چه کارهای انجام دهیم تا خوشبخت شویم؟

کمتر افرادی هستند که از شیرینی و حلاوت زندگی مشترک بهره مند هستند. بیشتر افراد نمی‌دانند که با چه روشی به خوشبختی و رضایتمندی، در زندگی مشترک برسند،اگر روش ها را بدانند آنها هم از شیرینی و حلاوت زندگی مشترک بهره‌مند خواهند شد. این نوشته را بخوانید و عمل کنید.
جمعه، 25 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چه کارهای انجام دهیم تا خوشبخت شویم؟
هر یک از زن و شوهر باید با نام های خوب و عاشقانه یکدیگر را صدا بزنند، زیبا صدا کردن زن و مرد، بهترین شیوه برای ابراز محبت است.
 

مقدمه 

آرامش و صفا، نیمه گمشده بسیاری از زندگی های مشترک است. همه ما دوست داریم که دارای زندگی آرام و بدون تنش باشیم و آن چیزی که حاکم بر خانواده ما باشد، آرامش و خوشبختی باشد. اگر شما هم به دنبال راهی می‌گردید که خوشبختی را به ارمغان بیاورد، این مقاله را از دست ندهید. برای داشتن یک رابطه خوب و حاکم کردن آرامش در زندگی، نیاز است تا راهکارهای را یاد بگیرید. 
 

چه کارهای انجام دهیم تا خوشبخت شویم؟


1. صادق باشید
معضل بزرگی که گریبان بسیاری از زندگی ها را گرفته و با ورود او، آرامش از زندگی ها رخت بسته، دروغ است. اگر به دنبال این هستید که خوشبخت باشید و احساس آرامش داشته باشید باید در قدم اول، خودتان را متصف به راستگویی کنید. در صورتی که صداقت بین زن و شوهرها وجود داشته باشد، احساس عشق و محبت آنها عمیق تر می شود و خوشبختی ایجاد می‌شود. امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) می‌فرماید : راستگویی مایه صلاح هر چیز است.[1] 

2. گذشت داشته باشید
یکی از بزرگترین گرفتاری های زندگی مشترک، عدم بخشیدن و گذشت کردن از لغزش های یکدیگر است. دو فردی که از دو دنیای متفاوت در کنار هم قرار است زندگی کنند قطعا با مشکلاتی روبرو خواهند شد، اما هنر این است که از لغزش ها و اشتباهات هم بگذرند و سعی بر حفظ آرامش زندگی خود داشته باشند. اگر از اشتباهات هم بگذرید و بخشش داشته باشید، سبب کاشته شدن بذر محبت در قلب همسرتان می‌شوید و زندگی را به کام خودتان شیرین خواهید کرد. در واقع بخشش و گذشت در روابط زناشویی همواره فرصتی را فراهم می آورد که طرف خاطی بتواند رفتار خودش را بهبود بخشد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: از یکدیگر گذشت کنید تا کینه‌های میان شما از بین برود.[2] 

نکته اول: شما دو نفر، قرار است یک عمر در کنار هم زندگی کنید و یک آشیانه ای بسازید که زیربنای آن محبت و آرامش است و ثمره آن خوشبختی است. برای رسیدن به این مقصود باید گذشت داشته باشید و از لغزش های هم بگذرید. 

نکته دوم: بوجود آمدن یک رابطه صمیمی در میان زن و شوهر، مهمترین عامل سازگاری و پایداری یک زندگی زناشویی است. یکی از راهکارها و مهارت‌هایی که موجب بوجود آمدن یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر می‌شود،گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است. 

3. خود رای نباشید
وقتی به یک زندگی پر تنش نگاه می‌کنیم و مشکلات آنها را ریشه یابی می کنیم به اینجا می‌رسیم که آن دو، در زندگی مشترک مشورت کردن را بلد نبودن و فقط به دنبال این بودن که نظر خود را به کرسی بنشانند. در حالی که برای داشتن یک زندگی آرام و خوشبخت، نیاز است به رای یکدیگر احترام بگذارید و در امور مختلف زندگی از یکدیگر مشورت بخواهید.  هر تصمیمی در زندگی مشترک باید با اشتراک همدیگر گرفته شود حتی اگر این اشتراک در حد یک مشورت کوچک یا پرسیدن نظر همسرتان باشد. امام صادق (علیه‌السلام ) فرمودند : کسی که مشورت کند هلاک نمی شود.[3] یک تفاوتی که زندگی آدمهای خوشبخت و دیگران وجود دارد این است که افراد خوشبخت در تمام مراحل زندگی از همسر خود مشورت می‌گیرند و با همین کار، آرامش و خوشبختی را هدیه می‌گیرند. اگر با همسرتان مشورت نکنید، آرامش از زندگی شما پرواز می‌کند و ناآرامی در زندگی شما حاکم می شود. امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: خردمند، از مشورت کردن بی‌نیاز نیست. [4] 

4. همدیگر را با اسم خوب صدا بزنید
هر یک از زن و شوهر باید با نام های خوب و عاشقانه یکدیگر را صدا بزنند، زیبا صدا کردن زن و مرد، بهترین شیوه برای ابراز محبت است؛ که شاید زوجین بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود فراموش می‌کنند درحالی آن‌ها که این نحوه صدا کردن را بهتر است تمرین کنند تا این رابطه همیشه برای هر دو تازگی داشته باشد.افراد خوشبخت سعی می‌کنند تا آخر عمر با یکدیگر عاشقانه رفتار کنند و اسم های هم را به بهترین شکل صدا می‌زنند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: سه چیز است که محبت شخص را دربارۀ دیگری خالص می‌کند: یکی از آن‌ها این است که طرف مقابل را به اسمی صدا بزند که وی می پسندد.[5] 

5. صحبت های یکدیگر را گوش کنید و درک داشته باشید 
گلایه های که بیشتر خانم ها دارند این است که شوهرمان به حرف های ما اهمیت نمی‌دهد و موقع صحبت کردن معلوم نیست حواسش کجاست. خانم ها عاشق صحبت کردن هستند و شما به عنوان شوهر وظیفه دارید به حرف های او گوش دهید و حواس تان کاملا به او باشد. اگر به حرف های او گوش دهید و توجه کامل داشته باشید، به او آرامش می‌دهید و او هم، آرامش را به زندگی شما هدیه می‌دهد. 

نکته: هنر گوش دادن را باید زن و شوهر ها بیاموزند و بدانند که چه اثرات خوبی در پشت سر این گوش دادن ها است. 

گوش دادن به حرف های یکدیگر سبب می شود که نیاز یکدیگر را بشناسید و برآورده نمایید. هنگامی که همسران به حرف های یکدیگر گوش بدهند، به هم می فهمانند که برای هم مهم هستند و بسیار صمیمی خواهند شد و تبدیل به یک زوج خوشبخت می شوید. 
 

نکته پایانی

سعی کنید با تمام وجود خود به دنبال خوشبختی باشید و زمینه را برای خوشبخت شدن خود فراهم سازید. برای خوشبخت شدن نیاز است تا هر دوی شما تلاش کنید و اصول های کاربردی را در زندگی خود پیاده سازید، تنهای نمی‌شود خوشبختی را به ارمغان آورد، با هم برای خوشبختی تلاش کنید. 

پی نوشت :
[1] عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی؛ غررالحکم ودررالکلم، مقدمه و تعلیق میرجلال الدین حسینی ارموی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373، جلد 1، صفحه 281.
[2] کنزالعمال، جلد 3، صفحه 373، ح 7004.
[3] تحف العقول ، الحیاة جلد ۱ صفحه ۳۱۵.
[4] غررالحکم، ح 10693.
[5]اصول کافی، جلد 2 ، صفحه  ۶۴۳.


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.