تاثیر منفی اینستاگرام بر زندگی شخصی و اجتماعی (بخش دوم)

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی از جمله کاربران اینستاگرام در معرض بیماری افسردگی قرار دارند. کاربران این شبکه اجتماعی در فرآیند مقایسه وضعیت خود با سایرین و مشاهده کمبودهای خود نسبت به دیگر کاربران به نوعی دچار احساس شکست می شوند. در این مطلب به تاثیر منفی اینستاگرام بر زندگی شخصی و اجتماعی اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 11 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر منفی اینستاگرام بر زندگی شخصی و اجتماعی (بخش دوم)
قابلیت تصویرمحور اینستاگرام موجب شده است تا در این شبکه اجتماعی، احتمال ابتلا به افسردگی افزایش یابد.
 

تاثیر منفی اینستاگرام بر زندگی شخصی و اجتماعی

1- تلاشی برای خودنمایی و خودشیفتگی:
 تلاش برای خودنمایی و به عبارتی بهتر «خودشیفتگی» از بیماری هایی است که ریشه روانی دارند و اینستاگرام یکی از بهترین بسترها برای بروز و تشدید آن بشمار می آید. امکان گرفتن عکس های سلفی در حالات مختلف و نشر آنها در اینستاگرام به امید گرفتن بازخورهای مثبت از سایر کاربران، این شبکه اجتماعی را به محصولی خطرناک در این زمینه تبدیل کرده است.
 
2- افسردگی کاربران متوقع:
 بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی از جمله کاربران اینستاگرام در معرض بیماری افسردگی قرار دارند. کاربران این شبکه اجتماعی در فرآیند مقایسه وضعیت خود با سایرین و مشاهده کمبودهای خود نسبت به دیگر کاربران به نوعی دچار احساس شکست می شوند. قابلیت تصویرمحور اینستاگرام موجب شده است تا در این شبکه اجتماعی، احتمال ابتلا به افسردگی افزایش یابد.
 
3- رفتارهای دوگانه در فضای مجازی و زندگی حقیقی: 
بعد از ورود اینترنت به عرصه ارتباطی، برای زیستن دریچه و جهانی متفاوت با مختصات جهان حقیقی بجود آمد. شکل گیری هویت های مجازی و دوگانه های رفتاری در فضای حقیقی و فضای مجازی، زندگی اجتماعی را با بحران جدیدی روبرو کرد. مساله ای که شبکه های اجتماعی بیشتر به آن دامن زده اند.

ارتباط افراد با استفاده از شخصیت های جعلی با دیگران امکان بروز هرگونه رفتار هنجارشکنانه ای را به آنها می دهد. از طرفی نیز افراد می توانند در فضای مجازی به هرآنچه که در فضای حقیقی برای رسیدن به آن دچار مشکل هستند نایل شوند. آنها در پاره از اوقات آرمانی ترین هویت مورد نظر خورد را در فضای مجازی برای سایر کاربران به نمایش می کشند و این در حالی است که تناقض این هویت های آرمانی با هویت های حقیقی مشکلات عدید ای را برای فرد در زندگی واقعی وی ایجاد می کند.
 
4- حریمی که دیگر خصوصی نیست: 
اگر در گذشته حریم خصوصی افراد برای آنها اهمیت داشت و توسط دیگران نیز محترم شمرده می شد اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی این اهمیت و احترام را از بین برده اند. افرد به راحتی آلبومی از بهترین خاطرات، تصاویر و لحظات شخصی خود را در اختیار کاربرانی قرار می دهند که در بسیاری از واقع هیچ ارتباطی در دنیای حقیقی با آنها ندارند. اندرونی های فرهنگ قدیمی در «اینستاگرام مدرن» معنای خود را از دست داده اند.
 
5- مکانی برای فریب کاری سیاسی، اقتصادی: 
آنچه از رسانه ها مورد تایید همه قرار گرفته است فریبکاری آن است! هیچ واقعیت و حقیقتی بصورت کامل در فضای رسانه ای به نمایش در نمی آید و معمولا قسمتی از هر خبر و مطلبی که منتشر می شود از دید مخاطب و کاربران نادیده گرفته می شود. این مساله بخصوص در فضای سیاسی و اقتصادی کاربردهای بسیاری دارد و تعداد زیادی از صاحبان مناصب و سرمایه داران از این ویژگی رسانه های نوین در جهت دهی به افکارعمومی به نفع خود بهره برداری می کنند.
 
6- جامعه هدف خطرناک: 
خطرات اینستاگرام زمانی در دید ما چهره واقعی خود را نمایان می کنند که نسبت به جامعه هدف آن آگاهی پیدا کنیم. بسیاری از کاربران اینستاگرام را قشر جوان جامعه تشکیل می دهند. بی شک این قشر می توانستند بجای وقت گذرانی در اینستاگرام، اوقات فراغت خود را به تفریحات سودمندی از جمله ورزش و مطالعه اختصاص دهند. مهم تر آنکه از این نسل نمی توان انتظار داشت تاثیرگذاری زیادی برای پیشرفت و توسعه خود و کشورش داشته باشد. آنها عموما تحت تاثیر فرهنگی قرار گرفته اند که هیچ اهمیتی به آینده شان نمی دهد.
 
7- پیشی گرفتن تکنولوژی از فرهنگ: 
بزرگترین نقطه ضعف جوامع در برابر تکنولوژی پیشی گرفتن تکنولوژی از فرهنگ جامعه است. بسیاری از مواقع تکنولوزی های نوین پیش از آنکه فرهنگ استفاده از آنها صادر شود، پا به کشورهای مختلف می گذارند و این مساله موجب برخورد غیرعالمانه مردم با آنها می شود. مساله ای که آسیب های بسیاری را برای خود فرد و جامعه پیرامونی وی در پی خواهد داشت.

منبع: سایت گرداب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.