خواص دارویی برگ سنا (بخش اول)

برگ سنا نه تنها زیبایی موهای شما را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت پوست سر و درمان شوره‌ی سر نیز می‌شود. این گیاه دارویی باعث می‌شود که در موهای شما درخشش و روشنی ایجاد شود. از آن‌جایی که برگ سنا یک نرم‌کننده‌ای عالی است، می‌تواند ریزش مو را نیز درمان کند. در این مطلب به فواید برگ سنا برای پوست و مو اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص دارویی برگ سنا (بخش اول)
برگ سنا را می‌توان به عنوان یک نرم‌کننده‌ی مو استفاده کرد تا موها‌ی‌تان علاوه بر تقویت و ضخیم شدن، درخشان هم بشوند.
 

مقدمه

اگر به دنبال یک درمان موثر گیاهی برای تمیز کردن روده یا همان نواحی هستید، یا درمانی برای از بین بردن یبوست می‌خواهید، پس برگ سنا احتمالا پاسخ به خواسته‌های شما است! بیشتر آدم‌ها چیزی در مورد این گیاه نشنیده‌اند در حالی که برخی دیگر اغلب آن را با حنا اشتباه می‌گیرند. اما برگ سنا یک گیاه نادر و مفید است که مزایای متعددی را به بدن‌تان می‌رساند. قبل از این‌که به سراغ مزایای مختلفی که این گیاه برای سلامتی، پوست و موی شما دارد، برویم، بیایید با هم در مورد این گیاه بیش‌تر بدانیم. این نوشتار به خواص برگ سنا برای سلامتی و درمان می پردازد.
 

برگ سنا چیست؟

برگ سنا اساسا یک گیاه گلدار از تیره باقلا‌سانان است. سنا گل‌های زرد، سفید و صورتی دارد. این گیاه بوته‌ای ریشه در شمال افریقا، خاورمیانه و برخی از مناطق آسیا دارد. در آسیا، برگ سنا را بیش‌تر می‌توانید در مناطق معتدل هند و چین پیدا کنید. برگ سنا به علت داشتن ترکیباتی به نام آنتراکینون‌ها، یک ملین قدرتمند محسوب می‌شود. مشتقات آنتراکینون گلیکوزیدها به عنوان گلیوکوزیدهای سنا یا سنوسایدها شناخته می‌شوند که به دلیل گونه سنا این نام را گرفته‌اند. اشکال مختلف این گلیکوزیدها به نام‌های A، B، C و D شناخته می‌شود.

تقریبا تمام بخش‌های این گیاه ارزش دارویی دارد و هزاران سال در طب گیاهی در هند استفاده شده‌اند. برگ‌های آن در طب سنتی چینی به عنوان ملین گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده منظم نامناسب هستند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مود غذایی به صورت خشک‌شده یا در قالب کپسول و قرص، دمنوش کیسه‌ای و عصاره‌های مایع در دسترس است. ریشه خشک‌شده‌ی این گیاه نیز موجود است. غلاف‌های این گیاه نیز دارای خواص ملین هستند، اما تاثیر آنها کم‌تر از برگ گیاه است. خوب حالا می‌خواهید بدانید که برگ سنا چه فواید و کاربردهایی دارد؟ پس با ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید!
 

خواص برگ سنا برای پوست

این گیاه فوق‌العاده می‌تواند برای پوست مفید باشد. قرار گرفتن در معرض تابش، آلاینده‌های محیط زیست و مواد شیمیایی خشن، سلامت پوست ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بروز برخی از بیماری‌های پوستی می‌شود. استفاده از گیاهان طبیعی یک شیوه‌ی موثر و ارزان برای داشتن پوستی درخشان و دور نگه داشتن مشکلات پوستی است. بعضی از شیوه‌هایی که برگ سنا می‌تواند برای پوست شما مفید باشد، به قرار زیر است:
 
۱. اختلالات پوستی را درمان می‌کند
روغن‌های معطر، رزین و تانن موجود در برگ سنا می‌توانند التهاب پوست را کاهش دهند. برگ سنا برای همین منظور در طب آیورودا استفاده می‌شود. برای این کار برگ سنا را تبدیل به یک خمیر می‌کنند که می‌تواند به عنوان یک کمپرس برای بهبود درماتوفیوژ، زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده شود.
 
