راهکار افزایش رضایت در زندگی مشترک

رضایت زناشویی در واقع نگرشی مثبت و لذتبخش است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خویش دارند. پژوهش ها نشان داده اند که رضایت زناشویی در طول زندگی ثابت نبوده و با افت و خیزهایی همراه است.
دوشنبه، 10 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکار افزایش رضایت در زندگی مشترک
از هر فرصتی برای قدردانی از همسرتان استفاده کنید. شاید باور نکنید ولی این کلمات هم جادو می کنند!
 
چکیده : رضایت زناشویی در واقع نگرشی مثبت و لذتبخش است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خویش دارند. پژوهش ها نشان داده اند که رضایت زناشویی در طول زندگی ثابت نبوده و با افت و خیزهایی همراه است.

تعداد کلمات 1059 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

راهکار افزایش رضایت در زندگی مشترک

راهکار افزایش رضایت در زندگی مشترک

گای وینچ (Guy Winch)، یکی از سرشناس ترین روان شناس های حوزه خانواده است که کتاب های زیادی هم در این باره نوشته است. او بیشتر از 20 سال است که به زوج ها برای بهتر شدن زندگی مشترک شان کمک می کند و عقیده دارد که شادی و رضایت در یک رابطه به 9عامل اصلی بستگی دارد و مهم تر این که این عوامل در نهاد ما نیستند و باید آن ها را یاد بگیریم و تمرین کنیم. او از عادت هایی صحبت می کند که به زوج ها کمک می کند تا سال های سال از رابطه خود راضی و خشنود باشند. در ادامه این مطلب درباره این عادت ها و مهارت ها خواهیم گفت.

1- هیجانات همدیگر را درک کنید

منظور ما از درک هیجانات این است که نه تنها وقتی همسرتان دچار دردسری شد باید خودتان را جای او بگذارید، بلکه باید حین بحث و جدل ها و دعواهای تان هم این کار را بکنید. البته در بحبوحه اختلافات افراد بسیار اندکی هستند که می گویند: «تو حق داری چنین احساسی داشته باشی و من این را درک می کنم.» به نظر می رسد گفتن این حرف همه چیز را بدتر می کند، اما این طور نیست. این کلمات می توانند جادو کنند! همسر شما خواهد فهمید که شما احساسات او را درک می کنید و حتی شما هم ناراحتید و احساسی مانند او دارید. این درک و همدلی باعث می شود عصبانیت فروکش کند و احساسات منفی فراموش شود.
 

2- ادب و توجه داشته باشید

همه ما تمایل داریم اهمیت ریز رفتارهای مودبانه و توجه را دست کم بگیریم و به همین دلیل معمولا یک چرخه معیوب در روابط شکل می گیرد: یکی از دوطرف نشان می دهد که رنجیده و ناراحت است، طرف مقابل هم همین کار را می کند و این باعث اختلافات جدی می شود. در چنین مواردی نشان دادن توجه و علاقه مثلا با یک دسته گل، یک شکلات مورد علاقه، یک شام خوشمزه یا حتی یک در آغوش گرفتن ساده می تواند کمک کند تندی ها و دلخوری ها برطرف شود و این چرخه معیوب بشکند. البته اگر موضوع دلخوری و ناراحتی چیزی باشد که نتوان آن را دست کم گرفت و به راحتی از آن گذشت، این نوع توجه و علاقه نشان دادن ها نمی تواند اصل مشکل را برطرف کند اما اگر موضوع خیلی هم بد و جدی نباشد نباید اهمیت این تاکتیک را نادیده بگیرید.
 

3- همکاری داشته باشید

برخی از همسران آن قدر به همدیگر عادت می کنند که انگار با هم، هم اتاقی هستند! هر کسی زندگی خودش را دارد! در چنین شرایطی معمولا عقاید و نظرات طرف مقابل نادیده گرفته می شود و در تصمیم گیری ها شراکتی وجود ندارد. این بدترین کاری است که می توانید بکنید. این رویکرد در بیشتر مواقع منجر به درگیری های مکرر و جدایی عاطفی می شود. برای این که از بروز چنین شرایطی پیشگیری کنید باید در تصمیم گیری های مهم، نظر همسرتان را هم بپرسید زیرا این تصمیم ها هم بر زندگی شما و هم بر زندگی همسرتان تاثیر می گذارند.
 

4- گمانه زنی نکنید

وقتی همسرتان حرفی می زند که خنثی است یا حتی حرف قشنگی می زند، سعی نکنید کلماتش را بررسی و قضاوت کنید. با این رفتار، جرقه اختلافی را می زنید که وجود ندارد. در هیچ شرایطی گمانه زنی نکنید، فقط از همسرتان بپرسید دقیقا چه منظوری داشته است.
 

5- همدلی کنید

همدلی یعنی این که بتوانید خودتان را به جای فرد دیگری تصور کنید و طبق این فرض و برداشت به او بازخورد بدهید، حمایتش کنید، دلداری اش بدهید و با هم شاد یا غمگین باشید. شاید فکر کنید بعد از سال ها زندگی کردن با همسرتان همدیگر را خوب می شناسید اما این می تواند مانعی بر سر راه همدلی و همراهی شما در رابطه تان باشد. برای این که دچار این اشتباه نشوید، همدلی را تمرین کنید. سعی کنید خودتان را جای همسرتان بگذارید، چشم های تان را ببندید، شخصیت او را بگیرید و خود را در موقعیتی که او در آن هست تصور کنید. سعی کنید بفهمید چه احساسی دارد. عقیده و نظر خود را درباره مسئله ای که پیش آمده فراموش کنید، سعی کنید هیجانات طرف مقابل را درک کنید. این کار به شما اجازه می دهد همدلی خود را نشان دهید؛ این برای یک رابطه سالم و شاد ضروری است.
 

6- قدردانی کنید

از هر فرصتی برای قدردانی از همسرتان استفاده کنید. شاید باور نکنید ولی این کلمات هم جادو می کنند! همسر شما احساس خواهد کرد که مفید است، به او نیاز دارید و می فهمد که واقعا این طور فکر می کنید.مطمئن باشید شما هم کلماتی چون «متشکرم» را بیشتر خواهید شنید؛ نه فقط بابت کارهای بزرگ، بلکه حتی برای کارهای عادی و روزمره.
 

7- کارهای همسرتان را دست کم نگیرید

تمام رابطه ها به حد و حدود و تعهدات و مسئولیت ها نیاز دارند و شما نباید هیچ چیزی را در رابطه خود دست کم بگیرید. برای این که در یک رابطه هر دو طرف راضی باشند، باید روی آن کار کنند، یاد بگیرند که با هم حرف بزنند و مشکلات را حل و با هم سازش کنند. حرف ها و رفتارهای همسرتان را بی اهمیت فرض نکنید، چون در این صورت او نیز همین کار را خواهد کرد.
 

8- همسرتان مسئول شادی شما نیست

خیلی ها فکر می کنند فردی که دوست شان دارد، مسئول احساس شادی و رضایت آن هاست. این فقط تا حدی درست است. شادی شما به عهده هیچ فرد دیگری نیست، مسئول آن خود شما هستید. اگر قبل از شروع رابطه تان زندگی شادی نداشتید، این رابطه فقط می تواند موقتا شرایط تان را بهتر کند چون کمی بعد، احساسات گذشته برخواهند گشت. شما خودتان معمار شادی و رضایت تان هستید، این را هرگز فراموش نکنید.
 

9- پشت سر همسرتان حرف بدی نزنید

هرگز در غیاب همسرتان درباره اش چیز بدی نگویید. مشکل فقط این نیست که او دیر یا زود متوجه خواهد شد و خواهد رنجید، بلکه مشکل شما نیز دیر یا زود حل خواهد شد اما مادر یا دوست تان که از همسر خود پیش او شکایت کرده اید، حرف های بد شما پشت سر همسرتان را هرگز فراموش نخواهد کرد. هوشمندانه تر عمل کنید و مشکلات خود را بین خودتان حل و فصل کنید.

منبع : خراسان 

بیشتر بخوانید :
عوامل مؤثر در رضایت از زندگی
مهمترین کلیدهای رضایت از زندگی چیست؟ (بخش اول)
مهم­ترین کلیدهای رضایت از زندگی چیست؟ (بخش دوم)
هنر رضایت از زندگی
ده نکته برای رضایت بیشتر از زندگی
رضایت زناشویی، تعریف و عوامل موثر بر آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.