مشورت کردن با همسر

از آنجا که در هر مؤسسه یا نهادی یک نفر باید مسئولیت را به عهده بگیرد ، بنابراین فردی به عنوان مدیر خانواده انتخاب می شود. این مدیر باید از تمام ظرفیت های زندگی از جمله مشورت دیگر اعضای خانواده بهره ببرد. در این نوشتار به بررسی جایگاه مشورت کردن با همسر می پردازیم.
سه‌شنبه، 7 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مشورت کردن با همسر
 مشورت با همسر، راه برون رفت و هم یاری در حل مشکلات زندگی است.
 
چکیده: از آنجا که در هر مؤسسه یا نهادی یک نفر باید مسئولیت را به عهده بگیرد ، بنابراین فردی به عنوان مدیر خانواده انتخاب می شود. این مدیر باید از تمام ظرفیت های زندگی از جمله مشورت دیگر اعضای خانواده بهره ببرد. در این نوشتار به بررسی جایگاه مشورت کردن با همسر می پردازیم.

تعداد کلمات 741 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

مشورت کردن با همسر

منافع مشورت کردن

مشورت کردن منافعی دارد از جمله اینکه وقتی فردی با شخصی مشورت می کند به طور قطع و یقین از افکار و نظریات او الهام می گیرد. به نقاط ضعف و ناتوانی افکار خود پی می برد. دیگر اینکه فرد مشورت کننده به طور غیر مستقیم شخصیت فرد متقابل را مورد تأیید قرار می دهد و عملاً به او می فهماند که تو مورد اعتماد و اطمینان من هستی.
 

مشورت در خانه

اعضای اصلی یک خانواده زن و شوهر هستند، عقل و منطق ایجاب می کند که برای حفظ صمیمیت فیمابین در انجام امور اساسی و سرنوشت ساز با یکدیگر به شور و مشورت بنشینند و پس از وصول به وحدت به تصمیم گیری و اجرا بپردازند. تصمیم گیری های یک جانبه از طرف مرد یا زن به وحدت و یگانگی آن دو لطمه می زند، زیرا طرف مقابل احساس پوچی می کند. می فهمد که در اداره خانه جایگاه و منزلتی ندارد بدیهی است همین احساس او را وادار می کند به سمت بی مهری و انزوا کشانده شود و به تدریج شکاف و جدایی بین آن دو حکم فرما گردد.
ناگفته نماند که هدف اساسی از شور و مشورت زن و مرد با یکدیگر این است که دو عضو اصلی خانواده از افکار و نظریات
یکدیگر آگاهی یابند و عملاً آنچه به عقل و منطق نزدیک تر است انجام شود. کمترین فایده این کار این است که موجودیت زن و شوهر محفوظ می ماند.[1]
 

اصل مشورت، اصل قرآنی

 اصل مشورت یک اصل قرآنی است که خداوند می فرماید:
«و شاورهم فی الأمر؛ در امور با هم مشورت کنید».[2]  و یا امر به مشورت می فرماید: «و أمرهم شوری بینهم»[3]
 

انواع خانواده

دو نوع خانواده داریم: خانواده مشارکتی و خانواده رقابتی.
 در خانواده رقابتی هر یک از طرفین سعی دارند مانند دو رقیب از هم پیشی بگیرند، لذا در این نوع خانواده ها زن سالاری و مردسالاری حاکم می گردد که هر دو عضو خانواده محکوم به شکست هستند. ولی در خانواده مشارکتی زن و مرد برای یکدیگر ارزش قایل شده، در مسایل خانواده با هم مشورت می نمایند. بسیاری از مسایل در خانواده پیش می آید که زن و مرد باید تصمیم گیری درست داشته باشند. بارها دیده شده به علت این که یکی از طرفین زن و مرد با هم مشورت نکرده اند همه خانواده متضرر شده اند و یا آسیبی به خانواده وارد شده است.
 و در روایات آمده که نبی مکرم اسلام با دخترشان در امور جامع مشورت می کردند و یا علی (علیه السلام) با حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشورت می کردند.
 

مشورت در مدیریت

 امروز در امر مدیریت می گویند: تصمیم گیری قلب مدیریت است. زمانی تصمیم درست و منطقی گرفته می شود که از همه زیر مجموعه، مشورت گرفته شود. پیامبر در امور جنگ حتی با سربازان نوجوان مشورت می کردند.
 

نمونه های مشورت در خانواده

یکی از عوامل تحکیم روابط خانواده مشورت کردن زن و مرد است. خیلی از امور مانند ازدواج فرزندان، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب مدرسه و محل تحصیل، تعویض خانه و ماشین، رفتن به مسافرت، دید و بازدیدهای فامیل و دوستان، دعوت از مهمانان، ارتباط و یا قطع ارتباط اجتماعی با افراد خاص، نحوه هزینه کردن درآمد خانواده، خرید ملزومات خانه و اولویت در هزینه های خانواده از اموری است که باید زن و مرد هر دو به یکدیگر احترام گذاشته، با هم مشورت کنند.
 

 فواید مشورت کردن

  1. شخصیت دادن به طرف مقابل؛
  2. از توان عقلی او استفاده کردن؛
  3. احترام و محبت عملی به همسر
  4. دیدن نقاط قوت و ضعف از نگاه طرف مقابل
  5. پرهیز از خود رأیی و خودخواهی؛
  6. اثبات عشق و محبت به همسر؛
  7. کاهش آسیب ها و ضررها؛
  8. ایجاد همدلی و تفاهم بیشتر؛
  9. تصمیم گیری درست و منطقی؛
  10. اعتماد به همسر.
 
منبع: کتاب «نسیم عشق» (عوامل تحکیم و تزلزل خانواده)

نوشته: علی محمدرفیعی محمدی
 

بیشتر بخوانید :
مشورت با همسر
مشورت در خانواده(مشاوره،جوانان،فرزندان و زنان)
بررسی احادیث مربوط به نهی مشاوره با زنان (1)
خوشرفتاری و مشورت در خانواده ها


:پی نوشت 
[1]
. مجید رشید پور، خانواده و فرزندان، ص ۲.
[2] . آل عمران، ۱۰۹.
[3] . شوری، ۳۸.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما