کار های که باعث برکت در زندگی شما می شود

زندگی در صورتی برای شما آرامش خواهد آورد که در زندگی شما برکت وجود داشته باشد. چون نبود برکت باعث خواهد شد تا استرس و نگرانی داشته باشید که مال شما چه زمانی تمام می‌شود. اما اگر برکت وجود داشته باشد دیگر نگرانی و استرس ندارید. این نوشتار می‌خواهد به شما کمک کند تا با راه های ساده، برکت را به زندگی خود بیاورید.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
کار های که باعث برکت در زندگی شما می شود
وقتی بر خانواده خود وارد شدید سعی کنید چهره گشاده و اخلاق نیکو داشته باشید و با سلام کردن، دل آنها را شاد کنید و برکت را از خداوند هدیه بگیرید. 
 

مقدمه 

گاهی تمام عمر خودمان را به دنبال مادیات می گردیم و عمر گرانقدر خود را صرف دنیا و زرق و برق آن  می کنیم اما هیچ آرامشی را کسب نمی‌کنیم. و زندگی ما در آشفتگی و بی نظمی فرو می‌رود، زندگی آرامش دارد که در آن خیر و برکت و معنویت باشد. ما معمولا به کمیت کار توجه داریم و به برکت کار توجه نداریم فقط می‌خواهیم مادیات را تامین کنیم اما هیچ برکتی در آن وجود ندارد. اگر دوست دارید که زندگی شما آرام و لذت بخش باشد و از درآمد کم خود بتوانید بهترین استفاده را ببرید باید برکت را در زندگی خود بیاورید. 
 

عواملی که سبب برکت در زندگی می‌شود 

1. کارها را با نام خداوند شروع کنیم
وقتی شما کارها را با تکیه بر قدرت خداوند آغاز می‌کنید، خداوندی که قدرتش مافوق همه قدرت‌ها است و هیچ کسی تاب مقابله با او را ندارد، سبب می‌شود که از نظر روانی نیرو و توان بیشتری در خود احساس کنیم  و گام های استوار تر و مطمئن‌تر برداریم ، بیشتر کوشش کنیم و این حس که خداوند در کارهای ما نظارت دارد و شروع کار با نام خداوند باشد باعث برکت در زندگی و مال می‌شود. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده که خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال مى ‏گوید: بنده من با نام من آغاز کرد. بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم».[1] منشأ همه ی برکات و نعمات خداوند متعال است، چون اوست که به اندازه ی ظرفیت مخلوقاتش به آنها وسعت می دهد پس کارها را با نام خداوند آغاز کنید که بهترین عمل است.

توجه؛ میان همه مردم جهان رسم است که هر کار مهم و پر ارزشی را به نام بزرگی از بزرگان آغاز می‌کنند. 
 
2. زبان خود را به سلام کردن عادت دهید
سلام کردن یک مقدمه است برای باز کردن درهای دوستی و در فرهنگ های همه کشورها برای ایجاد دوستی از سلام کردن استفاده می‌کنند. با سلام کردن، غرور و تکبر از بین می‌رود و دوستی ها بیشتر می‌شود و این دوستی ها باعث برکت در زندگی می‌شود و زندگی را دوستان خوب می‌توانند متحول سازند. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ هرگاه یکى از شما به خانه خود وارد مى‏ شود، سلام کند، چرا که سلام برکت مى ‏آورد و فرشتگان با سلام دهنده انس مى‏ گیرند.[2] 

نکته؛ وقتی بر خانواده خود وارد شدید سعی کنید چهره گشاده و اخلاق نیکو داشته باشید و با سلام کردن، دل آنها را شاد کنید و برکت را از خداوند هدیه بگیرید. 

3. سحر خیز باشید تا زندگی با برکت داشته باشید
سحر خیزی اگرچه کار سخت و دشواری است اما برکاتی دارد که می تواند زندگی انسان ها را کاملا دگرگون کرده و تفاوت چشمگیری با گذشته شخص ایجاد کند. اگر دوست دارید که زندگی با برکتی داشته باشید باید از خواب ناز، دست بکشید و به دنبال کسب حلال بروید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزى است.[3] 


توجه: شاید برای شما سوال باشد که سحرخیزی چگونه می‌تواند باعث برکت در زندگی شود. فرد سحر خیز با نظم دقیق و آرامش روحی که از آثار سحر خیزی است کارهای روزه مرده خود را انجام می دهد و تلاش بیشتری در طول روز می کند و برنامه های خود را به طور بهتر و حساب شده تری به پیش می برد و این نظم و تلاش و پشتکار عاملی خواهد شد تا توجه خداوند را جلب کند و خداوند نیز برکت را در زندگی شخص جاری می‌سازد. 
 
4. به داشته های خود راضی باشید 
یکی از دلایلی که باعث می‌شود برکت در زندگی شما بیشتر شود و آرامش در زندگی شما حاکم شود، راضی بودن به داشته های خود است. باید بدانیم که خداوند با آن حکمت و لطف خودش، برای همه افراد روزی معینی قرار داده است پس نباید حرص و طمع مال دیگران را داشته باشیم. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ هر کس روزى‏ اى دارد که حتما به او خواهد رسید. پس هر کس به آن راضى شود، برایش پُر برکت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر کس به آن راضى نباشد، نه برکت خواهد یافت و نه او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آن‏گونه که اجلش در پى اوست.[4] 
 
نکته پایانی
از انجا که خداوند نظام آفرینش را طوری قرار داده که همه ی ابزار و امکانات باعث رشد انسان شود، جوشش برکات مادی و معنوی، هم جواری نزدیکی باهم دارد؛ مثلا در متون اسلامی اموری مانند: نماز، حج و دعا باعث برکت مادی و توسعه ی اقتصادی می شود و همچنین کار و تلاش درست برای رسیدن به مادیات، خود عبادت شمرده می شود. چون هر دو باعث سازندگی انسان می شود. [5]

پی نوشت :
[1] عیون اخبار الرضا جلد 1، صفحه 300، ح 59
[2] علل الشرایع جلد 2، صفحه 583، ح 23
[3] نهج الفصاحه ص 371 ، ح 1078
[4] اعلام الدین، صفحه 342
[5] تلخیص از خیر وبرکت در قرآن وحدیث،محمد محمدی ری شهری، قم: انتشارات دارالحدیث، چاپ پنجم،1393، صفحه 343-341


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.