کمپرس سرد و شیوه های استفاده آن (بخش اول)

از سرما درمانی برای درمان آسیب های حادی استفاده می شود که ناشی از آسیب ناگهانی به استخوان ها، بافت ها، رباط ها و عضلات هستند. قرار دادن یخ روی پوست، در طول ۴۸ ساعت اول آسیب حاد، سبب رهایی فوری از درد می شود اما این رهایی معمولا دوام کوتاهی دارد. در این مطلب به فواید سرما درمانی و کمپرس سرد و شیوه های استفاده آن خواهیم پرداخت.
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمپرس سرد و شیوه های استفاده آن (بخش اول)
سرما درمانی سبب بیحسی موقت محل درمان می شود، که باعث می شود درد کمتری را حس کنید.
 

فواید و شیوه های استفاده از کمپرس گرم و سرد

گرما و سرما درمانی یک درمان کمکی برای برخی مداخلات پزشکی محسوب می شوند و از این روش ها برای اختلالات مربوط به درد استفاده می شود. سرما درمانی با کاهش جریان خون به محل استعمال و بی حس کردن آن قسمت، به کاهش ورم و درد پس از صدمه ناگهانی کمک می کند. کمپرس گرم به تقویت جریان خون به محل استعمال کمک می کند و عضلات را نرم تر می کند. در حالی که معمولا از کمپرس سرد فورا پس از آسیب استفاده می شود، کمپرس گرم باید حداقل دو روز پس از صدمه استفاده شود.
 

استفاده از کمپرس سرد

از سرما درمانی برای درمان آسیب های حادی استفاده می شود که ناشی از آسیب ناگهانی به استخوان ها، بافت ها، رباط ها و عضلات هستند. معمولا افراد هنگامی با صدمات حاد روبرو می شوند که افتادن شدید یا تصادف را تجربه می کنند. رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی عضله همسترینگ‌، کشیدگی عضلات، از جا در رفتن شانه ها، کبودی و شکستگی استخوان ها برخی از صدمات حادی هستند که اغلب رخ می دهند. این صدمات معمولا با درد، احساس حساس شدن به لمس، قرمزی، گرم شدن پوست و ورم در محل آسیب دیده همراه هستند.
 
قرار دادن یخ روی پوست، در طول ۴۸ ساعت اول آسیب حاد، سبب رهایی فوری از درد می شود اما این رهایی معمولا دوام کوتاهی دارد. در نتیجه این نوع سرما درمانی معمولا با سایر روش های درمانی همچون استفاده از کمپرس، بالا بردن و آتل همراه است. وقتی یک کیسه یخ را روی محل آسیب دیده قرار می دهید، سرما به پوست نفوذ می کند و سبب انقباض رگ های خونی می شود. در نتیجه، این موضوع سبب کاهش جریان خون به محل درمان و پیشگیری از فعالیت عصب ها در محل مورد نظر می شود.
 
سرما درمانی سبب بیحسی موقت محل درمان می شود، که باعث می شود درد کمتری را حس کنید. علاوه بر این، سرما درمانی با کاهش گردش خون در محل درمان، به کاهش ورم کمک می کند. برخی از فعالیت های خاص سبب تشدید آسیب های طولانی مدتی می شوند که به علت صدمات مکرر و ادامه دار در یک محل مشخص (همچون درد ساق پا) رخ می دهند
 
درد مربوط به این صدمات مزمن بعد از ورزش تشدید می شود. استفاده از سرما درمانی بعد از ورزش سبب کاهش ورم و درد می شود. تاثیر سرما درمانی سطحی است و خیلی کم احتمال دارد که به طور عمقی به مفاصل و عضلات نفوذ کند. حتی اگر پوست تان بعد از سرما درمانی سرد شود، دمای درونی بدن تان به علت مکانیسم تنظیم حرارت بدن تغییری نمی کند.
 
برای کنترل این موارد از کمپرس سرد استفاده کنید:
- آلرژی چشم
- ورم
- تب
- آکنه
- دانه پوستی یا خارش پوست
- نیش حشرات
- دردهای رایج همچون گردن درد و دندان درد
- تاندونیت یا بورسیت
- حملات نقرس
- سوختگی در اثر تراشیدن با تیغ
- سردرد میگرنی
- کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات
 

چگونه از سرما درمانی استفاده کنید؟

یخ درمانی اولین درمان موثر خانگی برای کاهش درد موضعی و التهابی است که به علت ضربه به وجود آمده اند. این نوع سرما درمانی هنگامی که فورا پس از آسیب استفاده شود و تکرار شود، می تواند خیلی موثر باشد. می توانید کمپرس سرد را روی محل آسیب دیده قرار دهید یا با فشار آرام، محل مورد نظر را ماساژ دهید. حتما یک حوله نازک بین کیسه یخ و پوست قرار دهید. استفاده مستقیم از سرما به مدت طولانی روی پوست می تواند سبب آسیب بافتی و یخ زدگی بافت بدن در اثر سرما شود.
 
احتیاط:
یخ درمانی همچون هر نوع درمان دیگری تنها هنگامی موثر است که به میزان مناسب و به درستی استفاده شود. رها کردن کیسه یخ به مدت طولانی روی پوست، تنها سبب تشدید آسیب می شود. اگر چه هیچ مدت زمان مشخصی برای استفاده از سرما درمانی یا کیسه یخ وجود ندارد، اما پیشنهاد می شود که فورا پس از آسیب، یخ را روی محل مورد نظر قرار دهید و این کار را بیش از ۲۰ دقیقه انجام ندهید.
 
به پوست ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا بیحسی اش برطرف شود و به حالت عادی برگردد، سپس دوباره از کمپرس سرد استفاده کنید. این چرخه را تا زمانی ادامه دهید که درد شروع به برطرف شدن کند.
 
انواع مختلف درد، به سرما درمانی متفاوت نیاز دارند:
- می توانید یک پارچه سرد را دور چشم ها، پیشانی و شقیقه بپیچانید تا از شدت سردردهای میگرن کم کنید.
- می توانید یک کیسه را با قالب های کوچک یخ پر کنید تا یک کیسه یخ درست کنید.
- به عنوان درمانی فوری برای صدمات ورزشی استفاده می شود.
- می توانید در خانه یک کمپرس یخ زده مواد غذایی درست کنید.
- برای این کار سبزیجات و نخود فرنگی یخ زده را در کیسه قرار دهید و سپس روی محل آسیب دیده بگذارید.

ادامه دارد... 

منبع: سایت دکترسلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما