درد سمت راست شکم در بارداری

دوران بارداری با تمام شیرینی ها و هیجاناتی که دارد، ممکن است سختی ها و مشکلاتی را برای خانم های باردار به همراه داشته باشد. یکی از دردهای نسبتاً شایع در این دوران، درد در ناحیۀ سمت راست شکم است. در این مقاله به برخی علل شایع این درد اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 7 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
درد سمت راست شکم در بارداری
رفلاکس معده، یبوست و نفخ در بارداری شایع هستند.
 

مقدمه

بارداری موجب تغییرات زیادی در سبک زندگی و همچنین بدن شما می شود. اگرچه دوران بارداری دورانی لذت بخش و با هیجان است، اما گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آید که ممکن است خانم باردار را کلافه کند.
 
اضافه وزن، مشکلات گوارشی و دیگر تغییرات جسمی که همزمان با رشد جنین ممکن است افزایش نیز یابند، ممکن است مشکلات را برای مادر ایجاد کنند.
 
درد سمت راست شکم در بارداری معمولاً موضوعی نیست که شما را نگران کند. این درد ممکن است علت مختلفی داشته باشد که معمولاً موقتی بوده و به سادگی قابل مدیریت است.
 
با این وجود در برخی اوقات این درد ممکن است ناشی از مشکلی جدی باشد. ممکن است در چنین مواردی نیاز به اقدامات پزشکی داشته باشید. در ادامه به نکاتی دربارۀ درد سمت راست شکم در بارداری می پردازیم. با ما همراه باشید.

درد سمت راست شکم در بارداری
 

علل رایج درد طرف راست بدن در بارداری

1. کشیدگی عضلات
وقتی بدنتان می خواهد خود را با شرایط جدید ناشی از بارداری تطبیق دهد، خصوصاً اگر بارداری اولتان باشد، بسیاری از ماهیچه های بدن رشد می کنند (از جمله سینه ها، پاها، شکم و ...) و در نتیجه وزنتان افزایش می یابد. برای بیشتر زنان اضافه وزن 11 تا 15 کیلویی در دوران بارداری طبیعی است.
 
لازم است بدانید این افزایش وزن برای سلامت مادر و جنین ضروری است. اما همین اضافه وزن می تواند موجب کشیدگی عضلات شود. این موضوع در سه ماهۀ دوم و سوم بارداری شایع تر است.
 
وقتی وزنتان زیاد می شود و از سویی برای بغل کردن بچه و یا برداشتن چیزی از زمین خم می شوید، به ماهیچه هایتان فشار می آید و همین ممکن است باعث احساس درد در ناحیۀ سمت راست بدنتان گردد.
 
2. درد رباط گردن رحم
در زمان بارداری رحم شما درست مانند یک بالن باد می شود. رباط گردن رحم شبیه طنابی است که کمک می کند رحمتان در جای خود بماند و به عبارتی آن را نگه می دارد. هر چه با رشد جنین رحم بزرگ تر شود، این رباط نیز کشیده تر می شود.
 
گاهش اوقات این رباط خیلی کشیده شده و در نتیجه تحریک پذیر می شوند. بنابراین ممکن است احساس دردی شدید و یا گرفتگی در این ناحیه کنید. این موضوع معمولاً در سه ماهۀ دوم بارداری اتفاق می افتد زیرا هم جنین رشد می کند و هم حجم مایع آمنیوتیک افزایش می یابد.
 
درد رباط رحم ممکن است بیشتر پس از بیدار شدن از خواب و یا وقتی حرکت سریعی می کنید، اتفاق بیافتد. حتی سرفه و یا عطسۀ شدید نیز ممکن است موجب درد در رباط رحم شود.
 
3. مشکلات گوارشی
رفلاکس معده، یبوست و نفخ در بارداری شایع هستند. این موارد ممکن است موجب درد در ناحیۀ سمت راست شکم شما شوند.
 
بالا و پایین شدن هورمون ها در دوران بارداری موجب مشکلات گوارشی می شود. تغییرات هورمونی در سه ماهۀ اول و دوم بارداری شایع تر است.
 
در سه ماهۀ سوم بارداری تغییرات هورمونی کمتراتفاق می افتد اما با این حال بزرگ شدن رحم می تواند به سیستم گوارشی، از جمله معده و روده ها فشار وارد کند.
 
با مصرف بیشتر آب و مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، عدس، برنج قهوه ای و جو، می توانید تا اندازۀ زیادی دردهای گوارشی خود را تسکین دهید.
 
