با این صفات خوب خوشبخت شوید

خوب شدن زیاد سخت نیست به شرطی که دارای خصوصیات مثبت باشید و نگاه مثبتی به دنیا و اطراف آن داشته باشید. اگر در زندگی مشترک این نگاه را داشته باشید، شک نکنید که خوشبخت خواهید شد. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
با این صفات خوب خوشبخت شوید
یکی از عوامل مهمی که نقش پررنگی در خوشبختی دارد، قدردانی کردن از یکدیگر است.
 

مقدمه 

چرا برخی از افراد از زندگی خود این همه احساس رضایت دارند و الگوی خوبی ها و نماد خوشبختی در بین ما انسانها هستند…. و خیلی از این سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد و می‌خواهید بدانید که چرا برخی افراد خوشبخت هستند و احساس رضایتمندی دارند؛ باید بگوییم که آنها توانستند روی خودشان کنترل داشته باشند و رفتارهای خودشان را بر اساس آنچه که دین اسلام دستور داده است تنظیم کنند. برای خوشبخت شدن لازم است که زوجین این خصوصیات فردی و شخصی را داشته باشند تا بتوانند در برابر سختی ها و سردی ها و گرمی های زندگی، کمر خم نکنند. 
 

خصلت هایی که موجب خوشبختی می شود

1. دینداری و متدین بودن
چرا زندگی برخی افراد این همه آشفته است و نمی‌توانند روی رفتارها و نگاه های خود کنترل داشته باشند؟ریشه یابی این مشکلات به بی دینی افراد بر می گردد؛شوهری که تقوی نداشته باشد کارهای انجام می‌دهد که باعث افسردگی و ناراحتی زن می‌شود.مثلا؛ همسرش را مسخره می‌کند، کتک می‌زند، به خانواده او بی احترامی می‌کند و دنبال ناموس دیگران میرود.برای خانم نیز همین گونه است. اگر دیندار نباشد به راحتی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و زندگی را برای شوهرش به جهنمی سوزان تبدیل می‌کند. اولین ویژگی یک زوج شایسته این است که دیندار باشند. 

شخصی به امام باقر (علیه السلام) نامه نوشت و درباره ی مردی که از او دخترش را خواستگاری کرده بود مشورت خواست؟ حضرت فرمودند:هر کس برای خواستگاری دختر شما آمده، به دین و امنیت داری او راضی شدید، هر کس که باشد به او دخترت را تزویج کن و اگر این کار را نکنی در زمین فتنه زیاد می‌گردد. [1]

توجه؛ علت اصلی کمرنگ شدن عشق در زندگی مشترک بر می‌گردد به کم تقوا بودن زوجین، اگر هر دو نفر با تقوا باشند زندگی روی خوش خود را به آنها نشان خواهد داد. 
 
2. خوش رفتار بودن
هیچ چیز در زندگی زناشویی، مهم تر از خوش رفتاری نیست. صفای زندگی به احترام متقابل است که در سایه خوش رفتاری به وجود خواهد آمد. شما با سرمایه و دارایی خود نمی‌توانید تمام مردم و به خصوص همسرتان را راضی کنید، اما می توانید با خوش رفتار و خوش اخلاقی خود آنها را تامین کنید و در کنار آنها از وجود عشق و محبت در زندگی خود بهره مند شوید. در دین اسلام هم سفارش شده اگر خواستگار شما شخصی با اخلاق است به او جواب رد ندهید. [2] 

برای محکم کردن بنیان خانواده و تداوم آن ،زن و شوهر باید با خوش رفتاری، مسالمت و مهربانی با یکدیگر برخورد کنند و از اعمالی که سبب ایجاد نفرت، کینه، غم و اندوه می‌شود، بپرهیزند.‌[3] 

توجه؛ زندگی با افرادی که بد اخلاق هستند هیچ آرامشی ندارد اما زندگی با افراد خوش اخلاق سبب می‌شود تا عشق و علاقه در زندگی جریان پیدا کند. 
 
3. عفت زبان داشتن
زبان یک وسیله ای است که بسیار ارزشمند. و مفید فایده است، به شرطی که در مسیر درست قرار بگیرد. اگر زن و شوهر از زبان یکدیگر در امان نباشند و دائما به یکدیگر فحش و ناسزا بگویند و احترام هم را جلوی دیگران از بین ببرند، دیگر خبری از عشق نخواهد شد. اما کسانی هستند که از این نعمت الهی به درستی استفاده می‌کنند و با کلماتی عاشقانه به یکدیگر انرژی می‌دهند و فضای خانواده را پر از عشق و محبت می‌کنند. به فرموده مولا علی (علیه‌السلام) :شخصیت انسان در پشت زبانش نهفته شده است. [4] 

توجه:گاه انسان به افرادی رفت و آمد خانوادگی دارد  که از نظر ظاهر بسیار آراسته و پرابهت هستند; اما همین که با همسر و خانواده خود زبان به سخن می گشایند می بینید که چقدر تو خالى است و برعکس به افرادی برخورد می کنید که ابداً ظاهری ندارند; اما هنگامی که زبان به سخن می گشایند، انسان احساس میکند شخص دانشمند و حکیم است. با نوع سخن گفتن افراد می‌توان فهمید که خوشبخت هستند یا نه. 
 
4. قدردان هستند
یکی از عوامل مهمی که نقش پررنگی در خوشبختی دارد، قدردانی کردن از یکدیگر است. افراد خوشبخت هر کاری که زوجین برای او انجام می دهند را قدر می‌دانند و تشکر می‌کنند و همین کار آنها سبب می‌شود تا طرف مقابل برای انجام دادن کارهای خوب تحریک شود. 

امام علی(علیه‌السلام ) می فرماید: سپاسگزاری تو از کسی که از تو راضی است، رضایت و وفای او را می افزاید، و سپاسگزاری تو از کسی که بر تو خشمگین است، موجب صلاح و تمایل و عاطفه از سوی او نسبت به تو می گردد. [5]
 

تفاوت افراد خوشبخت و ناراضی 

یک زوج موفق، علاوه بر این که می توانند احساسات و عواطف خود را بیان کنند می توانند هنگام بروز موارد تنش زا، بر رفتارهای خود تسلط داشته و با شیوه ای صحیح اختلاف ها را برطرف و تضاد ها را حل کنند و آرامش را به خانه باز گردانده و محیطی مناسب برای پرورش و تکامل یکدیگر و فرزندان خود فراهم سازند. اما افرادی که احساس رضایت ندارند، مشکل از نوع رفتار آنهاست که قدرت مدیریت مشکلات را ندارند. 

پی نوشت :
[1] دستورات زندگی دینی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی، عملی، ادبی، محمدتقی مقدم، قم: انتشارات مقدم، چاپ 30، سال 1392،صفحه 235
[2] نهج الفصاحه، صفحه 231
[3] مختصر حقوق خانواده، دکتر سید حسین صفایی و دکتر اسدالله امامی، تهران:میزان، چاپ چهل و هشت، 1390،صفحه 136
[4] نهج‌البلاغه ،حکمت 148
[5] غررالحکم، (به نقل از میزان الحکمه، جلد 5 ، صفحه 152).


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.