5 خاصیت بی نظیر آب اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت است که مصرف آن می تواند مزایای زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد. از سویی آب اسفناج خام نیز به یکی از شیوه های مصرف این گیاه مغذی تبدیل شده و در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به 5 خاصیت بی نظیر آب اسفناج می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 خاصیت بی نظیر آب اسفناج

مقدمه

اسفناج یک منبع غذایی بسیار عالی و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست.
 
معمولاً اسفناج به صورت خام و پخته شده در سالادها و غذاهای مختلف مصرف می شود. اما نحوه مصرف این گیاه با ارزش تنها در این موارد خلاصه نمی شود، بلکه امروزه آب اسفناج نیز به عنوان یک نوشیدنی محبوب، در سرتاسر جهان طرفدارانی دارد.
 
در حقیقت مصرف آب اسفناج نیز مانند خود اسفناج مزایای بیشماری برای سلامتی به همراه خواهد داشت. در ادامه برخی از این فواید و مزایا را که همه مبتنی بر شواهد و دلایل علمی و تجربی هستند، خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
 

1. سرشار از آنتی اکسیدان

نوشیدن آب اسفناج یکی از روش های عالی برای دریافت آنتی اکسیدان است.
 
آنتی اکسیدان ها مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد را خنثی می نمایند و به این وسیله شما را در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری مزمن محافظت می کنند.
 
اسفناج یک منبع غنی و عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین، بتاکاروتن، کوماریک اسید، ویولاکسانتین و اسید فرولیک است.
 
بر اساس مطالعه ای 16 روزه که بر روی 8 نفر انجام شد، نوشیدن روزانه 240 میلی لیتر آب اسفناج از آسیب های اکسیداتیو به DNA پیشگیری خواهد کرد.
 

2. کمک به حفظ سلامت چشم ها

 آب اسفناج سرشار از لوتئین و زاکزانتین است. هر دو این ها آنتی اکسیدان های ضروری ای هستند که برای حفظ سلامت چشم ها و بینایی، ضروری اند.
 
برخی تحقیقات نشان داده اند که این عناصر به محافظت در برابر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک می کند. دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یک بیماری شایع است که موجب کاهش دید پیشرونده در سنین بالا می شود.
 
فراتحلیلی که به بررسی 6 مطالعه پرداخت، بین دریافت مقادیر بیشتر زاکزانتین و لوتئین و کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید ارتباطاتی یافت. آب مروارید یکی از بیماری های چشمی است که موجب تاری دید می شود.
 
بعلاوه، آب اسفناج سرشار از ویتامین A است. همانطور که می دانید این ویتامین نقشی جدی و حیاتی در سلامت چشم ایفا می کند. کمبود ویتامین A می تواند به خشکی چشم و حتی شب کوری منجر شود.
 
لازم با ذکر است که 120 گرم اسفناج خام، معمولاً می تواند یک فنجان آب اسفناج (240 میلی لیتر) بدهد و این مقدار آب اسفناج می تواند تا 63 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را برطرف نماید.
 

3. کاهش رشد سلول های سرطانی

اگرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، اما برخی پژوهش نشان می دهند که در اسفناج ترکیباتی وجود دارد که می توانند با رشد سلول های سرطانی مبارزه کنند.  
 
در مطالعه ای 2 هفته ای که بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد آب اسفناج می تواند حجم توده های سرطانی روده بزرگ را تا 56 درصد کاهش دهد.
 
یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که دیاسیل گلیسرول مونوگالاکتوزیل (MGDG)، یکی از ترکیبات موجود در اسفناج، می تواند تأثیر پرتودرمانی را بر از بردن سلول های سرطانی لوزالمعده، افزایش دهد.
 
علاوه بر این، تحقیقات انسانی نشان می دهند که مصرف سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات، پستان و روده بزرگ را کاهش دهد.
 
البته باید توجه نمود که این پژوهش ها در مورد همه سبزیجات برگ سبز و نه تنها آب اسفناج انجام شده است، بنابراین برای بررسی های بیشتر به مطالعات دقیق تری نیاز داریم.
 

4. کمک به کاهش فشار خون

آب اسفناج سرشار از نیترات های طبیعی است. نیترات ترکیبی است که می تواند به گشاد شدن رگ ها کمک نماید. همچنین این ترکیب می تواند به کاهش فشار خون و تقویت گردش خون کمک کند.
 
مطالعه ای 7 روزه بر روی 27 نفر دریافت که مصرف روزانه سوپ اسفناج می تواند فشار خون و سختی شریان ها را کاهش دهد. مطالعه ای دیگر که بر روی 30 نفر انجام شد دریافت افرادی که اسفناج سرشار از نیترات مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کمتر فشار خون سیستولیک را تجربه نموده و وضعیت نیتریک اکساید آن ها، بهبود یافت.
 
همچنین یک فنجان آب اسفناج (240 میلی لیتر) 14 درصد نیاز روزانه شما به پتاسیم را تأمین می کند. پتاسیم ماده ای معدنی است که با کنترل سدیم، نقشی جدی در تنظیم فشار خون ایفا می کند.
 

5. تقویت پوست و مو

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اسفناج، یکی از منابع عالی تأمین ویتامین A است و مصرف یک فنجان از آن می تواند 63 درصد نیاز شما به این ویتامین را تأمین کند.
 
این ویتامین به تنظیم تولید سلول های پوستی کمک نموده و با ایجاد مخاطی بر روی پوست، در برابر عفونت ها از آن محافظت می کند.  
 
همچنین یک فنجان آب اسفناج حاوی حدود 38 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C است. ویتامین C ویتامینی محلول در آب است که نقشی اساسی در سلامت بدن و از جمله پوست و مو، ایفا می کند.
 
مطالعات نشان داده اند که ویتامین C، پوست را در برابر استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب های پوستی محافظت می کند. کنترل این موارد می تواند روند پیر شدن پوست را کند نماید. علاوه بر این ها، ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن بافتی پروتئینی و همبند است که به بهبود زخم ها و کشش پوست، کمک می کند.
 
بعلاوه ویتامین C می تواند جذب آهن را افزایش داده و به درمان ریزش موی ناشی از فقر آهن کمک نماید.
 

عوارض جانبی احتمالی مصرف آب اسفناج

در حالیکه آب اسفناج مزایای زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد، ممکن است در برخی موارد مصرف آن عوارضی نیز به همراه داشته باشد.
 
بیشتر تحقیقاتی که تا کنون انجام شده، در مورد خود اسفناج و نه آب آن بوده است. بنابراین به پژوهش های بیشتری در مورد آب اسفناج نیاز داریم.
 
علاوه بر این، آب گرفتن اسفناج موجب می شود بیشتر فیبر آن جدا شده و دور ریخته شود. تحقیقات نشان داده اند که فیبر می تواند به بهبود سطح قند خون، کاهش وزن، فشار خون و سطح کلسترول، کمک نماید. همچنین مصرف فیبر می تواند فرد را در برابر برخی بیماری های دستگاه گوارش مانند بواسیر، یبوست، ریفلاکس اسید و دیورتیکولیت، محافظت نماید.
 
از سویی اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که مصرف زیاد آن می تواند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، تداخل داشته باشد.
 
اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، بهتر است قبل از مصرف آب اسفناج، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 
این نکته را در ذهن داشته باشید که آب اسفناج نمی تواند جایگزینی برای یک وعده غذایی باشد، زیرا آب اسفناج علیرغم فواید فراوان، فاقد بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
 
بعلاوه، باید در کنار آب اسفناج، مصرف بقیه آب میوه ها و البته میوه ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
 
منبع: هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.