چگونه جاهای دور از دسترس در خانه را تمییز کنیم؟ (بخش دوم)

صفحه‌کلید رایانه هم پر از جرم است و نیاز به پاک‌سازی دارد. اگر با رایانه زیاد کار می‌کنید و احیانا در طول انجام کار، خوراکی هم می‌خورید، باید بدانید که احتمال کثیف شدن این وسیله برای تان بسیار زیاد خواهد بود. برای پاک‌سازی تمام جرم‌ها و کثیفی‌ها، صفحه‌کلید را از رایانه جدا و آن را سروته کنید و تکان دهید تا تمام آشغال‌ها و مواد زائد موجود در آن بیرون بریزد. در این مطلب به نحوه تمیز کردن جاهای دور از دسترس در خانه اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 21 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه جاهای دور از دسترس در خانه را تمییز کنیم؟ (بخش دوم)
قراردادن دریچه در آب گرم حاوی صابون هم می‌تواند به ازبین‌رفتن چربی‌های موجود کمک کند. هر ماه دست‌کم یک بار دستگاه تهویه هوا را تمیز کنید.
 

چگونه جاهای دور از دسترس در خانه را تمییز کنیم؟

1. تمیز کردن قسمت پشت توالت‌فرنگی
تمیز کردن حدفاصل میان توالت‌فرنگی و دیوار معمولا بسیار دشوار است. جاروها و برس‌ها طوری طراحی می‌شوند که در این فضای باریک و محدود جای نمی‌گیرند؛ بنابراین، در عمل، امکان پاک‌سازی وجود نخواهد داشت. اینجاست که باید آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان برای تمیزکاری دست به کار شوید.

یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید و ابتدا با برسی خشک، گردوغبار، آلودگی‌ها، مو و خاک‌های موجود را پاک کنید (نظافت قرنیزها را هم به خاطر بسپارید)؛ بعد به‌کمک سر نوک باریک جاروبرقی، غبارها را بزدایید؛ در گام بعدی باید با یک اسفنج مناسب (که آغشته به مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده است) و آب، نواحی پشت توالت‌فرنگی را نظافت کنید؛ سپس با یک اسفنج یا پارچه خیس، کف‌ها را پاک کنید؛ در پایان، با یک دستمال خشک، نواحی را خشک کنید.
 
2. پاک‌کردن کویل یخچال
گردوغبار و جرمی که روی قسمت کویل یخچال‌تان جمع می‌شود مانع از عملکرد بهینه آن خواهد بود. پس بهتر است برای نظافت آن هم فکری بکنید. با چند وسیله ساده و کمی تلاش، کویل یخچال به‌راحتی تمیز خواهد شد. حتی لازم نیست برای این کار، یخچال را از برق بکشید. کویل‌ در این وسیله، وظیفه ایجاد چگالی و سرما را بر عهده دارد و معمولا زیر یا پشت یخچال قرار می‌گیرد.

اگر کویل یخچال‌تان در پشت وسیله واقع شده است، یخچال را از دیوار فاصله بدهید و بعد از دسترسی به کویل، آن را با سریِ برس‌مانند جاروبرقی تمیز کنید. برای مدل‌هایی که کویل در زیر وسیله قرار دارد باید این بخش را باز کنید؛ آنگاه به‌کمک یک برس نظافت بلند و سریِ نوک‌باریک جاروبرقی شروع به زدودن کثیفی‌ها کنید. با برس، جرم‌ها و آلودگی‌های تمام قسمت‌ها و گوشه‌های کویل را از بین ببرید. سعی کنید تهویه یا همان فن ایجاد چگالی موجود در یخچال را هم نظافت کنید. شاید برای این کار و دسترسی به فن تهویه، نیاز به جداکردن پنل پشت یخچال وجود داشته باشد.
 
3. تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی
بیشتر دستگاه‌های ماشین ظرف‌شویی به بخشی برای تصفیه ذرات غذا و مواد ریز و کوچک مجهزند. این فیلترها باعث می‌شود که ظرف‌ها تمیزتر شسته شوند و بوی نامطبوعی هم به وجود نیاید. به دفترچه راهنمای وسیله‌تان نگاهی بیندازید و فیلتر ماشین ظرف‌شویی را روی زمین قرار بدهید. برای دسترسی ساده و پاک‌سازی ماهیانه آن، ظرف‌شویی را خالی کنید و ردیف پایینی آب‌چکان را از دستگاه بیرون بیاورید.

از یک دستمال نرم و مرطوب برای پاک‌کردن دستگاه استفاده کنید. فیلتر و بخش تصفیه بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی را نمی‌توان برای نظافت از وسیله جدا کرد. در این صورت، باید دقت کنید که زیر کلاهک آن را تمیز کنید. اگر هم ماشین ظرف‌شویی‌تان مجهز به فیلتری است که قابلیت جداکردن از دستگاه را دارد، آن را جدا کنید و در ظرفی حاوی آب و صابون بگذارید. بعد از جرم‌زدایی، آن را با یک دستمال، خشک کنید.

