت کمی را در خود حفظ می کند)
تخلخل متوسط: اگر پس از خشک کردن، موها همچنان مرطوب بود اما حالت چسبندگی نداشت، بدین معناست که تخلخل موهای شما در حد متوسط است. (یعنی مقدار متوسطی از رطوبت را در خود حفظ می کند)
تخلخل زیاد: اگر پس از شستشو م خشک کردن باز هم موهایتان مرطوب بود و به هم می چسبید، بدانید که تخلخل موهای شما بالاست. (یعنی میزان زیادی رطوبت به خود جذب می کند)
 

4. موی خود را در یک کاسۀ آب شناور کنید

یک مو از سرتان جدا کرده و در یک ظرف بزرگ و پر از آب قرار دهید. یادتان باشد که ظرف باید بزرگ باشد تا مو با دیواره های آن برخورد نکند. سپس با دقت مشاهده کنید چه اتفاقی برای مویتان می افتد.
 
تخلخل کم: اگر مو بر روی آب باقی ماند اصلاً در آب فرو نرفت، تخلخل موهایتان کم است.
تخلخل متوسط: اگر پس از گذشت مدت زمانی مو به زیر آب رفت، این امر حاکی از تخلخل متوسط موهایتان است.
تخلخل بالا: اگر مو سریعاً به کف ظرف رفت، مطمئن باشید تخلخل موهایتان بالاست.

منبع: سایت ویکی هاو


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.