چه مهارت های برای زندگی مشترک لازم است؟

برای هر کاری لازم است انسان مهارت‌های خاصی داشته باشد تا موفق شود. برای زندگی مشترک هم همین گونه است که انسان باید تلاش خود را بیشتر کند تا مهارت‌های لازم را کسب کند. این مهارت‌ها عبارت اند از نوع رفتار و شخصیت شما در برخورد با همسرتان.خوب باشید تا طعم آرامش را در زندگی بچشید.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چه مهارت های برای زندگی مشترک لازم است؟
یکی از عوامل مهمی که سبب اختلافات بین زن و شوهر ها شده و زندگی آنها را تباه ساخته، نداشتن مهارت های ارتباطی صحیح است.
 

مقدمه 

یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب بروز طلاق عاطفی می‌شود، نداشتن مهارت های مناسب است. مهارت‌های که وجود آنها برای ادامه داشتن روابط بسیار مهم است، چون انسانها نمی‌توانند یک فرد بد اخلاق، بی برنامه، بی تدبیر و بهانه جو را تحمل کنند. زن و شوهری که نقشه راه زندگی خود را گم کرده اند یا اصلا هدف و راه و رسم زندگی را نمی‌داند، نمی‌توانند زوج خوشبختی باشند. برای خوشبخت شدن و با کیفیت شدن زندگی باید مهارت های لازمی را کسب کنید تا احساس رضایت شما از یکدیگر بیشتر شود. 

این نوشتار می‌خواهد به مهارت‌های که لازمه هر زندگی مشترکی است رسیدگی کند.
 

1. مهارت کشف نیازهای عاطفی یکدیگر

بیشتر زن و شوهر ها نمی‌دانند که دارای نیازهای عاطفی گوناگونی هستند، همین امر باعث می‌شود تا در زمان درست نتوانند از یکدیگر حمایت کنند. تصور اشتباهی در بین زوجین رایج است که دیگری را همانند خود تصور می‌کنند و نیازهای مانند خود را برای او نیز متصور هستند. در حالی که تفاوت عمده ای وجود دارد. 
دکتر جان گری در این مورد، جملات زیبایی دارد: بیشتر نیازهای پیچیده عاطفی خویش را می‌توانیم در نیاز به عشق و محبت خلاصه کنیم. زن و مرد هر یک دارای شش نیاز بی نظیر عاشقانه هستند که دارای اهمیت هستند. نیازهای مرد: اعتماد، پذیرش، قدردانی، تحسین، تایید و تشویق دارد. زن هم در ابتدا نیاز به توجه، درک، احترام، از خودگذشتگی، اعتماد و اطمینان خاطر دارد. [1]  در قدم اول باید این نیازهای عاطفی را کشف کنید و زندگی خود را در ریل خوشبختی قرار دهید.
 

2. مهارت یادگیری گفت و گو صحیح

یکی از عوامل مهمی که سبب اختلافات بین زن و شوهر ها شده و زندگی آنها را تباه ساخته، نداشتن مهارت های ارتباطی صحیح است. نحوه صحبت کردن صحیح با همسر که دور از بگو مگو ها باشد، از تنش های زندگی مشترک می کاهد و به زندگی شما حیات دوباره ای می‌بخشد.باید این مهارت را در زندگی مشترک داشته باشید تا خوشبخت شوید، نوع سخن گفتن و اینکه با چه لحنی صحبت کنیم در تحکیم زندگی، بسیار مۆثر است. 

