بیماری های پوستی کودکان، از معرفی تا درمان

بیماری های پوستی در فصل ها و روزهای گرم سال شایع تر می شود و والدین باید از راه های پیشگیری و درمان بیماری های پوستی کودکان آگاه باشند تا کودکشان پوستی سالم، شاداب و با طراوت داشته باشد.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بیماری های پوستی کودکان، از معرفی تا درمان
بیماری های پوستی کودکان یکی از مسائلی است که ذهن هر پدر و مادری را درگیر خود می کند. پوست کودکان حساس تر از پوست بزرگسالان است و به همان نسبت نیز بیشتر در معرض بیماری های پوستی قرار دارد. در این مقاله به شش مورد از بیماری های پوستی کودکان، علائم و نشانه های آن و راه های پیشگیری و درمان آن ها خواهیم پرداخت.
 

مهم ترین بیماری های پوستی کودکان کدام است؟

راش
این بیماری های پوستی معمولاً بر اثر گرما زدگی ایجاد می شود و به آن میلاریا نیز گفته می شود. این بیماری معمولاً در اکثر نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود و علت اصلی ایجاد کنندۀ آن بسته شدن منافذ عرق و خارج نشدن عرق از بدن می باشد. این بیماری های پوستی کودکان به صورت برجستگی های کوچک صورتی رنگ و یا تاول های ریز روی پوست ظاهر می شود و محل ایجاد آن معمولاً بر روی گردن، روی آرنج ها، زیر بغل و کشالۀ ران هاست. البته راش در سایر مناطق بدن هم ایجاد خواهد شد.

اقدامات درمانی:
بهتر است بدن کودک در حین این بیماری های پوستی کاملاً خنک نگه داشته شود و در محیطی باشد که فن ها و تهویه کننده های هوا وجود دارد. همچنین توصیه می شود لباس هایی به کودک پوشانده شود که پوست او را خشک و خنک نگه دارد.
 
سم پیچک و سایر گیاهان
این بیماری های پوستی کودکان زمانی ایجاد می شود که کودک گیاهان سمی را لمس کرده باشد. در این حالت پوست او دچار خارش شدید می شود و قرمز و متورم می شود. حتی ممکن است در این بیماری های پوستی، پوست کودک تاول هم بزند.

اقدامات درمانی:
مهم ترین اقدام در زمینۀ جلوگیری از این بیماری های پوستی این است که جلوی فرزند خود را از قرار گرفتن در معرض گیاهان سمی بگیرید. شکل این گیاهان را به کودکانتان بیاموزید و بگویید به این نوع گیاهان نزدیک نشوند. اگر فرزندتان با این گیاهان تماسی داشته، برای جلوگیری یا کنترل ابتلای او به بیماری های پوستی کودکان، همۀ لباس ها و کفش او را با مواد پاک کننده بشویید و پوست او را نیز با آب و صابون تمیز کنید. بهتر است ناخن های کودک را هم بگیرید.
 
بیماری های پوستی کودکان، از معرفی تا درمان

اگزما
نام دیگر این بیماری های پوستی درماتیت آتوپیک است و جزو بیماری های پوستی کودکان به حساب می آید که مزمن است. در این بیماری لکه های قرمز رنگی روی پوست ایجاد می شود و پوست کودک پوسته پوسته خواهد شد. از عوامل ایجاد کنندۀ اگزما گرمای بیش از حد و کلر موجود در آب استخرهاست.

اقدامات درمانی:
1. بهتر است بدن کودک با کرم ها و پمادهای بدون عطر حاقل یک بار در روز پوشانده شود.

2. لباس های کودک بهتر است جنس های نرم و پنبه ای داشته باشد.

3. به هیچ عنوان در این بیماری های پوستی زخم ها و التهاب ها نباید خراشیده شود. بنابراین برای جلوگیری از عفونت، ناخن های کودک را کوتاه نگه دارید.
 
نیش حشره ها
این دسته از بیماری های پوستی کودکان بر اثر نیش حشره هایی مانند زنبور، پشه، مورچه ها و کنه ایجاد می شود و روی پوست لکه ها و خارش هایی ایجاد می کند. نیش حشرات در پوست بعضی از کودکان یکی از بیماری های پوستی به نام آنافیلاکسی را ایجاد می کند که علائمی شبیه کهیر دارد.

اقدامات درمانی:
1. تا حد ممکن به مناطقی که حشره های زیادی وجود دارد نروید.

2. از مواد دور کنندۀ حشرات بر روی پوست کودک خود استفاده کنید تا از بروز بیماری های پوستی کودکان پیشگیری شود.
 
ایمپتیگو
این دسته از بیماری های پوستی نوعی عفونت باکتریایی است که در هوای گرم و مرطوب شایع تر است و باعث ایجاد التهاب هایی بر روی پوست کودک می شود که شبیه تاول هستند. این بیماری های پوستی کودکان در مناطقی از پوست ایجاد می شود که شکاف یا رخنه ای روی پوست وجود داشته باشد؛ مثلاً اطراف نیش حشرات.

اقدامات درمانی:
1. شستن منطقۀ آلودۀ پوست با آب و صابون و پوشاندن ناحیۀ آلوده برای جلوگیری از انتقال آلودگی به سایر مناطق پوست

2. مراقب باشید که کودک زخم های این بیماری های پوستی را نخراشد، زیرا در این صورت عفونت به سایر قسمت های پوست او نیز منتقل خواهد شد.

3. مصرف بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها زیر نظر پزشک متخصص اطفال، التهابات و عفونت های ناشی از این بیماری های پوستی کودکان را کاهش خواهد داد.

بیماری های پوستی کودکان، از معرفی تا درمان

 ویروس  صدف
این بیماری های پوستی نوعی عفونت ویروسی به شمار می آید که منجر به ایجاد شدن برآمدگی های مروارید شکلی بر روی قفسۀ سینه، پشت، بازوها یا دست ها و پاهای کودک می شود. برخی از مطالعات نشان داده است که ویروس این نوع از بیماری های پوستی کودکان در آب استخر های آلوده بیشتر مشاهده شده است.

اقدامات درمانی:
در اغلب موارد این بیماری های پوستی پس از چند ماه خود به خود برطرف خواهند شد و اقدام پزشکی خاصی برای رفع آن لازم نیست.

بهتر است حوله و ملافه و لباس های کودک جداگانه شسته و نگهداری شود تا از انتشار ویروس ها جلوگیری به عمل آمده باشد. در این بیماری های پوستی تا زمانی که التهاب ها برجستگی داشته باشند، مسری هستند.
 

در زمینۀ مدیریت بیماری های پوستی کودکان چه اقدام هایی باید انجام شود؟

محافظت از پوست کودکان به دلیل حساسیت های بالایی که دارد در تمام طول سال امری مهم و حیاتی است، ولی اهمیت این مسئله در فصل تابستان و روزهای گرم سال چند برابر می شود. بیماری های پوستی به طور معمول در روزهای گرم شایع تر هستند و پوست در این مواقع بیشتر در معرض تحریک و آسیب پذیری قرار دارد. یکی از دلایل این مسئله هم جنب و جوش بیشتر کودکان در این ایام در فضاهای بیرون از خانه و بودن در معرض انواع آلودگی ها و بیماری های پوستی کودکان است که می تواند در صورت عدم پیشگیری، درمان و توجه کافی والدین برای کودکان تبدیل به امری مسئله ساز و خطر آفرین بشود.

خوشبختانه بسیاری از بیماری های پوستی و التهاب هایی که در فصل تابستان و روزهای گرم ایجاد می شود به درمان دارویی نیاز پیدا نمی کند و به مرور و با مراقبت های درست خانگی برطرف خواهد شد، ولی با تمام این ها اگر دیدید که بیماری های پوستی کودکان در کودک شما آزار دهنده شده است، حتماً باید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه و با او مشورت کنید تا اقدامات درمانی و بهداشتی مورد نیاز را از او برای درمان بیماری های پوستی دریافت کنید.


منبع: www.healthychildren.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.