برای پاک‌کردن داخل ماشین ظرف‌شویی و ازبین‌بردن بوی بد احتمالی موجود در آن، ۱ یا ۲ فنجان سرکه سفید تقطیرشده را روی سطوح داخلی دستگاه بریزید و اجازه دهید به‌مدت یک شبانه‌روز روی دستگاه باقی بماند. بعد از این مدت، با وسیله‌ای تمیز و خوش‌بو روبه‌رو خواهید شد.
 
4. زدودن جرم آشغال‌گیر ظرف‌شویی
شاید فکر کنید که باوجود عبور آب زیادی که در سینک ریخته می‌شود، دیگر نیازی به تمیز کردن آشغال‌گیر ظرف‌شویی (garbage disposal) نیست. این وسیله زیر سینک ظرف‌شویی وصل می‌شود و برای جمع‌آوری مواد اضافی و آشغال‌هایی است که از سوراخ سینک عبور می‌کنند. پاک‌سازی آن هم باید در برنامه نظافت‌تان قرار داشته باشد. برای پاک‌سازی این وسیله باید اجازه بدهید که به‌مدت ۱۰ ثانیه بعد از کارکردن و فیلترکردن مواد زائد با آب سرد کار کند.

اگر بوی نامطبوعی از آن به مشام‌تان می‌رسد، برای پاک‌سازی از پوست لیموترش استفاده کنید یا مقداری یخ آغشته به جوش‌شیرین را برای ازبین‌بردن بوهای نامطبوع به کار بگیرید. برای نظافت داخل این بخش هم باید از یک برس و جوش‌شیرین استفاده کنید. از آنجا که این وسیله با برق کار می‌کند، هیچ‌گاه نباید دست یا برس نظافت را در آن قرار بدهید، مگر اینکه دستگاه خاموش باشد. زمانی که دستگاه خاموش است، امکان نظافت آن با برس و جوش‌شیرین وجود دارد.
بعد از پاک‌سازی این وسیله، آشغال‌گیر سینک را روشن کنید و اجازه بدهید که آب سرد فراوانی از آن عبور کند.
 
5. نظافت دریچه تهویه و هود
اگر دریچه تهویه یا هودتان بسیار کثیف شده و انگار یک کت پشمی به تن کرده است، باید به فکر نظافت آن باشید. درصورتی‌که برای‌تان شدنی است، درِ روکش را از محفظه تهویه جدا کنید و با شیلنگ آب، آن را بشویید. قراردادن دریچه در آب گرم حاوی صابون هم می‌تواند به ازبین‌رفتن چربی‌های موجود کمک کند. هر ماه دست‌کم یک بار دستگاه تهویه هوا را تمیز کنید. برای این کار، از سری نوک‌باریک جاروبرقی هم برای نظافت کمک بگیرید. در این صورت، هوا از دریچه‌ای پاک و تمیز عبور می‌کند و بهره‌وری سیستم تهویه هم بالا می‌رود.
 
6. پاک‌کردن صفحه‌کلید رایانه
صفحه‌کلید رایانه هم پر از جرم است و نیاز به پاک‌سازی دارد. اگر با رایانه زیاد کار می‌کنید و احیانا در طول انجام کار، خوراکی هم می‌خورید، باید بدانید که احتمال کثیف‌شدن این وسیله برای‌تان بسیار زیاد خواهد بود. برای پاک‌سازی تمام جرم‌ها و کثیفی‌ها، صفحه‌کلید را از رایانه جدا و آن را سروته کنید و تکان دهید تا تمام آشغال‌ها و مواد زائد موجود در آن بیرون بریزد.

صفحه‌کلید را در زاویه‌ای حوالی ۷۵ درجه به‌صورت کج نگه دارید؛ سپس با جاروبرقی در درجه ملایم و پایین، مواد اضافی و آشغال‌هایی را که در صفحه‌کلید جمع‌ شده‌اند از آن بیرون بکشید؛ در نهایت هم یک عدد گوش‌‌پاک‌کن را به الکل آغشته کنید و میان کلیدهای صفحه را پاک‌سازی نمایید. با کثیف‌شدن هر گوش‌پاک‌کن به‌سراغ گوش‌پاک‌کن جدیدی بروید. با این کار، جرم‌ها و آلودگی‌ها از صفحه‌کلید زدوده می‌شوند. بهتر است هر هفته زمانی را به پاک‌سازی صفحه‌کلید اختصاص بدهید. اگر سرما خورده‌اید یا به بیماری ویروسی مبتلا شده‌اید هم بعد از هر بار کارکردن با صفجه‌کلید باید آن را تمیز و ضدعفونی کنید. در پاک‌سازی وسایل برقی و الکترونیکی، حوا‌س‌تان به تمیز کردن گوشی‌های تلفن‌همراه، موس رایانه و هندزفری هم باشد.

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.