4. انقباضات برکستون هیکس
اتقباضات برکستون هیکس در واقع انقباضاتی کاذب هستند و دقیقاً شبیه انفباضات رحمی در هنگام زایمان هستند. این انقباضات در سه ماهۀ سوم بارداری شایع تر بوده و حتی ممکن است قبل از آن نیز حس شوند.
 
انقباضات برکستون هیکس مثل سفت شدن و یا کشیدیگی در ناحیۀ پایین معدۀ شما حس می شود. این انقباضات در حالت نرمال و طبیعی دردناک نیستند اما کشیدگی ممکن است موجب دردی خفیف در سمت راست بدنتان شود. انقباضات برکستون هیکس بر خلاف انقباضات زایمان:
 
- ممکن است با تغییر وضعیت از بین بروند
- نزدیک به یکدیگر نیستند
- با گذشت زمان قوی تر نمی شوند.

درد سمت راست شکم در بارداری
 

برخی علل جدی تر درد سمت راست بدن در بارداری

1. حاملگی خارج رحمی
در حاملگی خارج رحمی تخمک بارور شده خارج از رحم شروع به رشد می کند. بارداری سالم و نرمال تنها می تواند در رحم اتفاق بیافتد. حاملگی خارج رحمی می تواند سلامت مادر را تهدید کند.
 
این شرایط می تواند به دردی شدید در سمت راست شکم منجر شود. این درد در همان روزهای اول بارداری و حتی پیش از آنکه خودتان از بارداری تان مطلع شوید، اتفاق می افتد. همچنین ممکن است در بارداری خهارج رحمی دردهای زیر را نیز تجربه کنید:
 
- درد شدید معده
- خونریزی کم یا زیاد
- خونریزی به رنگ قرمز یا قهوه ای
 
اگر چنین شرایطی دارید بهتر است هر چه سریعتر موضوع را با پزشک در میان بگذارید. گاهی اوقات بارداری خارج رحمی باید پیش از آسیب دیدن بدنتان خاتمه یابد. حاملگی بلافاصله پس از پایان حاملگی خارج رحمی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
 
2. سقط جنین
درد شدید در قسمت پایین و سمت راست شکم، همراه با برخی علائم دیگر ممکن است حاکی از سقط جنین باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:
 
- لکه بینی و یا خونریزی
- درد شدید در زیر شکم
- درد پایین کمر

اگر در سه ماهۀ اول بارداری هستید، احتمال سقط جنین بیشتر است. گاهی اوقات سقط جنین حتی قبل از اینکه از بارداری تان مطلع شوید اتفاق می افتد. البته سقط جنین اتفاقی شایع است و در حدود 15 درصد از زنان اتفاق می افتد.
 
3. آپاندیسیت
آپاندیسیت عفونت و یا التهاب آپاندیس است گه در 0.05 از زنان باردار اتفاق می افتد. از آن جا که این مشکل در بارداری شایع نیست، باید بتوانید علائم آن را از دیگر مشکلات تشخیص دهید.  
 
آپاندیسیت می تواند خطرناک باشد زیرا در صورت عدم درمان ممکن است متورم شده و بترکد. ترکیدن آپاندیس موجب پخش شدن سم هایی خطرناک در کل بدن خواهد شد. آپاندیسیت ممکن است در هر زمانی از بارداری اتفاق بیافتد.
 
آپاندیسیت معمولاً موجب درد در ناحیه پایین و سمت راست شکم می شود. همچنین علائم زیر نیز ممکن است مشاهده شوند:
 
- حالت تهوع
- استفراغ
- کاهش اشتها
- تب
 
4. سنگ کیسه صفرا
کیسۀ صفرای شما ممکن است در هنگام بارداری دچار مشکل شود. این کیسۀ گلابی شکل در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. کیسۀ صفرا به هضم چربی کمک می کند. گاهی اوقات مایع درون کیسۀ صفرا ممکن است تبدیل به سنگ هایی سخت شود.
 
تولید سنگ کیسۀ صفرا در دوران بارداری شایع تر است، زیرا دستگاه گوارش در ایام بارداری کندتر کار می کند. سنگ سفرا در هر زمانی از بارداری ممکن است تولید شود. برخی ا علائم ابتلا به سنگ کیسۀ صفرا از این قرارند:

- حالت تهوع
- استفراغ
- کاهش اشتها
- تب
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.