۲. عفونت‌های پوستی را درمان می‌کند
خواص ضد باکتری برگ سنا می‌تواند به درمان بیماری‌های پوست کمک کند. خمیر تهیه شده از برگ‌های سنا در درمان عفونت‌های پوست مانند آکنه و همچنین اختلالات التهابی مانند اگزما موثر است. استون و اتانول موجود در برگ سنا می‌توانند با میکروارگانیسم‌هایی که باعث آکنه می‌شوند مبارزه کنند.
 

خواص برگ سنا برای موها

برگ سنا را می‌توان به شیوه‌ای مشابه با حنا برای داشتن موهایی سالم و درمان مشکلات مو استفاده کرد. برخی از مزایای این گیاه دارویی برای مو به شرح زیر است:
 
1. برگ سنا به داشتن موهایی قدرتمند کمک می‌کند
برگ سنا را می‌توان به طور موضعی برای داشتن موهایی صاف، درخشان و قوی استفاده کرد. شما می‌توانید با مخلوط کردن پودر سنا با آب و ماست یک ماسک مو تهیه کنید. همچنین می‌توانید مواد دیگری مانند آب مرکبات، روغن‌های معطر، چای‌های گیاهی، ادویه‌ها و غیره را برای اثربخشی بیش‌تر ماسک، به آن اضافه کنید. ماسک آماده‌شده را روی موهای‌تان بگذارید، البته برای این کار باید موها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. اجازه دهید خمیر به داخل پوست سر نفوذ کند. سر خود را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید که ماسک خشک شود. پس از چند ساعت موهای‌تان را آبکشی کنید.
 
2. برگ سنا نرم‌کننده‌ای عالی برای موها است
برگ سنا را می‌توان به عنوان یک نرم‌کننده‌ی مو استفاده کرد تا موها‌ی‌تان علاوه بر تقویت و ضخیم شدن، درخشان هم بشوند. این گیاه دارویی یک گزینه‌ی عالی برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب مواد شیمیایی روی موها است. در ابتدا موهای شما ممکن است خشن و خشک به نظر برسند اما مزایای آن بعد از چند روز پدیدار می‌شوند.
 
3. موها را به صورت طبیعی سایه روشن می‌کند
برگ سنا یک گزینه‌ی عالی برای ایجاد سایه روشن طبیعی روی موها است از بلوند خاکستری گرفته تا رنگ‌های روشن‌تر. برگ سنا بر خلاف حنا، هنگامی‌ که به مدت کوتاهی روی موها بماند، رنگ تندی ایجاد نمی‌کند. به علاوه، برگ سنا موها قرمز رنگ نمی‌کند بلکه سایه‌ای کم‌رنگ ایجاد می‌کند. این گیاه حاوی یکی از مشتقات آنتراکینون به نام اسید کریسوپانیک است که رنگ زرد روشنی روی موها به وجود می‌آورد. اگر می‌خواهید بلوند زیبا یا سایه روشن طلایی به موهای‌تان اضافه کنید، می‌توانید مدت زمان زیادی از برگ سنا استفاده کنید.
 
4. با ریزش مو مبارزه می‌کند
برگ سنا نه تنها زیبایی موهای شما را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت پوست سر و درمان شوره‌ی سر نیز می‌شود. این گیاه دارویی باعث می‌شود که در موهای شما درخشش و روشنی ایجاد شود. از آن‌جایی که برگ سنا یک نرم‌کننده‌ای عالی است، می‌تواند ریزش مو را نیز درمان کند. این گیاه نمی‌تواند موهایی را که به طور طبیعی تیره هستند، روشن کند اما قطعا به طور عمقی موها را نرم می‌کند. برگ سنا می‌تواند با سایر گیاهان مانند آمله (انگور فرنگی هندی) و شیکاکای ترکیب شود تا هم موها نرم شوند و هم فواید دیگری به آنها برسد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.