نکته: منظور از صحبت کردن این است که خواسته های خودتان را به شیوه معقول بیان کنید و در رابطه با زندگی مشترک با هم صحبت کنید، نه اینکه جر و بحث ها و بگو مگو ها را جزء صحبت کردن حساب کنید. چون این نوع جر و بحث ها باعث از بین رفتن رابطه ها می‌شود.  امام هادی (علیه السلام ) می فرمایند : بگو مگو، دوستی طولانی را از بین می برد و رابطه محکم را به جدایی می کشاند و کمترین اثر بگو مگو این است که هر کدام از دو طرف، می خواهد بر دیگری پیروز شود و همین در پی پیروزی بودن، مهم ترین عامل قطع رابطه است.[2] 
 

3. مهارت همدلی کردن را بیاموزید

انسانها به دنبال یار و مونسی می‌گردند که مشکلات آنها را درک کنند و یار صمیمی آنها باشد، بهترین مونس در شرایط سخت، همسر همدل است. امام سجاد(علیه السلام) نیز همسر را مایه آرامش و انس معرفی کرده و حق همسر را مصاحبت نیکو با او دانسته است. [3]

توجه:هر کدام از زوجین باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا در قلب هم، جا پیدا کنند و بهترین نقشی که اثرات فراوانی هم دارد همدل بودن زوجین است. همدل بودن شما سبب می‌شود تا رابطه شما قوی شود، خود شما از شخصیت مهربانی برخوردار شوید… همسری که با او همدلی شده نیز از فواید بسیاری بهره مند خواهد شد؛ اعتماد به نفس او افزایش می یابد، در مواجهه با مشکلات توانمند تر است، و روابط او با همسرش بهبود می یابد. [4]
 

4. مهارت در انتقاد کردن

هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛ زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنان تان هستید. [5] این تعبیر زیبای که خداوند فرمودند و زن و شوهر را به لباس تشبیه کردن به خاطر این است که لباس قابلیت این را دارد که عیوب بدن شما را بپوشاند و شکل زیبایی به شما ببخشد. زن و شوهر ها باید با زبان و گفتار نرم به عیوب یکدیگر بپردازند و انتقادهای آنها سازنده باشد نه تخریب کنند، و طرفی که مورد انتقاد قرار گرفته باید ابا مهارت خاصی آنها را بپذیرد و سعی در برطرف کردن عیوب خودش داشته باشد. 

نکته: خوشبختی یک امر تصادفی نیست بلکه نیاز به تلاش، کوشش و جدیت فراوان دارد تا آن را بدست آورید. تلاش کنید تا خوشبخت شوید و خوشبخت بمانید. 
 

5. مهارت کنترل خشم

گاهی اوقات در زندگی مشترک و زناشویی یک مهمان ناخوانده ای وارد می‌شود به نام خشم که آرامش و آسایش را از زندگی زوجین بیرون می‌کند. بارها صحنه های بروز خشم و عصبانیت را بین زوجین دیده ایم و حالت های آنها را نیز دقت کرده ایم. گاهی اوقات همین خشم و عصبانیت بین زوجین باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده ای در زندگی آنها می شود و با ادامه پیدا کردن این خشم از طرف هر یک از زن و شوهر، سبب بروز اختلافات شدیدی می‌شود و زندگی آنها را در سرازیری فروپاشی قرار می‌دهد. برای رهایی از این گرفتاری، باید خشم خودتان را کنترل کنید تا آرامش پیدا کنید. چون خشم باعث می‌شود از مسیر حق دور شوید. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: مؤمن چون خشمگین شود، خشمش او را از حق بیرون نبرد و چون خشنود شود، خشنودیش او را به باطل نکشاند و چون قدرت یابد بیش از حقّ خود نگیرد.[6]

پی نوشت :
[1] دکتر جان گری، مردان مریخی و زنان ونوسی، مترجم رضا نیازی، قم: انتشارات ملینا، چاپ پنجم 1393، صفحه 150
[2] نزههْ الناظر، صفحة 139، ح 11
[3] نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، جلد 11،صفحه 160
[4] جعفر علوی‌گنابادی، مهارت های زندگی با نگاه دینی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال چاپ 1396، چاپ پنجم، صفحه 97
[5] قرآن کریم، سوره بقره، آیه 187
[6] بحارالانوار، جلد 78، صفحه 209، ح85


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.